Mediatization of Politics during the COVID-19 Pandemic. The Argumentation on the Social Media of Alberto Fernández and Mauricio Macri

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d34.2273

Keywords:

mediatization, politics, social media, president, COVID-19

Abstract

The aim of this article is to analyze the mediatization of the discourse of the Argentine president, Alberto Fernández, in social networks, from his inauguration in December 2019 until June 2020 —with the framework of the expansion of the COVID-19 pandemic— and compare it with the discourse of the former president Mauricio Macri in the same period. From the theories of the mediatization of politics, and using socio-semiotic tools, a comparative analysis is carried out to find variants and invariants in the forms of argumentation and mediatization, before and during the outbreak. We describe the ways of the mediatization of politics that were generated in the networks of the two preceding presidents: Cristina Fernández de Kirchner and Mauricio Macri. Among the findings, we highlight the existence of new modes of mediatization of politics in the social networks of Alberto Fernández and Mauricio Macri during the pandemic, as well as continuities in relation to the period prior to the outbreak of COVID-19.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Slimovich, CONICET/ UBA-Instituto de Investigaciones Gino Germani

Ana Slimovich es Doctora en Ciencias Sociales y Licenciada en Ciencias de la Comunicación por la Universidad de Buenos Aires. Se desempeña como investigadora del CONICET, con lugar de trabajo en el Instituto de Investigaciones Gino Germani (UBA). Es "Premio Nacional a la Mejor Tesis Doctoral en Ciencias Sociales", concurso organizado por la editorial EUDEBA y la Facultad de Ciencias Sociales de la UBA (2019), bajo la temática: “Las encrucijadas de la democracia latinoamericana”. Fue becaria estímulo de investigación UBA y de doctorado y posdoctorado CONICET. 

References

Carlón, M. (2004). Sobre lo televisivo. Dispositivos, discursos y sujetos. Buenos Aires, Argentina: La Crujía.

Carlón, M. (2014). ¿Del arte contemporáneo a una era contemporánea? En M.C. Reviglio y F. Rovetto (Comps.), CIM. Estado actual de las investigaciones sobre mediatizaciones (pp. 24-41). Rosario, Argentina: UNR Editora.

Carlón, M. (2015). Público, privado e íntimo: el caso Chicas bondi y el conflicto entre derecho a la imagen y libertad de expresión en la circulación contemporánea. En P. César Castro (Org.), Dicotomia público/privado: estamos no caminho certo? (pp. 211-232). Maceió, Brasil: EDUFA.

Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid, España: Alianza Editorial.

Cheresky, I. (2015). El nuevo rostro de la democracia. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Cheresky, I. (2019). Soberanía ciudadana y presidentes en busca de hegemonía. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Dayan, D., y Katz, E. (1992). La historia en directo. La retransmisión televisiva de los acontecimientos. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Esser, F. (2013). Mediatization as a Challege: Media Logic versus Political Logic. En H. Kriesi et al., Democracy in the age of Globalization and Mediatization (pp. 155-176). New York, NY: Palgrave McMillan.

Fernández, J. L. (1994). Los lenguajes de la radio. Buenos Aires, Argentina: Atuel.

Fernández, J. L. (2018). Comprender las plataformas mediáticas. En Plataformas mediáticas. Elementos de análisis y diseño de nuevas experiencias (pp. 29-62). Buenos Aires, Argentina: La Crujía.

Fernández, J. L. (2020). Un presidente entre la pandemia y el postbroadcasting. Revista Question, (1), 1-27.

Fernández, M. (2014). Sobre la mediatización. Revisión conceptual y propuesta analítica. La Trama de la Comunicación, 18, 189-209. Recuperado de http://www.latrama.fcpolit.unr.edu.ar/index.php/trama/article/view/475/385

Fernández, M., y Cingolani G. (2019). Cristina, un espectáculo político. Cuerpos, colectivos y relatos en la última presidencia televisiva. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

García Beaudoux, V., D´Adamo, O., y Slavinsky, G. (2005). Comunicación política y campañas electorales. Estrategias en elecciones presidenciales. Barcelona, España: Gedisa.

García Beaudoux, V., Gavensky, M., y D´Adamo, O. (2018). ¿Qué información comparten candidatas y candidatos en Internet para conectar con los votantes? Más Poder Local, 37-41.

Gindin, I. L. (2018). “Sorry. ¿Sabés qué?”: proximidad y ethos íntimo en @CFKArgentina. Icono 14, 16(1), 114-135. https://doi.org/10.7195/ri14.v16i1.1117

Hjarvard, S. (2014). A midiatizacao da cultura e da sociedad. San Leopoldo, Brasil: Editora Unisinos.

Manin, B. (1998). Los principios del gobierno representativo. Madrid, España: Alianza.

Mitchelstein, E., Leiva, S., Giuliano, C., Boczkowski, P. J. (2018). La política da que hablar: Engagement en redes sociales de sitios de noticias, en CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 23, 157-173.

Marcinkowski, F. (2014). Mediatisation of Politics: reflections on the state of the concept. Javnostthe Public, 21(2), 5-22.

Mazzoleni, G., y Schulz, W. (1999). Mediatization of Politics: A challenge for democracy? Political Communication, 16(3), 247-261.

