Analysis of multiple intelligences and creativity in university students

Authors

  • Sergio Hidalgo Fuentes Facultad de Psicología, Universitat de València. España
  • María Josefa Sospedra-Baeza Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación, Universitat de València. España
  • Isabel Martínez-Álvarez Facultad de Ciencias de la Salud y Educación, Universidad a Distancia de Madrid.España

DOI:

https://doi.org/10.22235/cp.v12i2.1691

Keywords:

multiple intelligences, emotional intelligence, creativity, academic achievement, university students

Abstract

A challenge of current education is to train competent students to function in a diverse and dynamic society. IQ is not enough to guarantee academic or professional success (Extremera & Fernández-Berrocal, 2006) and must be considered cognitive, social and emotional aspects. The aim of the study was to analyze the degree attained in university students of social work in multiple intelligences, emotional intelligence, creativity and academic performance, as well as their relationship and differences according to sex and the course in a sample of 100 students. Significant differences were found according to the course and relationships between some emotional components and multiple intelligences. Thus, the results found reveal the relevance and relationship between the variables evaluated for the overall performance of university students and therefore, the relevance and need to design interventions aimed at optimizing them in an integrated manner.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amabile, T. M. (1983). The Social Psycholoy of Creativity: A Componential Conceptualization. Journal of Personality and Social Psychology, 45 (2), 357-376. doi:10.1037/0022-3514.45.2.357
Amstrong, T. (2006). Las inteligencias múltiples en el aula. Madrid: Paidós.
Barchard, K. A. (2003). Does emotional intelligence assist in the prediction of academic success?. Educational and psychological measurement, 63(5), 840-858. doi:10.1177/0013164403251333
Bastian, V. A., Burns, N. R., & Nettelbeck, T. (2005). Emotional intelligence predicts life skills, but not as well as personality and cognitive abilities. Personality and individual differences, 39(6), 1135-1145. doi:10.1016/j.paid.2005.04.006
Bermejo, R., Ruiz, M. J., Ferrándiz, C., Soto, G., & Sainz, M. (2014). Pensamiento científico-creativo y rendimiento académico. Scientific-creative thinking and academic achievement. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 1(1), 64-72. doi: 10.17979/reipe.2014.1.1.24
Bisquerra, R. (Coord.) (2011). Educación emocional. Propuestas para educadores y familias. Bilbao: Desclée de Brower.
Blázquez, A. (2009). Educación y creatividad. Innovación y experiencias educativas. Art. 38. Granada: CSI-F Enseñanza Andalucía.
Corbalán, F. J., Martínez, F., Donolo, D., Alonso, C., Tejerina, M., & Limiñana, R. M. (2003). CREA. Inteligencia creativa. Una medida cognitiva de la creatividad. Madrid: TEA Ediciones.
Chen Tsai, K. (2013). Examining gender differences in creativity, The International Journal of Social Sciences, 13(1), 115-122.
Chiecher, A. C., Elisondo, R. C., Paoloni, P. V., & Donolo, D. S. (2018). Creatividad, género y rendimiento académico en ingresantes de ingeniería. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 9(24), 138-151.
Delgado, M. P. (2013). Aplicación didáctica de las Inteligencias Múltiples. E-motion. Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 1, 103-116.
Donolo, D. & Elisondo, R. (2007). Creatividad para todos. Consideraciones para un grupo particular. Anales de Psicología, 23(1), 147-151.
