Working memory and spatial representation in mapuche and non-mapuche schoolchildren from La Araucanía

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/cp.v17i1.2873

Keywords:

Memoria de trabajo, Representación espacial, Mapuche, No mapuche, Urbano, rural

Abstract

The objective of this study was to determine if there are differences in performance in working memory and spatial representation in rural Mapuche children and non-Mapuche urban children, from the Araucanía region, Chile. 96 students between 8 and 12 years old participated (M = 10.33; SD = 1.02) who answered tasks of working memory and spatial representation in verbal and non-verbal format. A multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was performed, controlling for the effect of age and gender. The results show that Mapuche participants scored lower than their non-Mapuche peers in verbal working memory and marginally significant differences were found in non-verbal working memory. In the verbal spatial representation, no differences will be obtained in the groups and in the non-verbal spatial representation Mapuche children obtained a significantly higher performance than their non-Mapuche peers. Non-Mapuche children perform better on verbal tasks, while Mapuche children perform similarly or higher on non-verbal tasks. The relevance of ecological validity from the situated cognition paradigm is discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia de Calidad de la Educación. (2016). Bases de datos nacionales. http://www.agenciaeducacion.cl/investigadores/bases-de-datos-nacionales

Alonqueo, P. & Silva, E. (2012). Diferencias culturales en el uso de marcos de referencia espacial: el caso de los niños mapuche. Universitas Psychologica, 11(3), 839-852.

American Psychological Association. (2003). Guidelines on multicultural education, training, research, practice, and organizational change for psychologists. American Psychologist, 58, 377-402. https://doi.org/10.1037/0003-066x.58.5.377

Anckermann, A. (2014). Comparación del nivel de madurez neuropsicológica en niños de 4 y 5 años que asisten a un colegio privado y una escuela rural del departamento de Guatemala [Tesis de grado, Universidad Rafael Landívar]. http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesisjcem/2014/05/42/Anckermann-Anaite.pdf

Andrade, V. & Amodeo, O. (2007). Neuropsicología transcultural: Grupo indígena guarani. Estudos de Psicologia, 12(3), 253-258. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2007000300007

Ardila, A. & Ostrosky, F. (2012). Guía para el Diagnóstico Neuropsicológico. http://ineuro.cucba.udg.mx/libros/bv_guia_para_el_diagnostico_neuropsicologico.pdf

Ávila, A. & García, S. (2018). Puntos de referencia y otros elementos en los trayectos elaborados por niños indígenas. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 11(3), 6-36.

Baddeley, A. (2010). Working memory. Current Biology, 20(4), 136-140. https://doi.org/10.1016/j.cub.2009.12.014

Brown, P. & Levinson, S. (2000). Frames of spatial referent and their acquisition in Tenejapan Tzeltal. En L. Nucci, G. Saxe & E. Turiel (Eds.), Culture, thought and development. Erlbaum.

Course, M. (2017). Mapuche ñi mongen: Persona y sociedad en la vida mapuche rural (Vol. 49). Pehuén Editores.

Dasen, P. & Mishra, R. (2010). Development of geocentric spatial language and cognition. Cambridge University Press.

De León, L. (1994). Exploration in the acquisition of geocentric location by Tzotil children. Linguistic, 32, 857-884. https://doi.org/10.1515/ling.1994.32.4-5.857

De León, L. (2001). Finding the richest path: language and cognition in the acquisition of verticality in Tzotzil. En M. Bowerman & S. Levinson (Eds.), Language acquisition and conceptual development, (pp. 544-565). Cambridge University Press.

Denegri, M. (1991). Confrontación del modelo teórico de Piaget en una muestra de niños mapuches y no mapuches de la región de la Araucanía, Chile. Revista Frontera, (9-10), 103-108.

Dingwall, K., Pinkerton, J., & Lindeman, M. (2013). People like numbers: A descriptive study of cognitive assessment methods in clinical practice for Aboriginal Australians in the Northern Territory. BMC Psychiatry, 13(42), 1-13. https://doi.org/10.1186/1471-244X-13-42

Enesco, I. (1983). El desarrollo de los conceptos espaciales: un estudio transcultural [Tesis doctoral inédita]. Universidad Complutense de Madrid.

