IS IT NECESSARY TO PROFESSIONALIZE THE FIGURE OF THE ACADEMIC ADVISOR OF SPECIALISTS IN SANITARY TRAINING?

Authors

  • Miriam Martínez Juárez Universidad de Murcia
  • Pilar Martínez Clares Universidad de Murcia
  • Eduardo B. Romero Sánchez Universidad de Murcia
  • Jesús Miguel Muñoz Cantero Universidad de A Coruña

DOI:

https://doi.org/10.22235/cp.v3i1.142

Keywords:

tutorial guidance, tutor of specialists in formation, training (sanitary), professionalism, professional profile

Abstract

The training system of health care professionals in our country is mature enough, but it has to face new challenges, as it is the case of the professionalization of the academic advisor of specialists in formation. The current regulation governing the specialized training, attaches importance to this figure but scarcely portrays it. The large structural transformation raises the need to conceive new professionals to which to attribute competencies that have not been required to date. To assist the adaptation to all these changes, we need new teaching-learning systems based on competencies to facilitate learning throughout life, to contribute to birth of the kind of professional required and demanded in the XXI century. We are aware that neither the health care organizations, nor the profile of health care professionals have remained on the sidelines of the new requirements of the environment. Therefore, we wonder if the academic advisor of specialists in training is prepared to assume these responsibilities, being necessary and priority, its professionalization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alex, L. (1991). Descripción y registro de las cualificaciones. El concepto de cualificación. Formación Profesional, 2:23-37.

Barbier (1997). L´approche transversale. Paris: Anthropos.

Boendermaker, P. M. y colb. (2000). What are the characteristics of the competent general practitioner trainer? Family Practice; 17: 547- 553.

Bunk, G. P. (1994). La transmisión de las competencias en la formación y perfeccionamiento de profesionales de la RFA. Revista Europea de Formación Profesional; 1: 8-14.

Canadian Medical Education Directions for Specialists 2000 Project (1996). Skills for the new millennium: report of the societal needs working group. Otawa: The Royal College of Physicians and Surgeons of Canada’s.

Conclusiones del XVI Congreso de la Sociedad Española de Educación Médica (2003). Revista Educación Médica; 6(4): 125- 126.

Cruess, R. L.; Cruess, S. R. y Johnston, S. E. (2000). Professionalism: an ideal to be sustained. The Lancet; 356: 156- 159.

Delcourt, J. (1991). Nuevas presiones a favor de la formación en la empresa. Revista Europea de Formación Profesional; 17: 3- 14.

Delors, J. (Coord.) (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana. UNESCO.

Díaz Domínguez, J. (2001). Tutoría y supervisión de la formación de especialistas sanitarios: perfil, funciones, acreditación y reconocimientos. Conclusiones. En Jornada de Comisiones Docentes y Asesoras de la Comunidad de Madrid. Situación actual y perspectivas de futuro de la formación de especialistas sanitarios en la Comunidad de Madrid (pp. 114-119). Madrid: Agencia Laín Entralgo.

Echeverría, B. (2001). Configuración Actual de la Profesionalidad. Letras de Deusto; 31 (91): 35- 55.

Echeverría, B. (2002). Gestión de la Competencia de Acción Profesional. Revista de Educación Educativa; 20 (1): 7- 43.

Echeverría, B. (2005). Competencia de Acción de los Profesionales de la Orientación. Madrid: ESIC.

Echeverría, B. [Coord.] (2008). Orientación Profesional. Barcelona: UOC.

Fernández- Ríos, M. (1995). Análisis y descripción de puestos de trabajo. Madrid: Díaz de Santos.

Loayssa, J. R.; Fuertes, C. y Castillo, M. (2001). Acreditación y reacreditación de tutores. Tribuna Docente; Supl. 3 (2): 13-20.

Martín Zurro, A. (2003) Acreditación y reconocimiento de los tutores. Incentivación de la acción tutorial. Revista Educación Médica; 6(3): 7-8.

Martínez Clares, P. (2002). La orientación psicopedagógica: modelos y estrategias de intervención. Madrid: EOS.

Martínez Clares, P.; Rubio, M.; Garvía, C. y Martínez Juárez, M. (2003). Estudio cualitativo inicial de los Servicios de Orientación de la Universidad de Murcia. Comunicación presentada al XI Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa:”Investigación y Sociedad.” Granada, septiembre de 2003.

Morán Barrios, J. M. (2003). ¿Es necesaria y compatible la existencia del tutor de médicos residentes dentro de nuestras estructuras asistenciales? Revista Educación Médica; 6(3): 10- 11.

ORDEN SCO/1198/2005, de 3 de marzo, por la que se aprueba y publica el programa formativo de la especialidad de Medicina Familiar y Comunitaria. BOE de 3 de mayo de 2005.

Real Decreto 183/2008, de 8 de febrero, por el que se determinan y clasifican las especialidades en Ciencias de la Salud y se desarrollan determinados aspectos del sistema de formación sanitaria especializada. BOE de 21 de febrero de 2008.

Risco, G. (2007). Educación Médica: Nuevas Tendencias, desafíos y oportunidades. Revista de Investigación en Docencia Universitaria; 3 (1).

Taylor, F. W. (1911). Principles of scientific management. Nueva York: Hasper.

Vargas, F. y cols. (2001). El enfoque de la competencia laboral: Manual de formación. Montevideo: CINTERFOR.

World Federation Medical Education (2003). Postgraduate Medical Education. WFME Global Standards for Quality Improvement. Denmark: University of Copenhaguen.

Published

2009-05-30

How to Cite

Martínez Juárez, M., Martínez Clares, P., Romero Sánchez, E. B., & Muñoz Cantero, J. M. (2009). IS IT NECESSARY TO PROFESSIONALIZE THE FIGURE OF THE ACADEMIC ADVISOR OF SPECIALISTS IN SANITARY TRAINING?. Ciencias Psicológicas, 3(1), 101–114. https://doi.org/10.22235/cp.v3i1.142

Issue

Section

COMMUNICATION

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.