ATTITUDE AND ANXIETY TOWARDS MATHEMATICS AND STUDENT ACHIEVEMENT IN SECONDARY EDUCATION. IMPLICATIONS FOR EDUCATIONAL PRACTICE

Authors

  • María Dorinda Mato Vázquez Universidad de A Coruña
  • Jesús Miguel Muñoz Cantero Universidad de A Coruña

DOI:

https://doi.org/10.22235/cp.v4i1.109

Keywords:

Attitude, anxiety, factors, performance, mathematics

Abstract

Diverse factors affect the mathematical apprenticeship. However, attitudes are considered one of the most influential variables in student academic outcomes. This paper  presents an investigation on the effects of attitude and anxiety on mathematical achievement among secondary education students. Attitude and anxiety were assessed through two different scales in a sample of 1220 students. Data collected were analyzed using Pearson correlation and multiple regression analysis. The authors came to three fundamental conclusions: 1) Attitude showed a positive correlation with grades 2) Anxiety and performance were inversely correlated and 3) Attitude and anxiety were negatively correlated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliaga, J. y Pecho J. (2000). Evaluación de la actitud hacia la Matemática en estudiantes secundarios. Revista Paradigmas, 1(1-2), 61-78.

Aparicio, A. y Bazán, J. L. (2006). Actitudes hacia la estadística en profesores de nivel primario. En González, M., Bazán, J., Sánchez, R. (Editores). Coloquios de Matemática Educativa. Reportes de Investigación. Serie C, 18, Parte 2, 125-131. PUCP.

Akey, T. (2006). School context, student attitudes and behaviour, and academic achievement: An exploratory analysis. Informe de investigación. Recuperado en 2006, en http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2/content_storage_

Ashcraft, M. H. (2002). Math Anxiety: Personal, Educational, and Cognitive Consequences. Current Directions in Psychological Sciences, 11, 5, 181-185. AUZMENDI, E. (1992). Las actitudes hacia la matemática-estadística en las enseñanzas medias y universitaria. Características y medición. Bilbao. Mensajero.

Barca, A., Peralbo, M. y Brenilla, J. C. (2004). Atribuciones causales y enfoques de aprendizaje. La escala Siacepa. Psicothema, 16 (1), 94 – 103.

Bazán, J. L. y Aparicio A. S. (2006). Las actitudes hacia la Matemática-Estadística dentro de un modelo de aprendizaje. Revista Semestral del Departamento de Educación, XV, 28, 1-12.

Bermejo, V. (2005). Microgénesis y cambio cognitivo: adquisición del cardinal numérico. Psicothema, 17(4), 559-562.

Broc Cavero, M. A. (2006) Motivación y rendimiento académico en alumnos de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato LOGSE. Revista de Educación 340, 379-414.

Carbonero, M. A. y Navarro, J.C. (2006). Entrenamiento de alumnos de Educación superior en estrategias de aprendizaje en Matemáticas. Psicothema,18(3), 348-352.

Cassady, J. (2002). Cognitive Test Anxiety and Academic Performance. Contemporary Educational Psychology, 27(2), 270-295.

Cueto, S., Andrade, F. y León, J. (2003). Las actitudes de los estudiantes peruanos hacia la lectura, la escritura, la matemática y las lenguas indígenas. Lima. GRADE, 2003. 75 P. (Documento de Trabajo, 44).

Dutke, S. y Stöber, J. (2001). Test anxiety, working memory and cognitive performance: Supportive effects of sequential demands. Cognition & Emotion, 15(3), 381-389.

Estrada, A., Batanero, C. y Fortuny, J. M. (2003). Actitudes y Estadistica en profesores en formación y en ejercicio. En: Edicions de la Universitat de Lleida Actas del 27 Congreso Nacional de Estadística e Investigación Operativa. Universidad de Lleida. CD ROM.

Ferrari, J., y Scher, S. (2002). Toward an understanding of academic and non academic tasks procrastinated by students: The use of daily logs. Psychology in the Schools, 37(4), 359-366.

Fierro-Hernández, C. (2006). Valoración del impacto de un programa de educación en valores en el último curso de Educación Secundaria obligatoria. Revista de Educación, 339, 455-466.

Gardner, R. C. (2001). Psychological Statistics Using SPSS for Windows. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. [Trad. Esp. (2003): Estadística para Pssicología usando SPSS para Windows. Naucalpan de Juárez, Edo. De México: Pearson Education/ Prentice Hall].

Gargallo, B., Pérez, C., Sánchez, F., Serra, B., Ros,I. (2007). Actitudes ante el aprendizaje y rendimiento académico en los estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Educación, 42/1. OEI.

Gil, N., Blanco, L. y Guerrero, E. (2005). El dominio afectivo en el aprendizaje de las matemáticas. Una revisión de de sus descriptores básicos. Unión Revista Iberoamericana de Educación Matemática. 2, 15-32.

