Transition and identitary sense of academic formation in rural secondary students. An approach from the South of Chile
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v11i2.1641Keywords:
Identity, Rural education, Secondary education, Personal Narratves, Educational PsychologyAbstract
From an historical-cultural approach, this research explores the perceptions towards academic activity from six rural students inserted in urban high schools in two provinces located in southern Chile. We used the autobiographical narrative interview and the model of analysis of practice stories proposed by Gallardo y Sebastián (2012). The results show the presence of two narrative structures: heroic, in which a destiner impels the protagonist to obtain a reward, and penitence, in which the protagonist temporarily suffers an undesired destiny. The first one is associated with a strong sense articulation and high level of agency of young people regarding their vocational choice; the second, with weak sense articulation and low level of agency in vocational choice.
Downloads
References
Ames, P., y Rojas, V. (2011). Cambios y oportunidades: La transición de la escuela primaria a la secundaria en el Perú. Recuperado de http://www.ninosdelmilenio.org/wp-content/uploads/2012/10/dt63.pdf
Agencia de Calidad de la Educación. (2012). Metodología de construcción de grupos socioeconómicos. Pruebas SIMCE 2012. Recuperado de http://archivos.agenciaeducacion.cl/Metodologia-de-Construccion-de-Grupos-Socioeconomicos-SIMCE-2012.pdf
Arciero, G. (2003). Estudios y diálogos sobre la identidad personal. Reflexiones sobre la experiencia humana. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.
Ascorra, P. (2012). Ruralidad: Desafíos y proyecciones para los estudios sociales. Psicoperspectivas 11(1), 1-7. https://doi.org/10.4067/S0718-69242012000100001
Baeza, J. (2001). El oficio de ser alumno, en jóvenes de liceo de sector popular. Santiago, Chile: Ediciones Universidad Católica Cardenal Raúl Silva Henríquez.
Bolívar, A., Domingo, J., y Fernández, M. (1998). La investigación biográfica narrativa en educación. Granada, España: Universidad de Granada/Force.
Borsdorf, A., y Hidalgo, R. (2009). Searching for Fresh Air, Tranquillity and Rural Culture in the Mountains: A New Lifestyle for Chileans?. Journal of the geographical society of Berlin, 140(3), 275-292.
Bourgeois, E. (2009). Apprentissage et transformation du sujet en formation. En J.M. Barbier, E. Bourgeois, G. Chapelle, y J.-C. Ruano-Borbalan (Dirs.), Encyclopédie de la formation (pp. 31-71). París, Francia: PUF.
Crivello, G. (2009). “Becoming somebody”: Youth transitions through education and migration-evidence from Young Lives, Perú. Recuperado de https://www.younglives.org.uk/sites/www.younglives.org.uk/files/YL-WP43-Crivello-BecomingSomebody.pdf
Eisenhardt, K. (1989). Building Theories from Case Study Research. Academy of Management Review, 14(4), 532-550. https://doi.org/10.2307/258557
Elige Educar. (2016). Radiografía de la educación rural en Chile. Recuperado de http://eligeeducar.cl/radiografia-de-la-educacion-rural-en-chile
Espínola, V., Claro, J. P., y Walker, H. (2009). Lineamientos estratégicos para la discusión de una política de mediano plazo para la educación media. Reporte de investigación. Recuperado de https://es.scribd.com/document/82099129/Lineamientos-Educacion-Media-Diagnostico
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid, España: Morata/Fundación Paideia Galiza.
Gallardo, G. (2012). Articulaciones de sentido identitario con la formación construidas por jóvenes estudiantes secundarios en dos liceos de nivel socioeconómico medio bajo de la Región Metropolitana. Un contraste desde el rendimiento SIMCE. (Tesis de Maestría). Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile.
Gallardo, G., y Sebastián, C. (2012). Anexo metodológico. En G. Gallardo, Articulaciones de sentido identitario con la formación construidas por jóvenes estudiantes secundarios en dos liceos de nivel socioeconómico medio bajo de la Región Metropolitana. Un contraste desde el rendimiento SIMCE. (Tesis de Maestría). Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile.
