THE DYSLEXIC CHILD AND HIS EDUCATIONAL ENVIRONMENT. PERCEPTIONS AND REPRESENTATIONS ON THE DYSLEXIA
DOI:
https://doi.org/10.22235/cp.v5i2.88Keywords:
dyslexia, family-school relationship, ecological-systemic ModelAbstract
A study on the perceptions and representations of the dyslexic children’s families, teachers and therapists is presented. The investigation is a result from a qualitative method of study, based on interview for the children, their parents, teachers and therapists. Our results show that families and educational centers give a partial answer to the learning difficulties and also evidence the lack of an integrated project that stimulates the dyslexic child and his family. When a specialized treatment is implemented, the parents do not usually feel involved. We have also found the lack of the systemic approach to this disorder, resulting in a inefficient use of energy and time by all actors involved. We also consider the importance of taking in to account the dyslexic children’s own perceptions; finally, in this direction is important to focus on such matters for therapy and assessment orientation.Downloads
References
Bardin, L. (1986). El análisis de contenido. España: Ediciones Akal.
Bassedas, E. Huguet, T. Solé, I. (2002). Aprender y enseñar en educación infantil (3°ed.). Barcelona: Editorial Graó.
Borrell, S. (2007). La participación de las familias en la escuela. Revista Española de Pedagogía, año LXV, Nº 238, 559-574.
Bravo Valdivieso, L. Milicic, N. Cuadro, A. Mejia, L. Eslava, J. (2009). Trastorno del aprendizaje: investigaciones psicológicas y psicopedagógicas en diversos países de Sud América. Ciencias Psicológicas, III (2): 203-218.
Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Buenos Aires: Paidós.
Comellas, M. J. (2009). Familia y escuela: compartir la educación. Barcelona: Editorial Graó.
Cristóbal, M (2007). El niño disléxico y su familia. La interacción entre el niño y su ambiente ecológico desde la mirada de los padres. Memoria de grado. Licenciatura en Psicología. Facultad de Psicología. Universidad Católica del Uruguay.
Cuadro A. (2010). La lectura y sus dificultades: la dislexia evolutiva. Montevideo, Uruguay: Editorial Grupo Magro.
Cuadro, A. (2005). Características de los malos lectores en relación a los buenos lectores en niños uruguayos. Tesis Doctoral. Universidad de Murcia, España.
Da Silva, S. (2006). Familia, Escuela, Dificultades de Aprendizaje. Intervención.
Delmás, F. & Rivera, M. (2007). La familia del niño y del adolescente con dificultades de aprendizaje. Trabajo Final de Especializaciòn en Psicología Educacional. Facultad de Psicología: Universidad Católica del Uruguay.
Dowling, E. (1996): Marco teórico: Un enfoque sistémico conjunto de los problemas educativos con niños. En: Dowling E. y Osborne E. Familia y escuela. Una aproximación conjunta y sistémica a los problemas infantiles. Barcelona: Paidós. (21-50).
González Tornaría, M.L.; Vandemeulebroecke, L. y Colpin, H. (2001): Pedagogía Familiar. Aportes desde la teoría y la investigación. Montevideo: Trilce.
Herrera, L. y Defior, S. (2005): Una aproximación al procesamiento fonológico de los niños pre lectores: conciencia fonológica, memoria verbal a corto plazo y denominación. Psyke, 14, (2)
Huguet, T. (1999). El asesoramiento psicopedagógico y la colaboración entre la familia y el centro educativo. En: Monereo y Solé (1999). (coord.) El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructiva. Madrid: Alianza Editorial. (127-148).
Instituto Nacional de Estadística. (2010). Estimación de la pobreza por el método del ingreso. Recuperado el 2/V/2011 de http://www.ine.gub.uy/biblioteca/estimacion_pobreza_2010
Kazdin, A. (2001). Métodos de investigación cualitativa. En: Kazdin, A. Métodos de investigación en psicología clínica. (3ªEd.) México: Prentice Hall, pp.245-262.
León, O. Montero, I. (2003). Métodos de investigación en psicología y educación. (3ª.Ed.). España: Mc Graw-Hill.
Mateos, R. (2009). Dificultades de aprendizaje. Psicología educativa; 15 (1): 13-19.
Milicic, N. (1986). Algunos modelos de evaluación familiar y su implicación para la intervención en familias de niños con dificultades para aprender. Ponencia. VIII Jornadas de las Sociedad de Dislexia del Uruguay. Libro de Actas pp. 21-23. Montevideo.
Milicic, N. (1988). La familia y el proceso de diagnóstico. Revista de Orientación educacional. V (2/3), 41-59.
Planas, M. (2007). Familia y escuela: estrategias para una relación constructiva. En: Sánchez Cano, M. Bonals, J (2007). (coord.) Manual de asesoramiento psicopedagógico. Barcelona: Editorial Graó. (203-230).
Rivera, M. Milicic, N. (2006). Alianza Familia-Escuela: Percepciones, creencias, expectativas y aspiraciones de padres y profesores de enseñanza general básica. Psykhe; 15 (1): 119-135.
Rodrigo, M. Palacios, J. (1998) Familia y desarrollo humano. Madrid: Alianza Editorial.
Sánchez Cano, M. Bonals, J. (2005). La Evaluación Psicopedagógica. Barcelona: Graó.
Serrano, F. (2010). Dislexia: precisión y fluidez. Implicaciones para su detección y tratamiento. Comunicación personal. Facultad de Psicología. Universidad Católica del Uruguay.
Uruguay en PISA (2010). Primeros resultados en Ciencias, Matemática y Lectura del Programa Internacional de Evaluación de Estudiantes. Informe Ejecutivo. Recuperado el 21 de marzo de 2011 http://www.espectador.com/documentos/pisa2009_uruguay_informe_ejecutivo.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Ciencias Psicológicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.