DEVELOPING AN INSTRUMENT TO ASSESS RESENTMENT IN YOUNG PEOPLE

Authors

  • Francisco Leal-Soto Universidad de Tarapacá, Chile
  • Johanna Sepúlveda Muñoz Universidad de Tarapacá, Chile
  • Sara Vargas Gómez Universidad de Tarapacá, Chile
  • Marcelo Braniff Carrasco Universidad de Tarapacá, Chile
  • Mitchael Irrazábal Leiva Universidad de Tarapacá, Chile

DOI:

https://doi.org/10.22235/cp.v9i1.164

Keywords:

resentment, young people, assessment, validation

Abstract

Two studies about development and validation of an instrument to assess resentment in young people are presented. The first one included 60 juvenile offenders, half of whom were considered resentful and the other half were not considered resentful by experts that work with them. An instrument of 74 items validated by experts was developed and was applied to the participants. Item analyses were performed, resulting in a 36 item scale. This resulting scale had good reliability and clearly discriminated between resentful and not resentful young. In the second study, the scale was reconfigured, composed by 40 items and was applied to a representative sample of 575 high school students. Factor analysis of the results yielded 3 factors consistent with the operationalization of the construct: reaction to injustice, vindictive and appreciation, although the amount of explained variance is only moderate. It is concluded that the instrument is valid to assess resentment in young people.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abarca, N., & Hidalgo, C. (1986). Traducción y adaptación del Inventario de Comportamiento Interpersonal de Manger y cols. (Memoria de Grado), Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile.

Aggar, C., Ronaldson, S., & Cameron, I. D. (2011). Self-esteem in carers of frail older people: Resentment predicts anxiety and depression. Aging & Mental Health, 15(6), 671 - 678.

Basabe, N., & Bobowik, M. (2013). Estatus grupal, discriminación y adaptación en inmigrantes latinoamericanos y africanos en España. Psicoperspectivas, 12(1), 5-29.

Buela, A. (2009). El resentimiento. Estudios: Filosofía, Historia, Letras, VII(90), 143 - 148.

Buss, A. (1996). Psicología de la agresión. Buenos Aires: Troquel.

Castillo, C. (1982). Los niños del Perú, clases sociales, ideología y política. Lima: Desco.

Cattell, R. B. (1966). The scree test for the number of factors. Multivariate Behavioral Research, 1, 245 - 276.

Cohen, J., & Cohen, P. (1983). Applied multiple regression/correlation analysis for the behavior sciences. Nueva York: Hilldale Erlbaum.

Dávila, O. (2009). Jóvenes chilenos y sudamericanos: Demandas, aspiraciones y políticas de juventud. Ultima década, 17(31), 147 - 177.

Dalrymple, T. (1995). The uses of resentment. Psychology Today, 28(2), 30 - 31.

Delgado, H. (1938). Psicología general y psicopatología de las tendencias instintivas. Revista de Neuropsiquiatría, 1, 255 - 353.

Diessner, R., & Lewis, G. (2007). Further Validation of the Gratitude, Resentment, and Appreciation Test (GRAT). The Journal of Social Psychology, 147(4), 445 – 447.

Echeverría, R. (1996). Ontología del lenguaje. Santiago: Dolmen.

Farías, M. (2011). Reflexiones en torno al impacto de programas de empleo para jóvenes en Argentina: Un estudio de caso. Ultima década, 19(35), 169 - 194.

Ferrando, P. J. (1996). Evaluación de la unidimensionalidad de los ítems mediante análisis factorial. Psicothema 8(2), 397-410. Recuperado de http://www.psicothema.com/pdf/38.pdf

Gorsuch, R. L. (1974) Factor analysis. Philadelphia: Saunders.

Feather, N. T., & Nairn, K. (2005). Resentment, envy, schadenfreude, and sympathy: Effects of own and other’s deserved or undeserved status. Australian Journal of Psychology, 57(2), 87 – 102.

Feather, N. T., & Sherman, R. (2002). Envy, Resentment, Schadenfreude, and Sympathy: Reactions to Deserved and Undeserved Achievement and Subsequent Failure. Personality & Social Psychology Bulletin, 28(7), 953 – 961.