Gallardo, G., y Sebastián, C. (2015). Exclusión e involucramiento con el aprendizaje: una propuesta de comprensión desde los enfoques socioculturales. En P. Freire, R. Moretti y F. Burrows (Eds.), Aprender con otros. Aproximaciones psicosociales sobre el aprendizaje en contextos educativos. Santiago, Chile: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Galton, M. (2009). Moving to secondary school: initial encounters and their effects. Perspectives on Education, 2, 5-21.
Gimeno Sacristán, J. (1997). La transición a la Educación Secundaria. Discontinuidades en las culturas escolares. Madrid, España: Morata.
Glassman, M. (1996). Understanding Vygotsky’s motive and goal: An exploration of the workof A.N. Leontiev. Human Development, 39, 309-327. https://doi.org/10.1159/000278505
Greimas, A. (1966). Semántica estructural. Madrid, España: Gredos.
Greimas, J. (1989). Del sentido. Madrid, España: Gredos.
Hernández, M., y Raczynski, D. (2014). Jóvenes de origen rural: aspiraciones y tensiones en la transición hacia la enseñanza secundaria. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(3), 71-87.
Howard, S., y Johnson, B. (2004). Transition from primary to secondary school: possibilities and paradoxes. Ponencia presentada en la International Education Research Conference, Australian Association for Research in Education, Melbourne, Australia. Recuperado de https://www.aare.edu.au/publications-database.php/4264/transition-from-primary-to-secondary-school-possibilities-and-paradoxes
Instituto Nacional de Estadísticas de Chile. (2010). Anuario Estadístico 2008. Región de Los Lagos. Puerto Montt, Chile: Instituto Nacional de Estadísticas de Chile.
Instituto Nacional de la Juventud de Chile. (2015). Informe Octava Encuesta Nacional de Juventud. Santiago, Chile: Instituto Nacional de la Juventud de Chile.
Johnstone, K. (2002). The transition to high school: a journey of uncertainty. Ponencia presentada en la International Education Research Conference, Australian Association for Research in Education, Brisbane, Australia. Recuperado de https://www.aare.edu.au/publications-database.php/3511/the-transition-to-high-school-a-journey-of-uncertainty
Leontiev, A. N. (1984). Actividad, conciencia y personalidad. México D.F., México: Cártago.
Leyton, T. (2013). Las políticas de educación rural en Chile: cambio y continuidad. Recuperado de http://actacientifica.servicioit.cl/biblioteca/gt/GT5/GT5_LeytonM.pdf
Ministerio de Educación de Chile. (2011). Informe final de evaluación Programa Pro-retención. Santiago, Chile: Ministerio de Educación de Chile.
Ministerio de Educación de Chile. (2013a). Medición de la deserción escolar en Chile. Serie Evidencias, Centro de Estudios MINEDUC. Santiago, Chile: Ministerio de Educación de Chile.
Ministerio de Educación de Chile. (2013b). Estadísticas de la Educación 2013. Centro de Estudios MINEDUC. Santiago, Chile: Ministerio de Educación de Chile.
Montes, N., y Sendón, M. (2006). Trayectorias educativas de estudiantes de nivel medio. Argentina a comienzos del siglo XXI. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(29), 381-402.
Nuñez, C., Solís, C., y Soto, R. (2014). ¿Qué sucede en las comunidades cuando se cierra la escuela rural? Un análisis psicosocial de la política de cierre de las escuelas rurales en Chile. Universitas Psychologica, 13(2), 615-625.
Organización Internacinal del Trabajo. (2012). Migración Laboral Internacional: un enfoque basado en los Derechos. Madrid, España: Plaza y Valdés.
Orrego, K., y Sebastián, C. (2012). Construcción de sentido identitario en narrativas de experiencias de alfabetización en adultos chilenos. (Manuscrito no publicado).
Patton, M. (1991). Qualitative Evaluation and research methods. Londres, Inglaterra: Sage.
Penuel, W., y Wertsch, J. (1995). Vygotsky and identity formation: a sociocultural approach. Educational Psychologist, 30, 83-92. https:// doi.org/10.1207/s15326985ep3002_5
Pereira, A., y Pooley, J. (2007). A qualitative exploration of the transition experience of students from a high school to a senior high school in rural Western Australia. Australian Journal of Education, 51, 162-177. https://doi.org/10.1177/000494410705100205
Pietarinen, J. (septiembre de 1998). Rural school students' experiences on the transition from primary school to secondary school. Presentado al European Conference for Educational Research, University of Ljubljana, Slovenia.
