Tensions of a decade of communication policies in Uruguay 2005-2015
DOI:
https://doi.org/10.22235/d.v0i23.683Keywords:
communication policy, Frente Amplio, communication policy’s trade-offAbstract
The goal of this article is to describe the present trade-off in communications policy followed by the Uruguayan government in 2005-2015. At first the trade-off concept of public policy is operationalized, then review the major milestones in the field during this decade. The methodology is based on a documentary analysis, whereby a critical look is taken regarding progress and tensions of the communication policy implemented in the period.
Downloads
References
Buquet, G., Lanza, E., y Rabinovich, D. (2012). Inversión, mecanismos y procedimientos de asignación de la publicidad oficial en Uruguay. Estándares de protección de la libertad de expresión para una regulación democrática de este recurso estatal. Montevideo: Friedrich Ebert Stiftung. Recuperado de http://www.fesur.org.uy/archivos/file/AyP39_FINAL_Ni%20premio%20ni%20castigo_Buquet,%20Lanza,%20Rabinovich.pdf
Convención Internacional sobre la Eliminación de todas las Formas de Discriminación Racial. Recuperado de http://www2.ohchr.org/spanish/law/cerd.htm
Convención sobre los Derechos del Niño. Recuperado de http://www2.ohchr.org/spanish/law/crc.htm
Cuilenburg, J., y McQuail, D. (2003). Media policy paradigm shifts towards a ew communications policy paradigm. European journal of communication, 18(2), 181-207.
Cuilenburg, J., y Slaa, P. (1993). From media policy towards a national communications policy: Broadening the scope. European Journal of Communication, 8(2), 149-176.
Decreto n.o 232/10. Agencia de Gobierno Electrónico y Sociedad de la Información y el Conocimiento (AGESIC). Recuperado de http://www.ose.com.uy/descargas/documentos/transparencia/decreto_reglamentario_232_10.pdf
Decreto n. o 447/08. Televisión Digital Terrestre. Recuperado de http://www.impo.com.uy/bases/decretos/447-2008
Decreto n. o 585/2012 de Televisión Digital Terrestre. Recuperado de http://archivo.presidencia.gub.uy/sci/decretos/2012/05/miem_585.pdf
FA resolvió quitarle $ 400 millones a buque insignia de Vázquez. (2015, 4 octubre). El País. Recuperado de http://www.elpais.com.uy/informacion/fa-quitara-dinero-plan-vazquez.html
ITA. Índice de Transparencia Activa en Línea. El Estado uruguayo y la provisión de información pública a través de la web CAINFO. Recuperado de http://www.cainfo.org.uy/wpcontent/uploads/2013/06/ITAeL_2013_Informe_final.pdf
Leftwich, A. (1983). Redefining Politics: People, Resources, and Power (Vol. 812). Nueva York: Taylor and Francis.
Ley n.° 18.381. Derecho de Acceso a la Información Pública. (2008). Recuperado de http://www.parlamento.gub.uy/leyes/AccesoTextoLey.asp?Ley=18381&Anchor=
Ley n.o 18.232. Servicio Radiodifusión Comunitaria. (2007). Recuperado de http://www.parlamento.gub.uy/leyes/AccesoTextoLey.asp?Ley=18232&Anchor=
Ponce, M. (2011). Comunicación, gobernabilidad y democracia: Argentina, Chile y Uruguay (pp. 254-284). En Detlef, J.; Cañizales, A. y Olivera, L. (Comp.). Política y comunicación: Democracia y elecciones en América Latina. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.
Ponce, M. (2014). Reglas del juego y comunicación de gobierno: propuesta de un nuevo marco analítico. Contratexto, 21, 43-62.
Ponce, M., y Santangelo, G. (2015). Uruguay, el impulso y su freno en políticas de comunicación. Temas de Comunicación , 29, 112-134.
Proyecto de Ley de Servicios de Comunicación Audiovisual. Recuperado de http://archivo.presidencia.gub.uy/sci/proyectos/2013/05/cons_min_682_anexo.pdf
Proyecto de Presupuesto Nacional 2015-2019. Recuperado de https://www.mef.gub.uy/16501/ 1/mef/proyecto-de-presupuesto-nacional-2015---2019.html
Radakovich, R., Escuder, S., Morales, J., y Ponce, M. (2013). Trazando un mapa de los medios digitales: Uruguay. Montevideo: Open Society Foundations.
Tribunal de Cuentas: Construcción de complejo Antel Arena es inconstitucional. (2013, 14 de agosto). El Observador. Recuperado de http://www.elobservador.com.uy/tribunal-cuentas-construccion-complejo-
antel-arena-es-inconstitucional-n257521
UNESCO (2014). Informe de avance de dimensiones 1 y 2. Estudio de desarrollo mediático 2014. Montevideo: PDIC UNESCO.
United Nations (2014, 27 de agosto). Capítulo IV. Derechos Humanos. Recuperado dehttps://treaties.un. org/Pages/ViewDetails.aspx?src=TREATY&mtdsg_no=IV-5&chapter=4〈=en
Wolton, D. (1989). La communication politique: constructiond’unmodéle. Hermès, 4, 27-41.
Zecca, E. (2015, 22 de octubre). Analizan si hubo abuso de Antel en venta de TV y notebooks. Cientoochenta. Recuperado de http://www.180.com.uy/ articulo/56539_analizan-si-hubo-abuso-de-antel-en-venta-de-tv-y-computadoras
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
From issue number 32 onwards all contents are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Issues number 29-31 are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The contents corresponding to number 28 and earlier editions are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.