Relationship between mathematical anxiety and academic performance in mathematics in high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/cp.v14i1.2174

Keywords:

Mathematical anxiety, secondary education students, mathematics, relation, academic performance

Abstract

The objective of this correlational research is to identify the relation between mathematical anxiety and academic performance in the area of mathematics by analyzing the answers to the Fennema-Sherman mathematical anxiety scale (.88 confidence level) given by 127 secondary school students (68 girls and 59 boys) with an average age of 14.34 years old.  The GPA of students was 4.1, a high GPA according to the criteria of the Colombian Ministry of National Education. Furthermore, girls obtained a higher GPA than boys although their level of anxiety was higher too. Regarding the relation between mathematical anxiety and academic performance in the area of mathematics, this study shows that they are inversely related, that is, the greater the anxiety, the lower the academic performance. As a result of this study, the staff of school directors were suggested to design a program to modify the emotional responses of students, considering the fact that girls are influenced by affection-related factors with regard to the mathematical learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agüero, E., Meza, L., Suárez, Z. & Schmidt, S. (2017). Estudio de la ansiedad matemática en la educación media costarricense. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1). DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.849
Álvarez, R. (13 de julio de 2012). La ansiedad a las matemáticas afecta más a las niñas. Vital. Recuperado de https://rpp.pe/vital/expertos/ansiedad-hacia-las-matematicas-afecta-mas-a-las-ninas-segun-estudio-noticia-501478
Ashcraft, M. & Kirk, E. (2001). The relationships among working memory, math anxiety, and performance. Journal of Experimental Psychology General, 130(2), 224-237. DOI: 10.1037//0096-3445.130.2.224
Ashcraft, M. & Moore, A. (2009). Mathematics anxiety and the affective drop in performance. Journal of Psychoeducational Aseasen, 27(3), 197-205. DOI: https://doi.org/10.1177/0734282908330580
Barrera, M., Gutiérrez, H., Lara, A. & Villalpando, J. (2011). El rendimiento académico de las mujeres en matemáticas: análisis bibliográfico y un estudio de caso en educación superior en México. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 11(2). DOI: 10.15517/AIE.V11I2.10198
Birgin, O., Baloğlu, M., Çatlıoğlu, H. & Gürbüz, R. (2010). An investigation of mathematics anxiety among sixth through eighth grade students in Turkey. Learning and Individual Differences, 20, 654-658. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2010.04.006
Caciá, D., Reyes, M., Rosales, C. & Marroquín, C. (2012). Factores que inciden en el rendimiento en matemática de niñas y niños del primer ciclo del nivel de educación primaria en escuelas públicas de Guatemala. Guatemala: Ministerio de Educación de Guatemala.
Caprile, M., Vallès, N., Potrony, J., Crèixams, C. & Arasanz, J. (2008). El sesgo de género en el sistema educativo. Su repercusión en las áreas de Matemáticas y Tecnología en secundaria (THEANO). (Informe N° 803-09-080-8). Barcelona: Instituto de la mujer. Recuperado de http://www.inmujer.gob.es/areasTematicas/estudios/estudioslinea2009/docs/elSesgoGenero.pdf
Castro, G. (2017). La ansiedad y logros de aprendizaje en el área de matemática en estudiantes del quinto año de secundaria de la institución educativa San José de Nazareth. UGEL N° 4. Puente Piedra. 2016 (Tesis maestría). Universidad Cesar Vallejo. Lima. http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/UCV/5872/Castro_CGC.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Devine, A., Fawcett, K., Szűcs, D. & Dowker, A. (2010). Gender differences in mathematics anxiety and the relation to mathematics performance while controlling for test anxiety. Behavioral and Brain Functions, 8(33). DOI: https://doi.org/10.1186/1744-9081-8-33.
Dos Santos, J. & Morale, A. (2012). Reversão de ansiedade à matemática: alguns dados da literatura. Psicologia em Estudo, 17(2), 317-327. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722012000200015.
Fernández, R., Hernández, C., Prada, R. & Ramirez, P. (2018). Dominio afectivo y prácticas
pedagógicas de docentes de Matemáticas: un estudio de revision. Revista Espacios, 39(23), 25-35.
Gamboa, R. (2012). ¿Equidad de género en la enseñanza de las Matemáticas? Revista Electrónica Educare, 16(1), 63-78.
González, J., Núñez, J., González, L., González, J. & Roces, C. (2003). ¿Cómo explicar tanto fracaso en el aprendizaje de las matemáticas? Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 8(10), 350-358.
Guerrero, E. & Blanco, L. (2004). Diseño de un programa psicopedagógico para la intervención en los trastornos emocionales en la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Revista Iberoamericana de Educación, 34(2), 1-14. DOI: https://doi.org/10.35362/rie3422990
Hidalgo, S., Maroto, A. & Palacios, A. (2004). ¿Por qué se rechazan las matemáticas? Análisis evolutivo y multivariante de actitudes relevantes hacia las matemáticas. Revista de Educación, 334, 75-95.