Raczynski, D. (2011). El paso de la enseñanza básica a la media en estratos bajos: Un reto a la igualdad de oportunidades educativas. Informe de investigación. Recuperado de http://www.comunidadescolar.cl/documentacion/FONIDE/Informe%20Final-Dagmar%20Raczynski-F511083.pdf
Rice, J. (2001). Explaining the negative impact of the transition from middle to high school on student performance in mathematics and science. Educational Administration Quarterl, 37(3), 372-400.
Rozas, C., y Lara, C. (2009). Jóvenes rurales y educación media: un estudio exploratorio acerca de la relación entre jóvenes rurales escolarizados de la provincia de Cachapoal, región de O’Higgins y la educación media en Chile. En J. Redondo y L. Muñoz (Eds.), Juventud y enseñanza media en Chile del bicentenario. Antecedentes de la revolución pingüina (pp.128-163). Santiago, Chile: Observatorio Chileno de Políticas Educativas.
Santos, H. (2009). Dinámica de la deserción escolar en Chile. Santiago, Chile: Centro de Políticas Comparadas de Educación/Universidad Diego Portales.
Sebastián, C., y De Villers, G. (2006). Activité identitaire et Sens de la Formation. Une étudeexploratoire du point de vue histórico-culturel. En J. M. Barbier, E. Bourgeois, G. De Villers y M. Kaddouri (Eds.), Constructions identitaires et mobilisation des sujetsen formation (pp. 185-228). París, Francia: L´Harmattan.
Sebastián, C., Gallardo, G., y Calderón, M. (2016). Sentido identitario de la formación. Una propuesta para articular el desarrollo de la identidad y el aprendizaje en contextos educativos. Papeles de Trabajo sobre Cultura, Educación y Desarrollo Humano, 12(3), 4-12. Recuperado de http://psicologia.udg.edu/PTCEDH/admin/publicacions/4.pdf
Silva-Peña, I., Bastidas, K., Calfuqueo, L., Díaz, J., y Valenzuela, J. (2013). Sentido de la escuela para niños y niñas mapuche en una zona rural. Polis, 12(34), 243-258.
Tenti, E. (2000). Culturas juveniles y Cultura Escolar. Buenos Aires, Argentina: IIPE-UNESCO.
Terigi, F. (2009). La inclusión educativa: viejas deudas y nuevos desafíos. En F. Terigi (Coord)., Segmentación urbana y educación en América Latina. El reto de la inclusión escolar (pp. 21-28). Madrid, España: FIECC.
Tilleczek, K., y Ferguson, B. (2007). Transitions and Pathways from Elementary to Secondary. Literature Review Report to the Ministry of Education. Sidney, Australia: Ministry of Education.
Valenzuela, J. (2009). Características psicométricas de una escala para caracterizar el sentido del aprendizaje escolar. Universitas Psychologica, 8(1), 49-59.
Vera-Bachmann, D., y López, M. (2014). Resiliencia Académica: una alternativa a explorar en la educación de niños y niñas en contextos rurales. Integra Educativa, 7(2), 187-205.
Vera-Bachmann, D. (2015). Resiliencia, Pobreza y Ruralidad. Revista Médica de Chile, 143(5), 677-678.
Vera-Bachmann, D., y Salvo, S. (2016). Perfiles de Escuelas Rurales exitosas. Una propuesta de la psicología educacional ante el cierre de escuelas. Universitas Psychologica, 15(2), 15-28.
Walsh, M. (1995). Rural students’ transitions to secondary school: culture, curriculum and context. The Curriculum Journal, 6(1), 115-127. https://doi.org/10.1080/0958517950060108
Wertsch, J. (1993).Voces de la mente. Madrid, España: Visor.
West, P., Sweeting, H., y Young, R. (2010). Transition matters: pupils’ experiences of the primary-secondary school transition in the
West of Scotland and consequences for well-being and attainment. Research Papers in Education, 25(1), 21-50.
Yin, R. (1994). Case Study Research. Design and Methods, Applied Social Research Methods (Vol. 5, 2 ed.). Newbury Park, CA: Sage.
Zapata, S. (2000). Al encuentro del joven rural. Santiago, Chile: Agencia de Cooperación IICA Chile.