Learning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment test
DOI:
https://doi.org/10.22235/cp.v12i2.1684Keywords:
learning potential, memory, dynamic assessment, neuropsychology, aging, elderlyAbstract
The “learning potential” version of the Auditory Verbal Learning Test (AVLT-LP) assesses memory performance after an active intervention (mediation). The AVLT-LP allows to quantify a learning curve by means of a gain score. Previous studies showed that if the gain score is equal- to or greater than 3, it would be evidence of learning potential. Objectives. To analyze performance in healthy old adults assessed with AVLT-PA with mediation (MG) and without mediation (NoMG). Method. A neuropsychological battery was applied to 2 groups (MG and NoMG) of 35 cognitively-healthy older adults aged between 60 and 85 years old. The performance between both groups was compared. Results. The MG obtained higher scores than the NoMG in AVLT-LP´s last trial, post-test and gain score. Conclusions. In both groups, the subjects started the AVLT-LP by remembering a similar number of words. However, the MG subjects retained more words than the NoMG showing the enhancement in memory applying the AVLT-PA to assess learning potential.
Downloads
References
Allegri, R.F., Arizaga, R.L., Bavec, C., Colli, L., Demey, I., Fernández, M.C., Frontera, S., … Zuin, D. (2011). Guía de Práctica Clínica para la Enfermedad de Alzheimer. Neurología Argentina, 3, 120-37. doi: 0.1016/S1853-0028(11)70026-X
Baltes, P. B. (1987). Theoretical propositions of life-span developmental psychology: On the dynamics between growth and decline. Developmental psychology, 23(5), 611-626. doi: 10.1037//0012-1649.23.5.611
Baltes, P. B., & Kliegl, R. (1992). Further testing of limits of cognitive plasticity: Negative age differences in a mnemonic skill are robust. Developmental psychology, 28(1), 121-125. doi: 10.1037/0012-1649.28.1.121
Boosman, H., Bovend’Eerdt, T. J., Visser‐Meily, J., Nijboer, T. C., & Heugten, C. M. (2016). Dynamic testing of learning potential in adults with cognitive impairments: A systematic review of methodology and predictive value. Journal of neuropsychology, 10(2), 186-210. doi: 10.1111/jnp.12063
Butman, J., Arizaga, R.L., Harris, P., Drake, M., Baumann, D., de Pascale, A., & Ollari, J.A. (2001). El “Mini Mental State Examination” en Español. Normas para Buenos Aires. Rev Neurol Arg, 26(1), 11–15.
Cabras, E. (2012). Plasticidad cognitiva y deterioro cognitivo (Tesis de doctorado). Universidad Autónoma de Madrid, Madrid.
Cacho, J., García-García, R., Arcaya, J., Vicente, J. L., & Lantada, N. (1999). Una propuesta de aplicación y puntuación del test del reloj en la enfermedad de Alzheimer. Rev Neurol, 28(7), 648–655.
Calero, M.D. (2000). Psicología de la vejez: el funcionamiento cognitivo. En Fernández-Ballesteros (Ed), Gerontología Social (201-228). Madrid: Ediciones Pirámide.
Calero, M. D. & Navarro González, E. (2006). La plasticidad cognitiva en la vejez: Técnicas de evaluación e intervención. Barcelona: Octaedro.
Calero-García, M.D. (2001). Educación y funcionamiento cognitivo en mayores: aplicaciones del concepto de zona de desarrollo próximo. Tabanque: Revista pedagógica, (16), 157-168.
Calero-García, M.D. (2004). Validez de la evaluación del potencial de aprendizaje. Psicothema, 16(2), 217–221.
Carnero-Pardo, C. & Lendínez-González, A. (1999). Utilidad del test de fluencia verbal semántica para el diagnóstico de demencia. Revista de Nuerología, 29(8), 709-714.
Cassinello, M. D. Z., Mestre, L. T., & Fernández-Ballesteros, R. (2008). Plasticidad cognitiva en personas con la enfermedad de Alzheimer que reciben programas de estimulación cognitiva. Psicothema, 20(3), 432-437.
Dubois, B., Slachevsky, A., Litvan, I., & Pillon, B. (2000). The FAB: a frontal assessment battery at bedside. Neurology, 55, 1621-1626. doi: 10.1212/WNL.57.3.565
Fernández-Ballesteros, R., Zamarrón, M. D., & Tárraga, L. (2005). Learning potential: a new method for assessing cognitive impairment. International Psychogeriatrics, 17(01), 119-128. doi: 10.1017/S1041610205000992
Fernández-Ballesteros, R., Zamarrón, M. D., Tárraga, L., Moya, R., & Iñiguez, J. (2003). Cognitive plasticity in healthy, mild cognitive impairment (MCI) subjects and Alzheimer’s disease patients: A research project in Spain. European Psychologist, 8(3), 148-159. doi: 10.1027//1016-9040.8.3.148
Folstein, M.F., Folstein, S.E., & McHugh, P.R. (1975). Mini-mental state. A practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. J psychiatric Res, 12(3), 189-98. doi: 10.1016/0022-3956(75)90026-6
Francés, I., Barandiarán, M., Marcellán, T., & Moreno, L. (2003). Estimulación psicocognoscitiva en las demencias. Anales del sistema sanitario de Navarra, 26(3), 383-403.