Fernández, M., Mora, G. & Nail, O. (2017). Hombres y mujeres en las pruebas de lectura del Sistema de Medición de la Calidad de la Educación. Análisis de género, procedencia geográfica, grupo socioeconómico y pertenencia étnica en la región de la Araucanía. Estudios Pedagógicos, XLIII, 2, 65-91. https://doi.org/10.4067/s0718-07052017000200004

Fierro, M., Aguinaga, L., Fierro, S., & Ramos, C. (2018). Evaluación neuropsicológica de funciones cognitivas en adolescentes indígenas escolarizadas. Revista de Investigación Talentos, 2, 43-50. https://doi.org/10.33789/talentos.5.83

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2020). Niños, niñas y adolescentes en Chile 2020. https://www.unicef.org/chile/media/3636/file/Cifras%20de%20infancia.pdf.

Garcés, J. (2018). Aportes de los estudios sobre creatividad y los estudios transculturales en desarrollo cognitivo en las concepciones de educación escolar. Kénosis, 10(6), 41-63. https://doi.org/10.47286/23461209.130

Gaskins, S. (2020). Integrating cultural values through everyday experiences: Yucatec Maya children’s moral development. En L. A. Jensen (Ed.), The Oxford handbook of moral development: An interdisciplinary perspective (pp. 187-202). Oxford University Press.

Hein, S., Reich, J., & Grigorenko, E. L. (2015). Cultural manifestation of intelligence in formal and informal learning environments during childhood. En E. L. A. Jensen (Ed.), The Oxford handbook of human development and culture: An interdisciplinary perspective. Oxford University Press.

Kihlstrom, J. F. (2021). Ecological Validity and “Ecological Validity.” Perspectives on Psychological Science, 16(2), 466-471. https://doi.org/10.1177/1745691620966791

Lancy, D. (2016). The anthropology of childhood. Cherubs, chattel, changelings. Cambridge University Press.

Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge University Press. http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511815355

Lave, J. (2019). Learning and everyday life. Cambridge University Press.

Ministerio de Desarrollo Social. (2017). Pueblos indígenas, síntesis de resultados CASEN 2017.

Muñoz, R. & Alonqueo, P. (2017). Referencias espaciales lingüísticas y deícticas de niños rurales mapuches y no mapuches: un estudio exploratorio sobre la descripción del trayecto en espacios amplios. Revista de lingüística teórica y aplicada, 55(1), 73-94. https://doi.org/10.4067/S0718-48832017000100073

Newcombe, N. S. (2018). Three kinds of spatial cognition. En J. T. Wixted (Ed.), Stevens’ Handbook of Experimental Psychology and Cognitive Neuroscience (pp. 1-31). John Wiley & Sons, Inc. https://doi.org/10.1002/9781119170174.epcn315

Newcombe, N. S. (2019). Navigation and the developing brain. Journal of Experimental Biology, 222(1), 1-11. https://doi.org/10.1242/jeb.186460

Nys, M., Gyselinck, V., Orriols, E., & Hickmann, M. (2015). Landmark and route knowledge in children’s spatial representation of a virtual environment. Frontiers in Psychology, 5. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.01522

Piaget, J. & Inhelder, B. (1956). The child’s conception of space. Routledge.

Plester, B., Richards, J., Blades, M., & Spencer, C. (2002). Young children’s ability to use aerial photographs as maps. Journal of Environmental Psychology, 22, 29-47. https://doi.org/10.1006/jevp.2001.0245

Quilaqueo, R., & Torres, C. (2013). Multiculturalidad e interculturalidad: desafíos epistemológicos de la escolarización desarrollada en contextos indígenas. Alpha, 37, 285-300. https://doi.org/10.4067/s0718-22012013000200020

R Core Team. (2020). R: A Language and Environment for Statistical Computing (Version 4.0.3) [Software].

Restrepo, J. (2018). Cognición corporeizada, situada y extendida: Una revisión sistemática. Katharsis, 26, 106-130.

Restrepo, J. (2019). Desarrollo cognitivo: ecología cultural. El Manual Moderno.

Revelle, W. (2020). Psych: Procedures for Personality and Psychological Research (Version 2.2.9) [Software]. Northwestern University. https://CRAN.r-project.org/package=psych.

Rodríguez-Cancino, M., Rosas, R., & Pizarro, M. (2019). Rendimiento en escala WISC-V en población urbana y rural de Chile. Papeles de investigación, 11, 1-24.

Rodríguez-Cancino, M., Vizcarra, M. B., & Concha-Salgado, A. (2022). Propiedades Psicométricas de la Escala WISC-V en escolares rurales chilenos. Psykhe (Santiago), 31(2), 1-14. https://dx.doi.org/10.7764/psykhe.2020.22529

Rogoff, B. & Chavajay, P. (2004). Las bases culturales del desarrollo cognitivo: evolución de la investigación en este campo en Norteamérica. Revista Educación y Pedagogía, 16(39), 123-159.