Durán-Aponte, E., Elvira-Valdés, M., & Pujol, L. (2014). Validación del Inventario de Autoeficacia para Inteligencias Múltiples Revisado (IAMI-R) en una muestra de universitarios venezolanos, Actualidades Investigativas en Educación, 14(2), 1-23.
Elisondo, R., & Donolo, D. (2011). Los estímulos en un test de creatividad. Incidencias según género, edad y escolaridad. Boletín de Psicología, 101, 51-65.
Esquivias, M. T. (1997). Estudio evaluativo de tres aproximaciones pedagógicas: ecléctica, Montessori y Freinet, sobre la ejecución de solución de problemas y creatividad, con niños de escuela primaria. (Tesis de Licenciatura). Facultad de Psicología. UNAM. México.
Esquivias, M.T. (2004). Creatividad: Definiciones, antecedentes y aportaciones, Revista Digital Universitaria, 5(1), 1-17.
Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2006). Emotional Intelligence as predictor of mental, social and Physical health in university students. The Spanish Journal of Psychology, 1, 45-51. doi:10.1017/s1138741600005965
Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., & Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological reports, 94(3), 751-755. doi:10.2466/pr0.94.3.751-755
Fernando, M., Prieto, M.D., Ferrándiz, C., & Sánchez, C. (2005). Inteligencia y creatividad. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 3(3), 21-50.
Gardner, H. (1983). Frames of mind. London: Fontana (Trad. Cast., Inteligencias múltiples. Barcelona: Paidós, 1995).
Gardner, H. (1999). Intelligence reframed. Multiple intelligences for the 21st Century. Nueva York: Basic Books.
Gardner, H. S. B. (2001). La inteligencia reformulada: las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Barcelona: Paidós.
Goleman, D. P. (1995). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ for character, health and lifelong achievement. Nueva York: Bantam Books.
González, D. (2014). Inteligencias múltiples y dificultades del aprendizaje. Padres y Maestros, 357, 10-14.
Guzmán, B., & Castro, S. (2005). Las inteligencias múltiples en el aula de clases. Revista de investigación, 58, 177-202.
Hu, W., & Adey, P. A. (2002). Scientific creativity test for secondary school students. International Journal of Science Education, 24(4), 389-403. doi: 10.1080/09500690110098912.
Llor, L., Ferrando, M., Ferrándiz, C., Hernández, D., Sáinz, M., Prieto, M. D. & Fernández, M. C. (2012). Inteligencias múltiples y alta habilidad. Aula abierta, 40(1), 27-38.
Lopes, P. N., & Salovey, P. (2004). Toward a broader education: Social, emotional, and practical skills. En H. J. Walberg, M. C. Wang, R. P. Weissberg & Zins (Eds.): Building School Success on Social and Emotional Learning: What does the research say (pp. 76-93). New York: Teachers College Press.
López-Barajas, D. M., & Vallejo, A. P. (2015). Diferencias de género en inteligencia emocional percibida en docentes de infantil y primaria. En Aidipe (Ed.), Investigar con y para la sociedad (Vol.1, pp. 369-378). Cádiz, España: Bubok. Recuperado de: http://aidipe2015.aidipe.org.
Martín, E., & Moreno, A. (2008). Competencia para aprender a aprender. Madrid: Alianza.
Martínez, C. D., Llamas-Salguero, F., & López-Fernández, V. (2016). Relación entre creatividad, inteligencias múltiples y rendimiento académico en alumnos de enseñanza media técnico profesional del área gráfica. Programa de intervención neuropsicológico utilizando las TIC. Academia y Virtualidad, 9(2), 41-58.
Márquez, M. G., Guzmán, L. R., & Burgos, B. M. (2016). Mediaciones pedagógicas para el desarrollo de las Inteligencias Múltiples en Educación Superior. Revista Pertinencia Académica, 1, 37-52.
Maschwitz de, E. (2001) Inteligencias Múltiples en la educación de las personas. Disponible en www.godspell.org.ar/inteligencias.htm
Montes, I., & Lerner, J. (2011). Rendimiento académico de los estudiantes de pregrado de la Universidad EAFIT. Colombia: Universidad de EAFIT.