García Herranz, S. (2013). Relevancia de los test neuropsicológicos de evaluación de la memoria episódica y de la función ejecutiva como marcadores en la detección precoz del Deterioro Cognitivo Ligero (DCL): seguimiento longitudinal (tesis de doctorado). Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid.
Kaplan, E.F., Goodglass, H., & Weintraub, S. (1983) The Boston Naming Test. 2 ed. Philadelphia: Lea & Febiger.
Labos, E., Trojanowski, S., del Rio, M., Zabala, K., & Renato, A. (2013). Perfiles de fluencia verbal en Argentina. Caracterización y normas en tiempo extendido. Neurol Arg, 5(2), 78-86. doi: 10.1016/j.neuarg.2013.04.005
León, I. & Roldán-Tapia, L. (2016). Escala de Reserva Cognitiva y envejecimiento. Anales de psicología, 32(1), 218-223. doi: 10.6018/analesps.32.1.182331
Lobo, A., Saz, P., Marcos, G., Día, J.L., De la Cámara, C., Ventura, T., Morales-Asín, F., … Lacámara, C. (1999). Revalidación y normalización del Mini-Examen Cognoscitivo (primera versión en castellano del Mini-Mental Status Examination) en la población general geriátrica. Medicina Clínica, 11, 767-74.
López N., Allegri R., & Soto-Añari, M. (2014). Capacidad Diagnóstica y Validación Preliminar del Test del Reloj, Versión de Cacho a la Orden, para Enfermedad de Alzheimer de Grado Leve en Población Chilena. Revista Ecuatoriana de Neurología, 23,1-3.
Malbrán, M. C. & Villar, C.M. (2002). La evaluación del potencial de aprendizaje: un procedimiento. Orientación y sociedad, 3, 1-14.
Miranda, A., Pruvost, M., Palau, F. G., Rimoldi, M. F., Viale, M., & Cáceres, M. (2015). Perfiles neuropsicológicos: Enfermedad de Alzheimer y Parkinson, Deterioro cognitivo leve, Trastorno depresivo mayor y Envejecimiento. Cuadernos de Neuropsicología, 9(2), 30-48. doi: 10.7714/cnps/9.2.202
Navarro-González, E. & Calero, M. D. (2011). Relación entre plasticidad y ejecución cognitiva: el potencial de aprendizaje en ancianos con deterioro cognitivo. European Journal of investigation in health, psychology and education, 1(2), 45-59. doi: 10.30552/ejihpe.v1i2.18
Rey, A. (1964). L’examen clinique en psychologie. Paris: Presse Universitaires de France.
Rodriguez-del Álamo, A., Catalán-Alonso, M.J., & Carrasco-Marín, L. (2003). FAB: Aplicación preliminar española de la batería neuropsicológica de funciones ejecutivas a 11 grupos de pacientes. Rev Neurol, 36(7), 605-608.
Russo, M. J., Campos, J., Martin, M. E., Clarens, M. F., Sabe, L., & Allegri, R. F. (2013). Índice de discriminabilidad en memoria de reconocimiento en deterioro cognitivo leve amnésico y demencia tipo Alzheimer leve. Un estudio preliminar. Neurología Argentina, 5(4), 241–249. DOI: 10.5579/rnl.2017.0317
Serrano, C., Allegri, R., Drake, M., Butman, J., Harris, P., Nagle, C., & Ranalli, C. (2001). Versión abreviada en español del test de denominación de Boston: su utilidad en el diagnóstico diferencial de la enfermedad de Alzheimer. Revista de Neurología, 33(7), 624–627.
Staudinger, U. M., Marsiske, M., & Baltes, P. B. (1995). Resilience and reserve capacity in later adulthood: Potentials and limits of development across the life span. Developmental psychopathology, 2, 801–847. doi: 10.1017/S0954579400006155
Sternberg, R.J. & Grigorenko, E.L. (2003). Evaluación dinámica. Naturaleza y medición del potencial de aprendizaje. Buenos Aires: PAIDOS.
Sunderland, T., Hill, J.L., Mellow, A.M., Lawlor, B.A., Gundersheimer, J., Newhouse, P.A., & Grafman, J.H. (1989). Clock drawing in Alzheimer’s disease. A novel measure of dementia severity. Journal of the American Geriatric Society, 37(8),725-9. doi: 10.1111/j.1532-5415.1989.tb02233.x
Vigotsky, L. S. & Cole, M. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
Wiedl, K.H., Wienobost, J., & Schöttke, H. (1999). Estimating rehabilitation potential in schizophrenic subjects. En Brenner, H.D., Boker, W. y Genners, R. (Eds). The treatment of schizophrenia: Status and emerging trends. Bonn: Hogrefe and Huber.
Zamarrón, M. D., Mestre, L. T., & Ballesteros, R. F. (2009). Cognitive plasticity in Alzheimer’s disease patients receiving cognitive stimulation programmes. Psychology in Spain, (13), 48-54.