Gómez Chacón, I. M. (2000). Matemática emocional. Los afectos en el aprendizaje matemático. Madrid. Narcea. González Ordi, H. y Tobal, J. J. (2001). La sugestionabilidad como variable moduladora en la imaginación de escenas ansiógenas. Ansiedad y Estrés, 7 (1), 89-110.

Guerrero, E. Blanco, L. y Gil, N. (2006). El papel de la afectividad en la resolución de problemas matemáticos. Revista de Educación, 340, 551-569

Hancock, D. (2001). Effects of Test Anxiety and Evaluative Threat on Students’ Achievement and Motivation. Journal of Educational Research, 94 (5), 284-90.

Hofflich, A., Hughes, A., y Kendall, P. (2006). Somatic complaints and childhood anxiety disorders. International Journal of Clinical and Health Psychology, 6, 229-242. KAZELSKIS, R. (2000). Mathematics Anxiety and Test Anxiety: Separate constructs? Journal of Experimental Education, v. 68 (2), 137-146.

Magalhaes, A. (2007). Ansiedade face aos Testes, Género e Rendimento Académico: um estudo no Ensino Básico. Tese de mestrado, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade do Minho.

Mato, M. D. (2006). Diseño y validación de dos cuestionarios para evaluar las actitudes y la ansiedad hacia las matemáticas en alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Tesis inédita. Universidad de La Coruña.

Norwood, K. S. (1994). The Effect of Instructional Approach on Mathematics Anxiety and Achievement. School Science and Mathematics, 94, 248-254.

Onwuegbuzie, A. J. (2003). Modeling statistics achievement among graduate students. Educational and Psychological measurement, 63 (6), 1020-1038.

Onwuegbuzie, A. J. (2004). Academic procrastination and statistics anxiety. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29(1), 3-19.

Opt’eynde, Decorte, E. y Verschaffel, L. (2006). Accepting emotional complexity:a socio-constructivist perspective on the role of emotions in the mathematics classroom. Educational Studies in Mathematics, 63, 193-207.

Ramírez, M. J. (2005). Actitudes hacia las matemáticas y rendimiento académico entre estudiantes de octavo básico. Estudios pedagógicos, 31 (1), 97-112.

Relich, J.. y Way, J. (1994). Measuring pre-Service Teachers Attitudes to Mathematics: Further Developments of a Questionnaire. In Da Ponte, J. P. y Matos, J. F. Proceedings of the Eighteenth International Conference for the psychology of Mathematics Education, 4, 105-112. Lisbon. Portugal.

Rosario, P., Costa, M., Mourao, R., Núñez, J.C., González-Pienda, J.A., y Valle, A. (2007). Procastination, SRL and Math achievement. Academic Exchange Quarterly, 11(4), 23-28.

Schier, S., y Osterman, N. (2002). Procrastination, conscientiousness, anxiety, and goals: Exploring the measurement and correlates of procrastination among school-aged children. Psychology in the Schools, 39(4), 385-398.

Suárez Riveiro, J. M., Anaya Nieto, D. y Fernández Suárez, A. P. (2005). Sobre la determinación motivacional del aprendizaje autorregulado. Revista de Educación, 338, 295-308.

Tárraga, R. (2008). Relación entre rendimiento en solución de problemas y factores afectivo-motivacionales en alumnos con y sin dificultades del aprendizaje. Apuntes de Psicología, 2008, 26, 1, 143-148.

U.M.C. (Unidad de Medición de Calidad Educativa). Fundamentación de la Evaluación de Actitudes en la Evaluación Nacional del 2001. Ministerio de Educación de Perú. Recuperado de (www.minedu.gob.pe/umc/2001/doctec/evanac2001_fundamentacion.pdf)

U.M.C. (Unidad de Medición de Calidad Educativa) (2005). Evaluación del rendimiento estudiantil 2004. Lima. Ministerio de Educación.

Van Eerde, W. (2003). A meta-analytically derived nomological network of procrastination. Personality and Individual Differences, 35, 1401- 1418.

Vigil-Colet, A., Lorenzo-Seva, U., y Condon, L. (2008). Development and validation of the statistical anxiety scale. Psicothema, 20(1), 174-186.

Vygotsky, L. S. (1991). A Formação Social da Mente. São Paulo. Martins Fontes.

Zan, R., Brown, L., Evans, J. y Hannula, M.S. (2006). Affect in mathematics education: an introduction. Educational Studies in Mathematics, 63, 113-121.

Zubeidat, I., Fernández-Parra, A., Sierra, C., Salinas, J.M. (2007). Comorbilidad de la ansiedad social específica y generalizada en adolescentes españoles. Psicothema, 19(4), 654-660.

Published

2010-05-30

How to Cite

Mato Vázquez, M. D., & Muñoz Cantero, J. M. (2010). ATTITUDE AND ANXIETY TOWARDS MATHEMATICS AND STUDENT ACHIEVEMENT IN SECONDARY EDUCATION. IMPLICATIONS FOR EDUCATIONAL PRACTICE. Ciencias Psicológicas, 4(1), 27–40. https://doi.org/10.22235/cp.v4i1.109

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.