The principles of equality and transparency in the modification of public contracts. The meaning and scope the jurisprudence of the Court of Justice of the European Union
DOI:
https://doi.org/10.22235/rd.v0i14.1292Keywords:
principles, , equality, transparency, modificationAbstract
The Court of Justice of the European Union has clarified through its extensive jurisprudence the meaning of the general principles of public procurement, clarifying what is meant by the equal treatment of tenderers, the prohibition of discrimination based on nationality and transparency. This article will analyze its meaning in the context of the modification of public contracts, distinguishing, on the one hand, when it is substantial and not substantial, and on the other hand, when it is planned and not planned.Downloads
References
AA.VV. “Elementos de la corrupción administrativa”. En Corrupción y cambio, coord. José Octavio López Presa, 185 (México: Fondo de Cultura Económica, 1998).
Castro Cuenca, Carlos Guillermo, La corrupción en la contratación pública en Europa, Grupo de estudio contra la corrupción. España (Universidad de Salamanca, Ratio Legis, 2009).
Cerrillo I Martínez, Agustín, El Principio de Integridad en la Contratación Pública. Mecanismos para la prevención de los Conflictos de Intereses y la Lucha contra la Corrupción. (Navarra: Editorial Aranzadi, SA., 2014).
Consejería de Hacienda y Administración Pública, Dirección General de Patrimonio, Comisión Consultiva de Contratación Pública, Junta de Andalucía. Contratación pública. Jurisprudencia del Tribunal de Justicia de la Unión Europea. España: Consejería de Hacienda y Administración Pública, Dirección General de Patrimonio, Comisión Consultiva de Contratación Pública, Junta de Andalucía.
Sentencia de 6 de marzo de 1979, Simmenthal/Comisión, 92/78, Rec. p. 777, apartado 32.
Sentencia del Tribunal de Justicia de 22 de junio de 1993, Comisión/Dinamarca, C-243/89, Rec. p. I-3353, apartado 37.
Sentencia de 25 de abril de 1996, Comisión/Bélgica, C-87/94, Rec. p. I-2043, apartados 54 y 70.
Sentencia de 18 de noviembre de 1999, Unitron Scandinavia y 3-S, C 275/98, Rec. p. I 8291, apartado 31.
Sentencia de 5 de octubre de 2000, Comisión/Francia, C
/98, Rec. p. I 8377, apartados 44 y 46.
Sentencia de 7 de diciembre de 2000, Telaustria y Telefonadress, C 324/98, Rec. p. I 10745, apartados 60, 61 y 62.
Sentencia del Tribunal de Justicia de 18 de octubre de 2001, SIAC Construction, C-19/00, Rec. p. I-7725, apartado 34 y 111.
Sentencia del Tribunal de Justicia de 18 de junio de 2002, HI, C-92/00, Rec. p. I-5553, apartado 45 y C-470/99, Rec. p. I-11617, apartado 91.
Sentencia de 29 de abril de 2004, Comisión/CAS Succhi di Frutta, C 496/99 P, Rec. p. I 3801, apartados 7, 37, 38, 39, 63, 108, 109, 110, 111, 116, 117, 118 y 121.
Sentencia de 11 de enero de 2005, Stadt Halle y RPL Lochau, C 26/03, Rec. p. I 1, apartado 44.
Sentencia de 21 de julio de 2005, Coname, C-231/03, C-231/03, Rec. p. I-7287, apartados 16 y 17.
Sentencia de 13 de octubre de 2005, Parking Brixen C-458/03, Rec. p. I-8585, apartados 46 a 48.
Sentencia de 6 de abril de 2006, ANAV, C-410/04, Rec. p. I-3303, apartado 21.
Sentencia de 19 de junio de 2008, “Pressetext”, C 454/06, apartados 31, 32, 34, 35, 36, 37, 45, 54, 57, 58, 59, 60, 61, 69, 70, 76, 79, 80, 85, 86, 87.
Sentencia de 13 de abril de 2010, caso “Wall”, asunto C-91/08, apartado 36, 37, 38 y 43.
Sentencia de 22 de abril de 2010, “Comisión Europea contra Reino de España”, C 423/07, apartados 54, 55, 58, 70 y 71.
Tascabili, Saggi. 1998. La lotta alla corruzione. Roma: Laterza.