Muglia Wechsler, S. (2009). Age and gender impact on thinking and creating styles. European journal of Education and Psychology, 2(1), 37-48.
Nadal Vivas, B. (2015). Las inteligencias múltiples como una estrategia didáctica para atender a la diversidad y aprovechar el potencial de todos los alumnos. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 8(3), 121-136.
Palaniappan, A. K. (2007). Academic Achievement of Groups Formed Based on Creativity and Intelligence. Reviewed Research Papers selected for publication and presentation at the 13th International Conference on Thinking, Norrkoping, Sweden. 1650-3686.
Pérez, E. (2001). Construcción de un Inventario de Autoeficacia para Inteligencias Múltiples. Tesis Doctoral inédita. Facultad de Psicología. Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba. Argentina. Disponible en http://www.datavoc.com/orientadores/editoriales/notas/?idnota=147
Pérez, N., & Castejón, J. L. (2006). La inteligencia emocional como predictor del rendimiento académico en estudiantes universitarios. Ansiedad y Estrés, 12(2-3), 393-400.
Pérez, E. & Cupani, M. (2008). Validación del Inventario de Autoeficacia para Inteligencias Múltiples Revisado (IAMI-R). Revista Latinoamericana de Psicología, 40(1), 47-58.
Pérez, E., Cupani, M., & Ayllon, S. (2005). Predictores de rendimiento académico en la escuela media: habilidades, autoeficacia y rasgos de personalidad. Avaliaçao Psicológica, 4(1), 1-11.
Pizarro, D.A., Detweiler-Bedell, B., & Bloom, P. (2006). The Creativity of Everyday Moral Reasoning: Empathy, Disgust and Moral Persuasion. In J. C. Kaufman & J. Baer (Eds.), Creativity and Reason in Cognitive Development. Cambridge University Press. doi:10.1017/cbo9780511606915.006
Prieto, M. D., López , O., Bermejo , M. R. , Renzulli, J., & Castejón, J. L. (2002). Evaluación de un programa de desarrollo de la creatividad. Psicothema, 14, 410-414.
Pulido Acosta, F. y Herrera Clavero, F. (2017). La influencia de las emociones sobre el rendimiento académico. Ciencias Psicológicas, 11(1), 29-39. doi: https://doi.org/10.22235/cp.v11i2.1344
Runco, M. A., & Jaeger, G. J. (2012). The standard definition of creativity. Creativity Research Journal, 24(1), 92-96. doi:10.1080/10400419.2012.650092
Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C., & Palfai, T. F. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. En J. W. Pennebaker (Ed.), Emotion, disclosure, and health (pp. 125–154). Washington, DC: American Psychological Association. doi:10.1037/10182-006
Smith, G.J., & Carlsson, I. M. (1990). The creative process: A functional model based on empirical studies from early childhood to middle age. Madison, CT: International Universities Press.
Sospedra-Baeza, M.J., Hidalgo-Fuentes, S.& Martínez-Álvarez, I (2018a). Inteligencia emocional percibida y rendimiento académico en estudiantes de psicología. En AEPC (Ed.), 6th International Congress of Educational Sciences and Development (p. 1102). Sétubal, Portugal.
Sospedra-Baeza, M.J., Martínez-Álvarez, I. & Hidalgo-Fuentes, S. (2018b). Inteligencia emocional percibida y rendimiento académico en estudiantes de trabajo social. En AEPC (Ed.), 6th International Congress of Educational Sciences and Development (p. 1103). Sétubal, Portugal.
Sternberg, R. J., Grigorenko, E., & Bundy, D. A. (2001). The predictive value of IQ. Merrill-Palmer Quarterly, 47(1), 1-41. doi:10.1353/mpq.2001.0005

Published

2018-10-23

How to Cite

Hidalgo Fuentes, S., Sospedra-Baeza, M. J., & Martínez-Álvarez, I. (2018). Analysis of multiple intelligences and creativity in university students. Ciencias Psicológicas, 12(2), 271–281. https://doi.org/10.22235/cp.v12i2.1691

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.