The context and placement participants: Study on the representation of student teachers
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v9i2.1296Keywords:
contex, participants, placement, representations, ChileAbstract
This article explores the representations that 32 student teachers have about the context and placement participants. The results identify the context where the placement is being carried out as a real space of training and production crisis source, and the presence of two types of participants: those who are enthusiastic and under development; and those who experience professional frustration. The qualitative approach was used based on the interpretative case study in which semi-structured interviews and a strategy discussion based on thematic analysis were carried out. The research was conducted on the campus of a regional university of Chile. The study opens up prospects for dialogue in the region, capable of enriching Initial Teacher Training.Downloads
References
Altet, M. (2010). La competencia del maestro profesional o la importancia de saber analizar las prácticas. Paquay, L., Altet, M., Charlier, E. y Perrenoud, P. (Coords.). La formación profesional del maestro (pp. 33-48). México: FCE.
Ávalos, B. (2003). La formación docente inicial en Chile. Santiago: Ministerio de Educación.
Baillauques, S. (2010). El trabajo de las representaciones en la formación de los maestros. Paquay, L., Altet, M., Charlier, E. y Perrenoud, P. (Coords.). La formación profesional del maestro (pp. 55-87). México: FCE.
Belair, L. (2010). Enseñar la complejidad del oficio de maestro. Paquay, L., Altet, M., Charlier, E. y Perrenoud, P. (Coords.). La formación profesional del maestro (pp. 88-106). México: FCE.
Carbonneau, M y Hétu, C. (2010). La formación práctica de los maestros y el nacimiento de una inteligencia profesional. Paquay, L., Altet, M., Charlier, E. y Perrenoud, P. (Coords.). La formación profesional del maestro (pp. 107-138). México: FCE.
Correa, E., Cividini, M. y Fuentealba, R. (2013). Formación inicial e inserción profesional: procesos clave para la profesionalización docente. Correa, E., Cividini, M. y Fuentealba, R., Boerr, I. Formación e inserción profesional: desafíos y pistas de facilitación para la profesionalización docente (pp. 9-18). Santiago: SDL Impresores.
Davini, M. (1995). Formación docente en cuestión: política y pedagogía. Buenos Aires: Paidós.
Day, C. (2006). Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea.
Diker, G. y Terigi, F. (1997). La formación de maestros y profesores: hoja de ruta. México: Paidós.
Fernández–Cruz, M. (2008). El practicum en la construcción del conocimiento profesional docente. Correa, E., Colette, M., Rittershaussen, S. Vers une conceptualisation de la situation de stage: explorations internationales. Montreal: Editions du CRP.
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Galaz, A., Fuentealba, R., Cornejo, J. y Padilla, A. (2011). Estrategias reflexivas en la formación de profesores y de formadores de profesores. ¿Qué desafíos se proyectan desde la formación basada en competencias?. Santiago: LOM.
Paquay, L., Altet, M. Charlier, E. y Perrenoud, P. (2010). La formación profesional del maestro. Estrategias y competencias. México: FCE.
Pérez, G. (2007). Investigación cualitativa. Madrid: La Muralla.
Riessman, C. (2008). Narrative Methods for the Human Sciences. Thousand Oaks, New Delhi: Sage.
Schon, D. (2010). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. México: Paidós.
Tardif, M. (2004). Los saberes docente y su desarrollo profesional. Madrid: Narcea.
Tenti, E. (2007). Consideraciones sociológicas sobre profesionalización docente. Educ. Soc., 28 (99), 335-353.
Wanjiru, C. (1999). La ética de la profesión docente. Estudio introductorio a la deontología de la educación. Navarra: EUNSA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors will retain their copyrights and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Recognition License that allows third parties to share the work provided that its author is indicated and Your first publication in this journal.
- Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet after the publication process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access).