Rogoff, B. (1998). Cognition as a collaborative process. En D. Kuhn, R. S. Siegler, & W. Damon (Eds.), Cognition, perception and language Vol. 2, Handbook of child psychology (5.ª ed., pp. 679-744). Wiley.

Rogoff, B. (2003). The cultural nature of human development. Oxford University Press.

Rogoff, B. (2014). Learning by observing and pitching in to family and community endeavours: An orientation. Human Development, 57(2-3), 69-81. https://doi.org/10.1159/000356757

Rogoff, B., & Mejía-Arauz, R. (2022). The key role of community in Learning by Observing and Pitching In to family and community ventures. Journal for the Study of Education and Development, 45(3), 494-548. https://doi.org/10.1080/02103702.2022.2086770

Rogoff, B., Mejía-Arauz, R., & Correa-Chávez, M. (2015). A cultural paradigm -learning by observing and pitching in. En M. Correa-Chávez, R. Mejía-Arauz & B. Rogoff (Eds.), Advances in child development and behavior: Children learn by observing and contributing to family and community endeavors: A cultural paradigm (pp. 1-18). Academic Press.

Rosas, R., Pizarro, M., & Wechsler, D. (2017). WISC-V: manual de administración y corrección. CEDETI, Pearson.

Rosas, R., Pizarro, M., Grez, O., Navarro, V., Tapia, D., Arancibia, S., Muñoz-Quezada, M. T., Lucero, B., Pérez-Salas, C., Oliva, K., Vizcarra, B., Rodríguez-Cancino, M., & Von Freeden, P. (2022). Estandarización chilena de la Escala Wechsler de Inteligencia para niños - Quinta Edición. Psykhe (Santiago), 31(1), 1-23. https://dx.doi.org/10.7764/psykhe.2020.21793

Silva, E. (2019). Desarrollo de habilidades espaciales en la escuela: Teoría, currículum, ambiente y saberes docentes. El caso de la comunidad rural rinconada del salto, comuna de los ángeles, región Biobío [Tesis doctoral, Universidad de La Frontera].

Sternberg, R. (2012). Intelligence. Dialogues Clinical Neuroscience, 14(1), 19-27. https://doi.org/10.31887/dcns.2012.14.1/rsternberg

Suina, J. & Smolkin, L. (2014). From natal culture to school culture to dominant society culture: Supporting Transitions for Pueblo Indian Students. En P. Greenfield, & R. Cocking (Eds.), Cross-cultural roots of minority child development (2.a ed.). Psychology Press.

Tirapu-Ustárroz, J., Ríos-Lago, M., & Maestú, F. (2011). Manual de Neuropsicología (2.ª ed.). Editorial Viguera.

Treviño, E., Morawietz, L., Villalobos, C., & Villalobos, E. (2017). Educación Intercultural en Chile. Experiencias, pueblos y territorios. Ediciones Universidad Católica de Chile.

Veloso, C., Cuadra, A., Storey, R., González, R., & Moraga, V. (2016). Aproximación comparativa inicial en resultados del WISC-III v.ch. Entre una muestra de jóvenes escolarizados pertenecientes a zonas rurales de la XV Región de Arica y Parinacota y la norma nacional. Estudios Pedagógicos, 42(3), 413-427. https://doi.org/10.4067/s0718-07052016000400022

Veresov, N. (2020). Identity as a sociocultural phenomenon: the dialectics of belonging, being and becoming. En A.T. Neto, F. Liberali & M. Dafermos (Eds.), Revisiting Vygotsky for social change: bringing together theory and practice (pp. 175-191). Peter Lang.

Vernucci, S., Canet-Juri, L., Andrés, M., & Burín, D. (2017). Comprensión lectora y cálculo matemático: El rol de la memoria de trabajo en niños de edad escolar. Psykhe, 26(2), 1-13. https://doi.org/10.7764/psykhe.26.2.1047

Villar, O. (2016). Limitaciones y posibilidades de la pedagogía intercultural para niños indígenas. Estudios Pedagógicos, XLII(1), 339-353. https://doi.org/10.4067/s0718-07052016000100022

Wagoner, B., Brescó, I., & Awad, S. H. (2019). Remembering as a Cultural Process. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-32641-8

Published

2023-02-14

How to Cite

Marilicán-Contreras, M. F., Alonqueo Boudon, P., & Oliva-Vásquez, E. . (2023). Working memory and spatial representation in mapuche and non-mapuche schoolchildren from La Araucanía. Ciencias Psicológicas, 17(1), e-2873. https://doi.org/10.22235/cp.v17i1.2873

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.