"Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile"
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v11i2.1630Keywords:
Educational System, Civic Education, Democracy, Student Organization, Student ParticipationAbstract
This article analyzes, through official databases of the Chilean Ministry of Education, Citizen Participation and Training as a criterion of educational quality, comparing indices and statistics according to the establishment to which the 8th grade students in Chile attend. The findings account for statistically significant differences in the dimensions of Democratic Living, Sense of Belonging and Participation. Although Participation and Citizenship Training are one of the fundamental objectives of the school, their manifestation does not escape the dynamics of social reproduction installed in the educational system. It is worrying that the strengthening of democracy and civic behaviour of students is limited to the type of school they attend.
Downloads
References
Antelo, E. (2007). Variaciones sobre el espacio escolar. En R. Baquero, G. Diker y G. Frigerio (Eds.), Las formas de lo escolar (pp. 59-78). Buenos Aires, Argentina: Editorial del Estante.
Bascopé, M., Cox, C., y Lira, R. (2015). Tipos de ciudadanos en los currículos del autoritarismo y la democracia. En C. Cox y J. Castillo (Eds.), Aprendizaje de la ciudadanía. Contextos, experiencias y resultados (pp. 245-281). Santiago de Chile, Chile: Ediciones UC.
Bellei, C., Canales, M., y Orellana, V. (2015). El soporte cultural para el mercado educacional. Disposiciones culturales y prácticas de las familias chilenas referidas a la elección de escuelas. Santiago de Chile, Chile: FONDECYT 1130430.
Cohen, E., y Franco, R. (1992). Evaluación de proyectos sociales. México D. F., México: Siglo XXI.
Contreras, G., y Morales, M. (2014). Jóvenes y participación electoral en Chile 1989-2013. Analizando el efecto del voto voluntario. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 12(2), 597-615.
Corvalan, A., y Cox, P. (2015). Participación y desigualdad electoral en Chile. En C. Cox y J. Castillo (Eds.), Aprendizaje de la ciudadanía. Contextos, experiencias y resultados (pp. 175-204). Santiago de Chile, Chile: Ediciones UC.
Cox, C., y Castillo, J. (2015). Aprendizaje de la ciudadanía: Contextos, experiencias y resultados. Santiago de Chile, Chile: Ediciones UC.
Cox, C., Jaramillo, R., y Reimers, F. (2005). Educar para la ciudadanía y la democracia en las Américas: Una agenda para la acción. Presentado en el seminario previo a la IV Reunión de Ministros de Educación, Banco Interamericano de Desarrollo, Trinidad y Tobago.
Díaz, G. (2014). Educación para la ciudadanía y participación electoral en un contexto de voto voluntario. Revista de Ciencia Política, 52(1), 61-91.
Gasparini, L., y Molina, E. (2006). Income Distribution, Institutions and Conflicts: An Exploratory Analysis for Latin América and the Caribbean. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/3600/Documento_completo__.pdf?sequence=1
Hernández, M., y Raczynski, D. (2015). Elección de escuela en Chile: De las dinámicas de distinción y exclusión a la segregación socioeconómica del sistema escolar. Estudios Pedagógicos, 41(2), 127-141. https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000200008
Lafferte, C., y Silva Gallinato, S. (Eds.). (2014). La voz del movimiento estudiantil 2011. Educación pública, gratuita y de calidad. Santiago de Chile, Chile: Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia.
Mardones, R. (2015). El paradigma de la educación ciudadana en Chile: una política pública inconclusa. En C. Cox y J. Castillo (Eds.), Aprendizaje de la ciudadanía. Contextos, experiencias y resultados (pp. 145-173). Santiago de Chile, Chile: Ediciones UC.
Marshall, T., y Bottomore, T. (1998). Ciudadanía y clase social. Madrid, España: Editorial Alianza.
Mieles, M. D., y García, M. C. (2010). Apuntes sobre socialización infantil y construcción de identidad en ambientes multiculturales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(2), 809-819.
Muñoz, G. (2011a). La democracia y la participación en la escuela: ¿cuánto se ha avanzado desde las normativas para promover la participación escolar?. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 10(19), 107-129.
Muñoz, G. (2011b). Representación simbólica de los consejos escolares como estrategia para democratizar la cultura escolar: una lectura interpretativa desde la voz de los sujetos sociales. Estudios Pedagógicos, 37(1), 35-52. https://doi.org/10.4067/S0718-07052011000100002
Ortiz, I. (2015). Escuelas Inclusivas en el contexto de segregación social del sistema escolar chileno. Calidad en la Educación, (42), 93-122. https://doi.org/10.4067/S0718-45652015000100004
Peña, C. (2007). Educación y ciudadanía: los problemas subyacentes. Pensamiento Educativo, 40(1), 31-43.
Redon, S. (2010). La escuela como espacio de ciudadanía. Estudios Pedagógicos, 36(2), 213-239. https://doi.org/10.4067/S0718-07052010000200013
Rivera, R., y Santos, D. (2015). Participación de los niños y educación cívica: bases para un modelo social inclusivo. Revista Iberoamericana de Educación, 67, 37–52.
Rosas, R., y Santa Cruz, C. (2013). Dime en qué colegio estudiaste y te diré qué CI tienes: Radiografía al desigual acceso al capital cognitivo en Chile. Santiago de Chile, Chile: Ediciones UC.
Sarramona, J., y Rodríguez, T. (2010). Participación y calidad de la educación. Aula Abierta, 38(1), 3-14.
Schulz, W., Fraillon, J., Ainley, J., Losito, B., y Kerr, D. (2009). Estudio Internacional sobre Educación Cívica y Ciudadana. Madrid, España: Ministerio de Educación de España.
Vergara, E., Montaño, N., Becerra, R., León-Enríquez, O., y Arboleda, C. (2011). Prácticas para la formación democrática en la escuela: ¿Utopía o realidad?. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 9(1), 227-253.
Vargas, S., Oyanedel, J., y Torres, J. (2015). Socialización e interés en la política en Chile. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 781-794.