González, O. (1991). Muerte en el callejón: aportes a la comprensión del mundo psicológico del niño del tugurio. Infancia y violencia. Lima: CEDAPP.

Heredia , I. (2006). Es la violencia de género y el acceso a la justicia un asunto de Derechos Humanos. Revista Venezolana de Estudios de la Mujer, 11(26), 99 - 112.

Inga, J., & Vara, A. (2006). Factores asociados a la satisfacción de vida de adultos mayores de 60 años en Lima-Perú. Universitas Psychologica, 5(3), 475 – 486.

Kaiser, H.F. (1960). The application of electronic computersto factor analysis. Educational and Psychological Measurement, 20, 141-151.

Knuckey, J. (2011). Racial Resentment and Vote Choice in the U. S. Presidential Election. Politics & Policy, 39(4), 559 - 582.

León, R., Romero, C., Novara, J., & Quesada, E. (1988) . Una escala para medir resentimiento. Revista latinoamericana de Psicología, 20(3), 331 - 354.

Lersch, P. (1971). La estructura de la personalidad. Barcelona: Scientia.

Lyons, G. C. B., Deane, F. P., Caputi, P., & Kelly, P. J. (2011). Spirituality and the treatment of substancve use disorders: An esploration of forgiveness, resentment and purpose in life. Addiction Research & Theory, 19(5), 459-469.

May, R. (1976). El hombre en busca de sí mismo. Buenos Aires: Central.

Medel, R., & Asún, R. (2014) Encuestas de evaluación docente y sesgos de género: un estudio exploratorio. Calidad en la educación, 40, 171 - 199.

Morales, O. A., & González, C. (2007). Consideraciones discursivas sobre el género en el discurso académico e institucional: ¿dónde está ella? Educere, 11(38), 433 - 453.

Nathan, P. E., & Harris, S. L. (1989). Psicopatología y sociedad. México: Trillas.

Navarro, R. (2007). Emoción, Teoría Social y Estructura Social. Frónesis, 14(3), 121-125.

Nietzsche, F. (1887/1994). La genealogía de la moral. Madrid: M. E. Editores.

Pérez, E. R. y Medrano, L. (2010). Análisis factorial exploratorio: Bases conceptuales y metodológicas. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 2(1), 58 - 66.

Perls, F. (1887/1993) Sueños y existencia. Santiago: Cuatro Vientos.

Rees, S., & Silove, D. (2011). Sakit Hati: A state of chronic mental distress related to resentment and anger amongst West Papuan refugees exposed to persecution. Social Sciences & Medicine, 73(1), 103 – 110.

Scheller, M. (1938). El resentimiento en la moral. Buenos Aires: Espasa-Calpe. (Originalmente publicado en 1912).

Troncoso, R. (1998). Estudio exploratorio sobre la violencia en jóvenes de enseñanza media (Memoria de Grado), Universidad de Tarapacá, Arica, Chile.

Turner, B. S. (2011). Max Weber and the spirit of resentment: The Nietzche legacy. Journal of Classical Sociology, 11(1),75-92.

Watkins, P. C., Woodward, K., Stone, T., & Kolts, R. L. (2003). Gratitude and happiness: Development of a measure of gratitude, and relationships with subjective well-being. Social Behavior & Personality, 31(5), 431 -452.

Weinstein, J. (2001) Joven y alumno. Desafíos de la Enseñanza Media. Última Década, 15, 99 - 119.

Zembylas, M. (2010). Racialization/ethnicization of school emotional spaces: the politics of resentment. Race Ethnicity and Education, 13(2), 253–270.

Zuhin, A. (2008). A educação de Sísifo: sobre ressentimento, vingança e Amok entre professores e alunos. Educacao & Sociedade, 29(103), 583-606.

Published

2015-06-01

How to Cite

Leal-Soto, F., Sepúlveda Muñoz, J., Vargas Gómez, S., Braniff Carrasco, M., & Irrazábal Leiva, M. (2015). DEVELOPING AN INSTRUMENT TO ASSESS RESENTMENT IN YOUNG PEOPLE. Ciencias Psicológicas, 9(1), 43–53. https://doi.org/10.22235/cp.v9i1.164

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.