Jaggernauth, S. & Jameson-Charles, M. (2010). Mathematics anxiety and the primary school teacher: an exploratory study of the relationship between mathematics anxiety, mathematics teacher efficacy, and mathematics avoidance. En M. Carmo (Ed. de la serie Educational Trends), Education Applications & Developments Advances in Education (pp. 45-58) Recuperado de https://uwispace.sta.uwi.edu/dspace/bitstream/handle/2139/12548/Sharon%20Jaggernauth.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Linares, A. (2013). ¿Por qué somos tan malos en matemáticas? Recuperado de https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-13088961
Lozano, J. (12 de agosto de 2013). La ansiedad matemática de los alumnos españoles. El Mundo. Recuperado de https://www.elmundo.es/espana/2013/12/07/52a3004861fd3dd86b8b458f.html
Ma, X. & Xu, J. (2004). The causal ordering of mathematics anxiety and mathematics achievement: a longitudinal panel analysis. Journal of Adolescence, 27(2), 165-179. DOI https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2003.11.003
Martínez, J. (2010). ¿Debe un profesor continuar con los mismos estudiantes de un grado a otro por varios años consecutivos en una institución educativa? Recuperado de http://viref.udea.edu.co/contenido/pdf/264-debe.pdf
Mato, M. & Muñoz, J. (2010). Efectos generales de las variables actitud y ansiedad sobre el rendimiento en matemáticas en alumnos de educación secundaria obligatoria. Implicaciones para la práctica educativa. Ciencias Psicológicas, 4(1), 27-40.
Mendick, H. (2005). A Beautiful Myth? The Gendering of Being/Doing "Good at Maths”. Gender and Education, 17(2), 203-219. https://doi.org/10.1080/0954025042000301465
Mesa, F. (2016). Algunos factores que influyen en los resultados de las pruebas estandarizadas y censales. Revista Redipe, 5(3), 136-145.
Ministerio de Educación Nacional. (2009). Escala de valoración nacional (Decreto No 1290). Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-187765_archivo_pdf_decreto_1290.pdf
Nortes, R. & Nortes, A. (2017). Ansiedad, motivación y confianza hacia las Matemáticas en futuros maestros de Primaria. Números, 95, 77-92.
OECD (2019). Colombia - Country Note - PISA 2018 Results. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_COL_ESP.pdf
Palacios, A., Hidalgo, S., Maroto, A. & Ortega, T. (2013). Causas y consecuencias de la ansiedad matemática mediante un modelo de ecuaciones estructurales. Enseñanza de las ciencias, 31(2), 93-111.
Pérez-Tyteca, P. (2012). La ansiedad matemática como centro de un modelo causal predictivo de la elección de carreras. (Tesis doctoral). Universidad de Granada, España. https://hera.ugr.es/tesisugr/2108144x.pdf
Pérez-Tyteca, P., Castro, E., Segovia, I., Castro, E., Fernández, E. & Cano, F. (2007). Ansiedad matemática de los alumnos que ingresan en la Universidad de Granada. Investigación en Educación Matemática, 11, 171-180.
Pérez-Tyteca, P., Monje, J. & Castro, E. (2013). Afecto y matemáticas. Diseño de una entrevista para acceder a los sentimientos de alumnos adolescentes. Avances de Investigación en Educación Matemática, 4, 65-82. DOI: https://doi.org/10.35763/aiem.v1i4.55
Perina, K. (2002). Sum of All Fears. Recuperado de https://www.psychologytoday.com/us/articles/200211/sum-all-fears
Radovic, D. (2018). Diferencias de género en rendimiento matemático en Chile. Revista Colombiana de Educación. 74. 221-242.
Reali, F., Maldonado, C. & Jiménez, W. (2015). Ansiedad a las matemáticas y bajo desempeño: ¿Son las niñas y los estudiantes de últimos años escolares los más afectados? Sexteto, 6. Recuperado de https://sextante.uniandes.edu.co/index.php/ejemplares/sextante-6/horizontes/ansiedad-a-las-matematicas-y-bajo-desempeno-son-las-ninas-y-los-estudiantes-de-ultimos-anos-escolares-los-mas-afectados
Reyes, L. (1984). Affective variables and Mathematics education. The Elementary School Journal, 84(5, 558-581.
Richardson, F. & Suinn, R. (1972). The Mathematics Anxiety Rating Scale: Psychometric data. Journal of Counseling Psychology, 19(6), 551–554.
Rius, M. (21 de mayo de 2015). ¿Por qué muchos estudiantes odian las matemáticas? Vanguardia. Recuperado de www.lavanguardia.com/vida/20150521/54431772174/estudiantes-odian-matematicas.html
Rivas, F. (1997). El proceso de enseñanza/aprendizaje en la situación educativa. Barcelona: Ariel Planeta.
Sánchez, C. (2017). Las mediciones masivas: una producción política de sentidos y significados sobre los sistemas educativos. Sophia, 13(1), 64-74.
Sánchez, J., Segovia, I. & Miñán, A. (2011). Exploración de la ansiedad hacia las matemáticas en los futuros maestros de educación primaria. Profesorado, 15(3), 297-312.
Serrano, R. & Sánchez, G. (2017). La especificidad de la ansiedad matemática en estudiantes mexicanos de bachillerato. Acta Latinoamericana de Matemáticas Educativa, 30, 178-187.

Published

2020-05-20

How to Cite

Villamizar Acevedo, G. ., Araujo Arenas, T. Y. ., & Trujillo Calderón, W. J. . (2020). Relationship between mathematical anxiety and academic performance in mathematics in high school students. Ciencias Psicológicas, 14(1), e-2174. https://doi.org/10.22235/cp.v14i1.2174

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.