From self-portrait to the portrait of a generation in Latin American cinema: genesis, staging and meaning
DOI:
https://doi.org/10.22235/d.v0i19.371Keywords:
audiovisual self-portrait, poetics of self, Latin American cinema, subjective cinema, autobiographic cinemaAbstract
This article concentrates on the consideration of the cinematographic self-portrait as a generational portrait, using some recent Latin American productions as starting point for its analysis. It puts forward the idea that it might be one of the more powerful meanings of such works and as such could explain the frequency of the self-portrait turning into their main subject matter. The author also undertakes the analysis of the creation of the audiovisual self-portrait, its staging and meaning, intending to offer tools for the identification of the creative strategies and resources developed by audiovisual authors in the last few years. She also examines the links between audiovisual portrait and literary autobiography, in order to understand which elements integrate their creative genesis and how their staging is produced. Finally, she puts forward some possible key events that contribute to explain the context where the audiovisual self-portrait becomes a generational portrait.
Downloads
References
Acevedo Kanopa, A. (2012). El astronauta, con Juan Ignacio Fernández Hoppe, La Diaria . Recuperado de http://ladiaria.com.uy/articulo/2012/3/el-astronauta/
Allard, L. (2010). Un encuentro entre el cine doméstico y el experimental: el cine personal. Cuevas Álvarez, E. (Ed.). La casa abierta. Del cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos. Madrid: Ocho y Medio, pp. 255-271.
Anzola, A (1993). El misterio de los ojos escarlata. Venezuela: Cine Seis Ocho.
Bal, M. (2009). Conceptos viajeros en las humanidades. Una guía de viaje. Murcia: CENDEAC.
Bellour, R. (2009). Entre imágenes. Foto. Cine. Video. Buenos Aires: Colihue.
Bergala, A. (2008). Si 'yo' me fuera contado. Martín Gutiérrez, G. (ed.). Cineastas frente al espejo. Madrid: T&B, pp. 27-33.
Bergson, H. (2006). Materia y memoria. Buenos Aires: Cactus.
Bréier, E. (1995). Historia de la filosofía. Buenos Aires: Sudamericana.
Bresson, R. (1979). Notas sobre el cinematógrafo. México: Era.
Carri, A. (2003). Los Rubios. Argentina: Barri Ellsworth.
Castro, E. (2004). Memorias del hijo del viejo. Panamá.
Centro de Capacitación Cinematográfica de México. (2011). Charla con Paula Markovitch. Recuperado de http://www.youtube.com/watch?v=kIXRsqb8pYM
Cuevas Álvarez, E. (2008). Del cine doméstico al autobiográfico: caminos de ida y vuelta. Martín Gutiérrez, G. (ed.). Cineastas frente al espejo. Madrid: T&B, pp. 101-120.
Di Tella, A. (2002). La televisión y yo. Argentina: Cine Ojo.
Dubois, P. (2004). Cinema, vídeo, Godard. San Pablo: Cosac Naify.
Eisenstein, S.. (1988). Yo. Memorias inmorales 1. México: Siglo XXI.
Entrevista a la directora Paula Markovitch del film El premio. (2013). Cuadro TV. Recuperado de http://www.youtube.com/watch?v=ukrYNcOqWEM
Entrevista a Paula Markovitch. (2011). Canal de Youtube del Instituto Mexicano de Cinematografía, IMCINE. Recuperado de http://www.youtube.com/user/IMCINEChannel?feature=watch
Fernández Hoppe, J. (2012). Las flores de mi familia. Uruguay: Hoppe Films.
Flores, S. (2011). Sujetos en la historia: el Nuevo Cine Latinoamericano y la frontalidad del discurso. Perspectivas de la Comunicación, 4 (2). Temuco (Chile): Universidad de la Frontera, pp. 20-31.
Font, D. (2008). A través del espejo: cartografías del 'yo'. Martín Gutiérrez, G. (ed.). Cineastas frente al espejo. Madrid: T&B, pp. 35-52.
Gergen, K. (1992). El yo saturado. Barcelona: Paidós.
Goifman, K. (2003). 33. Brasil: TV Cultura.
Krauss, R. (2006). Videoarte: estética del narcisismo. Primera generación: arte e imagen en movimiento (1963-1986). Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
La Ferla, J. (2009). Cine (y) digital. Aproximaciones a posibles convergencias entre el cinematógrafo y la computadora. Buenos Aires: Manantial.
Lejeune, P. (1994). El pacto autobiográfico y otros estudios. Madrid: Megazul-Endymion.
Lejeune, P. (2008). Cine y autobiografía: problemas de vocabulario. Martín Gutiérrez, G. (ed.). Cineastas frente al espejo. Madrid: T&B, pp. 13-26.
Markovitch, P. (2011). El premio. México: Elite Studios.
Odin, R. (2008). El film familiar como documento. Enfoque semiopragmático. Archivos de la filmoteca. Revista de estudios históricos sobre la imagen. Valencia: Instituto Valenciano de Cinematografía Ricardo Muñoz Suay. Recuperado de http://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos
Odin, R. (2010). El cine doméstico en la institución familiar. Cuevas Álvarez, E. (ed.). La casa abierta. Del cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos. Madrid: Ocho y Medio, pp. 39-59.
Perec, G. (2008). Lo infra-ordinario. México: Verdehalago.
Portillo, L. (1994). El diablo nunca duerme. México-Estados Unidos: Xóchitl Films.
Power, K. (2013). Todo es paisaje, sobre la muestra del colectivo artístico Mondongo, en el Museo de Arte Moderno de Buenos Aires. Recuperado de http://www.arteenlared.com/latinoamerica/argentina/el-grupo-mondongo-presenta-argentina-en-el-mamba.html
Pozuelo Yvancos, J. (2006). De la autobiografía. Teoría y estilos. Barcelona: Diagonal.
Quílez, L. (2008). Sutiles pretéritos. (Post)memoria y (auto)biografía(s) en el cine documental contemporáneo. Martín Gutiérrez, G. (ed). Cineastas frente al espejo. Madrid: T&B, pp. 83-99.
Ruffinelli, J. (2010). Del cine doméstico al documental personal en América Latina. Cinco casos. Cuevas Álvarez, E. (ed.). La casa abierta. Del cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos. Madrid: Ocho y Medio, pp. 255-251.
Schefer, R. (2008). Vi-deo memoria. Autobiografías, autorreferencialidad y autorretratos. La Ferla, J. (comp.), Historia crítica del video argentino. Buenos Aires: MALBA y Fundación Telefónica, pp. 115-136.
Sistach, M., Buil, J. (1994). La línea patern. México: Tragaluz.
Stendhal (1975). Vida de Henry Brulard. Recuerdos de egotismo. Madrid: Alianza.
Tejeda, I., Musial, G. (2002-2003). La clase muerta, sobre la exposición: Tadeusz Kantor: La clase muerta, Comunidad Autónoma de la Región de Murcia, Junta de Castilla y León, Museo de la Universidad de Alicante. Recuperado de http://www.enfocarte.com/3.18/teatro.html
Todorov, T. (2006). El nacimiento del individuo en el arte. Buenos Aires: Nueva Visión.
Zambrano, M. (1988). La Confesión. Género literario. Madrid: Mondadori.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Dixit
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
From issue number 32 onwards all contents are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Issues number 29-31 are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The contents corresponding to number 28 and earlier editions are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.