CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY
DOI:
https://doi.org/10.22235/cp.v0i1.541Keywords:
Family - Poverty - Psychosocial Vulnerability – Ecological approach - QualitativeAbstract
The aim of this work is to describe children’s family conception in a psychosocial vulnerability context sample. Family is a structural concept in children’s social reality. We discuss new ways to approach this subject and new forms of psychological evaluation. We try to contribute with a new category analysis through an ecological approach We consider family as one of the most relevant contexts in the human development, and that personal experience around it can affects the interpretation that the members of the same family have on this concept. This opens a window of new perspectives for family notion research, with a direct focus on the social actors involved, in this case the children. We offer a description of the family notion from 9 and 11 years-old children that inhabit in poverty context and attend to communitarian dining rooms. We present a category description obtained from a meticulous qualitative analysis of children’s graphics, considering the most significant and common data to all drawings.Downloads
References
Casas, F (1998) Infancia: perspectivas psicosociales. Buenos Aire: Paidós.
Bardin, L., (1977): L´analyse de contenu. Paris: P.U.F.
Donzelot,J.(1977) La policía de la familias. España. Ediciones Pre-Textos.
Flaquer, L (1998): El destino de la familia. Barcelona: Ariel.
Flores, R. Ramírez, M. (2004) Representaciones sociales de las relaciones familísticas en adolescentes y su vinculo con la reafirmación de la autoestima. En Psicología Iberoamericana 12(4). 290-297.
González Tornaría, M; Vandemeulebroecke, L.; Colpin, H. (2001) La familia en situación de pobreza. En Pedagogía familiar. Aportes desde la teoría y la investigación. Universidad Católica, Uruguay. Ediciones Trilce. 147-173
Grima, J. ; Le Fur, A. (1999) ¿Chicos de la calle o trabajo chico? Buenos Aires.Editorial:Lumen.
Hernández, M.; Triana, B.; y Rodríguez, G. (2005) Variables personales y contextuales implicadas en la elaboración del concepto explícito de familia. En Infancia y Aprendizaje 28 (2). 179-190.
Leibovich de Figueroa, N.B.; Schufer, M.L.; Muiños, R. (1998-2000) Ecoevaluación psicológica. Las figuras humanas en contextos familiar y escolar. Buenos Aires: EUDEBA.
Leibovich de Figueroa, N.; Schufer de Paikin, M. (Editoras), (2002) “El malestar y su evaluación en diferentes contextos”. EUDEBA Bs As
Moise, C (2000) “Trabajo, desempleo e impacto subjetivo” I. Cortazzo, C. Moise (compiladoras). Estado, Salud y Desocupación. De la vulnerabilidad a la exclusión. Buenos Aires. Paidós.121- 147
Organización Panamericana de la Salud – OPS (2003) Informe: La familia y la salud. 44°Consejo Directivo, 55ª Sesión del Comité Regional, Washington, D.C: EUA.
Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo - PNUD (1998) El desarrollo humano en la Argentina del siglo XXI. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. Buenos Aires –
Argentina.
Pourtois, Jean-Pierre e Huguette Desmet (1988): Epistémologie et instrumentation en sciences humaines, Bruselas: Mardaga.
Stolkiner A. (2004) Las familias y la crisis. En Cuestiones de infancias. Revista de Psicoanálisis con niños 4.137-151.
Strauss, A, Corbin, J, (1998) “ Basics of Qualitative Research”. Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Second Edition SAGE Publications London.
Taylor y Bogdan (1996) Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Barcelona: Paidos, Tercera edición.
Ynoub,R.; Veiga,C. (2002) Proyecto de vida y construcción del proyecto ocupacional en adolescentes en alto riesgo psicosocial. En Acta Psiquiátrica y Psicológica de América Latina 48 (1-4) 50-60.
Vasilachis de Gialdino, I (2003) Pobres, Pobreza y Representaciones sociales. España: Editorial Gedisa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2007 Universidad Católica del Uruguay
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.