Audiovisual research for the documentary Rio desborde (2019): Visions of the river and the city in São Paulo, Brazil and Santiago, Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v36i2.3035

Keywords:

documentary, Tietê river, Mapocho river, floods, Brazil, Chile

Abstract

The purpose of this article is to present the audiovisual research in the production of the documentary Rio desborde (2019). Elaborated with archival materials and new images about the rivers Tietê, in São Paulo, and Mapocho, in Santiago, the documentary is a reflection on floods and the crisis of the development model of two Latin American cities. From two points of view, one based on the ideas of nature and progress and the other focused on the hidden and marginalized city, four documentaries are approached: Retificação do Tietê (1940) by B.J. Duarte and Lacrimosa (1970) by Aloysio Raulino and Luna Alkalay, in Brazil; Las callampas (1957) by Rafael Sanchez and Mapocho (2008) by Cristóbal Zapata, in Chile. Subsequently, the reuse of part of this audiovisual material in Rio Desborde is commented, discussing the methodology of filming and montage, considering the notion of audiovisual essay.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alter, N. (2018). The Essay Film After Fact and Fiction. Nueva York, NY: Columbia University Press.

Araujo, M. (2013). Straub, Huillet e o ensaísmo dos outros. Devires, 10(1), 108-137.

Berman, M. (1988). Todo lo solido se desvanece en el aire. La experiencia de la modernidad. Madrid, España: Siglo XXI.

Biemann, U. (2017). Performing borders. Transnational video. En Alter & Corrigan (eds.), Essays on the Essay Film (pp. 261-268). Nueva York, NY: Columbia University Press.

Castillo, S. (2013). El Ingeniero, las aguas y la ciudad: técnica y nación en la obra de Valentín Martínez. En V. Martínez, Canalización del río Mapocho (pp. 9-52). Santiago, Chile: Cámara Chilena de la Construcción;Pontificia Universidad Católica de Chile; Dirección de Bibliotecas, Archivos y Museos.

Castillo, S. (2014). El río Mapocho y sus riberas. Espacio público e intervención urbana en Santiago de Chile (1885-1918). Santiago, Chile: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Castro Villarroel, V. (2021). Rio desborde: reflexões sobre a produção de um ensaio audiovisual. (Tesis doctoral). Universidade de São Paulo, Brasil.

Català, J. M. (2014). Estética del ensayo. La forma ensayo, de Montaigne a Godard. Valencia, España: Universidad de Valencia.

Corro, P. (2013). Sinfonías de ciudad en el cine chileno: imágenes de modernidad, efectos de luz. En M. Villarroel (org.), Enfoques al cine chileno en dos siglos (pp. 23-32). Santiago, Chile: LOM.

Cortés, A. (2012). La reprimarización del modelo de desarrollo chileno. Revista OIKOS, 11(1), 63-86.

Guimarães, V. (2019). Inventários da margem, figuras do povo: Aloysio Raulino e o cinema Latino-americano (Tesis doctoral). Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil.

Guimarães, V. (2020). Un itinerario de la mirada en Aloysio Raulino. laFuga, 24. Recuperado el 4 de diciembre de 2020 de: https://lafuga.cl/un-itinerario-de-la-mirada-en-aloysio-raulino/1001

Harvey, D. (2008). O Neoliberalismo. História e implicações. São Paulo, Brasil: Loyola.

Jorge, J. (2006). Tietê: o rio que a cidade perdeu, São Paulo 1890-1940. São Paulo, Brasil: Alameda.

Larraín, P. (1990). Las inundaciones en la ciudad de Santiago: Un ensayo de geografia aplicada. Revista de Historia e Geografía, (7), 14-20.

Machado, A. (2009). O filme ensaio. En F. Cesar, & R. Sampaio, (orgs.), Chris Marker. Bricoleur multimídia (pp. 20-33). São Paulo, Brasil: CCBB.

Méndez, R. (1988). El inicio de una canalización. Revista Universitaria. 24, 73-75.

Muñoz, C. (2006). Vivir a orillas del río Mapocho, o la ocupación de la frontera. Proposiciones, (35), 99-126.

Ossa, C. (2010). Santiago: Tejido desgarrado por una subjetividad fugitiva. En F. Sanfuentes (ed.), Estéticas de la Interperie (pp. 30-59). Santiago, Chile: Departamento de Artes Visuales.