Montero, A. (2009). Puesta en escena, destinación y contradestinación en el discurso kirchnerista (Argentina, 2003-2007). Discurso & Sociedad, 3(2), 316-347.

Novaro, M. (1994). Pilotos de tormenta: crisis de representación y personalización de la política en la Argentina (1989-1993). Buenos Aires, Argentina: Letra Buena.

Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una Teoría de la Comunicación Digital Interactiva. Barcelona, España: Gedisa.

Scolari, C. (Ed.) (2020). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Barcelona, España: Universitat Pompeu Fabra.

Slimovich, A. (2011). La discursividad política en la discursividad informativa. Un acercamiento a la campaña electoral televisiva 2009. Presentado en 6tas Jornadas de Jóvenes Investigadores. IIGG-Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.

Slimovich, A. (2012). El Facebook de los gobernantes. El caso de Cristina Fernández de Kirchner y de Mauricio Macri. En M. Carlón y A. Fausto Neto (Comps.), Las políticas de los internautas. Nuevas formas de participación (pp. 137-154). Buenos Aires, Argentina: La Crujía.

Slimovich, A. (2014). El discurso macrista en Twitter: un análisis sobre la campaña para la reelección del jefe de gobierno de Buenos Aires. Revista de Estudios Políticos y Estratégicos, 2(1), 8-27. Recuperado de http://revistaepe.blogutem.cl/files/2014/07/03_Rev_estudios_politicos_estrategicos_vol2_n1_2014_Ana_S_Discurso_Macrista_8-27.pdf

Slimovich, A. (2016). La interfaz entre lo político y lo informativo en la mediatización televisiva y las redes sociales en las campañas argentinas de 2009 y 2011 (Tesis doctoral inédita). Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.

Slimovich, A. (2017a). La ruta digital a la presidencia argentina. Un análisis político e hipermediático de los discursos de Mauricio Macri en las redes sociales. Dixit, 26, 24-43. https://doi.org/10.22235/d.v0i26.1321

Slimovich, A. (2017b). Todo tiempo pasado fue mejor. Convergencia, divergencia y circulación de los discursos políticos argentinos en las redes sociales. Tópicos del seminario. Revista de Semiótica, 2(38), 189-212. Recuperado de http://www.topicosdelseminario.buap.mx/index.php/topsem/article/view/518/470

Slimovich, A. (2018). El macrismo y la oposición kirchnerista en las redes sociales en la campaña electoral de 2017. Revista Científica Electrónica de la Red de Carreras de Comunicación Social y Periodismo de la Argentina, 6, 6-31. Recuperado de http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/revcom/article/view/4898

Slimovich, A. (2019). La mediatización contemporánea de la política en Instagram. Un análisis desde la circulación hipermediática de los discursos de los candidatos argentinos. Revista Sociedad, N°39 (noviembre 2019 a abril 2020), 31-45. Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Buenos Aires. Recuperado de https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/revistasociedad/article/view/5088/4222

Slimovich, A. (2020). Instagram y política. Mediatización y circulación en los perfiles de Cristina Fernández de Kirchner y Mauricio Macri. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 112. Recuperado de https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/archivos/840_libro.pdf

Steimberg, O. (1993). Semiótica de los medios masivos. Buenos Aires, Argentina: Atuel.

Strömbäck, J. (2008). Four Phases of Mediatization: An Analysis of the Mediatization of Politics. International Journal of Press/Politics, 13(3), 228–246. Recuperado de http://hij.sagepub.com/content/13/3/228.short?rss=1&ssource=mfr

Strömbäck, J., y Esser, F. (2014). Introduction: Making Sense of the Mediatization of Politics. Journalism Studies, 15(3), 243-255.

Valdettaro, S. (2014). Cuerpo-presidencial- performático y Mediatización: entre la sobreexposición y el ocultamiento. En F, Neto, N. Raimondo Anselmino e I. Gindin (Coords.), Relatos de investigaciones sobre mediatizaciones (pp. 130-156). Rosario, Argentina: UNR.

Van Dijk, J. (2016). La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Verón, E. (1987a). La semiosis social. Barcelona, España: Gedisa.

Verón, E. (1987b). La palabra adversativa, Observaciones sobre la enunciación política. En El discurso político. Lenguajes y acontecimientos (pp. 11-26). Buenos Aires, Argentina: Hachette.

Verón E. (1987c). Cuerpo y metacuerpo en Democracia Audiovisual. Après-demain, 293-294, 32-35.

Verón, E. (1998). Mediatización de lo político. En G. Gauthier, A. Gosselin y J. Mouchon (Comps.), Comunicación y Política (pp. 220-236). Barcelona, España: Gedisa. (Publicado originalmente en 1995)

Verón, E. (2001). El cuerpo de las imágenes. Buenos Aires, Argentina: Norma. (Publicado originalmente en 1984)

Verón, E. (2013). La semiosis social, 2. Ideas, momentos, interpretantes. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Published

2021-06-23

How to Cite

Slimovich, A. (2021). Mediatization of Politics during the COVID-19 Pandemic. The Argumentation on the Social Media of Alberto Fernández and Mauricio Macri. Dixit, (34), 01–14. https://doi.org/10.22235/d34.2273

Issue

Section

Research articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.