Meaning of Tutorial Practices in the Counseling Students" "in Master of Education Thesis

Authors

  • Flor Fanny Santa Cruz Terán Universidad Católica de Trujillo Benedicto XVI.
  • Kony Luby Durán Llaro Universidad César Vallejo de Trujillo.

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v11i2.1634

Keywords:

Phenomenology, Thesis, Tutoring, Postgraduate education

Abstract

The purpose of this study is to understand the meaning that Master of Education students attribute to tutorial practices during thesis counseling sessions. The work was developed according to a qualitative approach with phenomenological design, based on the participant observation and the in-depth interview. The data were analyzed through a set of thematic codes, through a process of coding obtained from the units of significance of a content and discourse analysis. The findings allows to understand that friendly communication, trust, motivation and a good emotional climate are present in the interactions between the advisor and the person being counseled, which shows the effectiveness of the technological didactic resource in the counseling.

Downloads

Download data is not yet available.

References

REFERENCIAS
Aguirre, G., y Ruíz, R. (2015). TIC en el apoyo a la enseñanza en la investigación y las asesorías de tesis. Ventana Informática, 32, 11-27. Recuperado de https://goo.gl/MRqfze

Arenas, J. (2005). El proceso de asesoría en dos programas de maestría del área de educación y humanidades de la Universidad de Colima (Tesis de maestría). Universidad de Colima, Colima, México. Recuperado de http://digeset.ucol.mx/tesis_posgrado/Pdf/Jose_Juan_Arenas_Velasco.PDF

Berumen, J. (2010). Monitoreo y evaluación de proyectos. Medellín, Colombia: Escuela Latinoamericana de Cooperación y Desarrollo.

Blúmer, H. (1982). El interaccionismo simbólico: perspectiva y método. Barcelona, España: Hora D.L.

Casassus, T. (2003). La escuela y la (des)igualdad. Santiago, Chile: LOM

Cruz, G., Díaz-Barriga, F., y Abreu, L. (2010). La labor tutorial en los estudios de posgrado. Rúbricas para guiar su desempeño y evaluación. Perfiles Educativos,23(130), 83-102.


De Kleijn, R. Mainhard, T., Meijer, P., Brekelmans, M., y Pilot, A. (2013). Master's thesis supervision: relations between perceptions of the supervisor–student relationship, final grade, perceived supervisor contribution to learning and student satisfaction. Studies in Higher Education, 37(8), 925-939. https://doi.org/10.1080/03075079.2011.556717

De Kleijn, R., Meijer, P., Brekelmans, M. y Pilot, A. (2014). Adaptive research supervision: exploring expert thesis supervisors' practical knowledge. Higher Education Research & Development, 34(1), 117–130. https://doi.org/10.1080/07294360.2014.934331

Husserl, E. (1992). Invitación a la fenomenología. Barcelona. España: Paidós

Instituto Nacional para la Educación de los Adultos. (s. f.). El formador de asesores. Recuperado de www.conevyt.org.mx/colaboracion/servicios/formadorasesores.pdf

Marinero, M. (2013). La gestión de la tutoría a nivel de posgrado. Diagnóstico de la práctica tutorial del 2009 al 2012, en una entidad académica en una universidad Veracruzana (Tesis de Maestría). Universidad Veracruzana, veracruz, México. Recuperado de http://cdigital.uv.mx/bitstream/123456789/34810/1/marinerouribe.pdf

Ministerio de Educación. (2015). Decreto Supremo Nº 006-2015-MINEDU. Recuperado de https://goo.gl/gh5ASq

Morales, D., Rincón, A., y Tona, J. (2005). Como enseñar a investigar en la universidad. EDUCERE, 9(29), 217-224.

Moreno, M. (2015). La formación para la investigación en posgrado: Una propuesta de desarrollo de habilidades. En V. Mancovsky (Coord.), La formación para la investigación en posgrado (pp. 28-111). Buenos Aires, Argentina: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico.

Moscovici, S. (1986). Psicología social. Barcelona, España: Paidós.
Ramírez, C. (2001). Modelo integral para llevar a cabo una tesis en Ciencias Sociales. México D.F., México: Limusa.

Rodríguez, M. (2002). Hacia una nueva orientación universitaria: modelos integrados de acción tutorial, orientación curricular y construcción del proyecto profesional. Barcelona, España: Universidad de Barcelona.

Sime, L., y Revilla, D. (2014). Aportes a los procesos de asesoría en posgrados en educación. Lima,
Perú: Escuela de posgrado de PUCP.

Sime, L. (2015). Los estudios cualitativos sobre los posgrados en educación en América Latina. Recuperado de http://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2015/article/view/262/258

Torres, J. (2013). En busca de habitus científicos: La tutoría en un doctorado en educación. Recuperado de https://goo.gl/6sDoo3

Vera, L., y Vera, A. (2015). Desempeño del tutor en el proceso de acompañamiento en la producción científica. Revista de Estudios Internacionales en Ciencias Sociales. 17(1), 58 -74. Recuperado de http://publicaciones.urbe.edu/index.php/telos/article/viewArticle/3832

Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Buenos Aires, Argentina: Grijalbo.

Published

2018-07-13

How to Cite

Santa Cruz Terán, F. F., & Durán Llaro, K. L. (2018). Meaning of Tutorial Practices in the Counseling Students" "in Master of Education Thesis. Páginas De Educación, 11(2), 199–214. https://doi.org/10.22235/pe.v11i2.1634

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.