Panizza, T. (2018). Procedimientos visuales para la creación de un “guion expandido” a partir de la confusión y las preguntas en el cine de Ignacio Agüero. Conexión, (9), 125-141.

Rolnik, R. (2013). São Paulo (3ª ed.). São Paulo, Brasil: Publifolha.

Rolnik, R. (2020). Utopias e distopias urbanas em tempo de pandemia. Presentado en Seminário de Cultura e Realidade Contemporânea, Escola da Cidade, São Paulo.

Santos, N. (2016). Quando a água sobe: análise da capacidade adaptativa de moradores do Jardim Pantanal expostos às enchentes. (Tesis doctoral). Universidade de São Paulo, Brasil.

Seabra, O. (1987). Meandros dos rios nos meandros do poder: Tietê e Pinheiros – valorização dos rios e das várzeas na cidade de S. Paulo. (Tesis doctoral). Universidade de São Paulo, Brasil.

Teixeira, F. (2015). O ensaio no cinema: Formação de um quarto domínio das imagens na cultura audiovisual contemporânea. São Paulo, Brasil: Huitec.

Villarroel, M. (2017). Poder, nación y exclusión en el cine temprano: Chile-Brasil (1896- 1933). Santiago, Chile: LOM.

Weinrichter, A. (2007). La forma que piensa. Tentativas en torno al cine-ensayo. Navarra, España: Publicaciones del Gobierno de Navarra.

Filmes

Castro Villarroel, V. (Directora). (2019). Rio desborde. [Cortometraje]. Brasil: Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo. https://vimeo.com/719638908

Cavalcanti, A. (Director). (1926). Somente as Horas. [Mediometraje]. Francia.

Duarte, B. (Director). (1940). Retificação do Tietê. [Cortometraje]. Brasil: Departamento de Obras Municipais.

Elordi, S. (Director).(2010). Mapocho. [Película]. Chile: Invercine.

Kemeny, A.; Rex Lustig, R. (Directores). (1929). São Paulo, A Sinfonia da Metrópole. [Película]. Brasil: Rex Filme.

Kuperman, M. (Director). (1998). O Rio Tietê. [Cortometraje]. Brasil: Futura Filmes. https://www.youtube.com/watch?v=-nO1j_RypkE

Marker, C. (Director). (1966). Si j’avais quatre dromedaires. [Mediometraje]. Francia: Iskra Films.

Nuño, S. (Director). (1991). Mapocho, el río de la vergüenza. [Cortometraje]. Chile: Televisión Nacional de Chile.

Panizza, T. (Directora). (2014). Tierra en movimiento. [Cortometraje]. Chile: Domestic Films.

Raulino, A.; Alkalay, L. (Directores). (1970). Lacrimosa. [Cortometraje]. Brasil: Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo. https://www.youtube.com/watch?v=I9LldwE98J8

Rojas Castro, A. (Director). (1933). Santiago. [Cortometraje]. Chile: Instituto de Cinematografía Educativa. https://www.cclm.cl/cineteca-online/santiago/

Ruttmann, W. (Director). (1927). Berlín, sinfonía de una gran ciudad. [Película]. Alemania: Karl Freund.

Sánchez, R. (Director). (1957). Las callampas. [Cortometraje]. Chile: Instituto Fílmico Pontificia Universidad Católica. http://archivofilmico.uc.cl/archivo/las-callampas/

Sekula, A.; Burch, N. (Directores). (2010). The Forgotten Space. [Película]. Estados Unidos: Icarus Films

Vertov, D. (Director). (1929). El hombre con la cámara. [Película]. Unión Soviética: VUFKU.

Zapata, C. (Director). (2008). Mapocho. [Cortometraje]. Chile: La Santé Films. https://www.youtube.com/watch?v=LEdF2rzfcG8

Published

2022-12-01

How to Cite

Castro Villarroel, V. J. (2022). Audiovisual research for the documentary Rio desborde (2019): Visions of the river and the city in São Paulo, Brazil and Santiago, Chile. Dixit, 36(2), 56–69. https://doi.org/10.22235/d.v36i2.3035

Issue

Section

Dossier: Panorama of Latin American Documentary Audiovisual | Articles