Representations of gender roles and stereotypes in Why Women Kill (Marc Cherry, 2019): transgression and evolution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v37i2.3348

Keywords:

gender, stereotypes, roles, television, fiction

Abstract

This article examines the evolution of gender stereotypes and the roles portrayed by female characters in the TV series “Why Women Kill” (created by Marc Cherry in 2019). It takes a close look at how these stereotypes and roles are represented through the series' protagonists, whose stories unfold in three distinct time periods. This approach enables us to vividly trace the changes in these portrayals over time. Drawing on insights from gender studies, cultural studies, and visual studies, this analysis examines the physical and psychological characteristics of the characters and explores their interpersonal dynamics with other characters. Despite being a specific work of media, this exploration allows us to construct a comprehensive overview of how gender roles and stereotypes have evolved across decades, influenced by various waves of the feminist movement and societal progress in this realm.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blanco, N. (2015). Evolución y revolución de género en las series de ficción contemporáneas. La última salida: la comedia. [Disertación doctoral, Universidad de Salamanca]. Gredos https://gredos.usal.es/handle/10366/128846

Carrión Domínguez, A. (2019). La Quality TV y la edad de oro de las ficciones seriadas. Zer. Revista de Estudios de Comunicación, 24(46), 111-128. https://doi.org/10.1387/zer.20386

Cascajosa Virino, C. (2016). La cultura de las series. Laertes.

Castillo-Mayén, R., & Montes-Berges, B. (2014). Análisis de los estereotipos de género actuales. Anales de psicología, 30(3), 1044-1060. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.138981

Cherry, M. (Creador y productor ejecutivo). (2019-2021). Why Women Kill [Por qué matan las mujeres] [Serie de TV]. Black Lamb; Acme Productions; Cherry Productions; Imagine Television Studios; CBS Studios.

Contreras, K., & Alfaro, L. (2021). Género y ficción televisiva: ¿Nuevas feminidades y masculinidades en la serie mexicana Club de Cuervos?. Cuadernos.info, (51), 288-309. https://doi.org/10.7764/cdi.51.27299

De Lauretis, T. (1989). La tecnología del género (A. Bach & M. Roulet Trads.). En Technologies of Gender. Essays on Theory, Film and Fiction (pp. 1-30). Mcmillan Press. https://www.uepc.org.ar/conectate/wp-content/uploads/2015/03/Tecnologias_del_Genero-De-Laurentis.pdf

Galán Fajardo, E. (2006). Personajes, estereotipos y representaciones sociales. Una propuesta de estudio y análisis de ficción televisiva. ECO-PÓS, 9(1), 58-81. http://hdl.handle.net/10016/9475

García Fanlo, L. (2017). El lenguaje de las series de televisión. Eudeba.

Gavilán, D., Martínez-Navarro, G., & Ayestarán, R. (2019). Las mujeres en las series de ficción: el punto de vista de las mujeres. Investigaciones Feministas, 10(2), 367-384. https://doi.org/10.5209/infe.66499

López Gutiérrez, M. L., & Nicolás Gavilán, M. T. (2016). El análisis de series de televisión: construcción de un modelo interdisciplinario. ComHumanitas: Revista Científica de Comunicación, 6(1), 22-39. https://www.comhumanitas.org/index.php/comhumanitas/article/view/20154

Lotz, A. (2001). Postfeminist Television Criticism: Rehabilitatin Critical Terms and Indetifying Postfeminst Attributes. Feminist Media Studies, 1(1), 105-121. https://doi.org/10.1080/14680770120042891

Malquín Robles, A., Crespo Pereira, V., & Díaz Gutiérrez, D. (2021). Análisis de la representación de roles de género en los personajes femeninos de las series de televisión Juego de Tronos y Vikingos. Comunicación y género, 4(2), 173-182. https://doi.org/10.5209/cgen.75773

Marín Ramos, E. (2019). Abrazar nuestra conflictividad: la lección del feminismo mainstream. pArAdigmA. Revista Universitaria de cultura, (22), 42-47. https://hdl.handle.net/10630/17691

Martín Varela, M. (2021). Apuntes para pensar la cuarta ola feminista y la Tercera Edad de Oro de las series de televisión desde los estudios de comunicación y género y los estudios culturales. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (16), 348-368. https://doi.org/10.18002/cg.v0i16.6925

Menéndez, M. I. (2017). Entre neomachismo y retrosexismo: antifeminismo en industrias culturales. Prisma social. Revista de Ciencias Sociales, (número especial 2), 1-30. https://revistaprismasocial.es/article/view/1544

Menéndez, M. I., & Zurian, F. A. (2014). Mujeres y hombres en la ficción norteamericana hoy. Anagramas, 13(25), 55-72. https://www.redalyc.org/pdf/4915/491548259004.pdf

Millett, K. (1995). Política sexual. Cátedra.

Pérez Rufí, J. P. (2016). Metodología de análisis del personaje cinematográfico: una propuesta desde la narrativa fílmica. Razón y Palabra, 20(95), 534-552. https://www.redalyc.org/pdf/1995/199550145034.pdf

Simons, J., & Rich, L. (2013). Feminism ain’t Funny: Woman as “Fun-Killer”. Mother as Monster in the American Sitcom. Advances in Journalism and Comunication, 1(1), 1-12. https://doi.org/10.4236/ajc.2013.11001

Thompson, R. J. (1996). Second Golden age: From Hill Street Blues to ER. Continuum.

Zaptsi, A. (2018). La criminalidad femenina en las series televisivas: una perspectiva psicosocial. [Disertación doctoral, Universidad de Sevilla]. Idus. https://idus.us.es/handle/11441/80690

Zecchi, B. (2014). La pantalla sexuada. Cátedra.

Published

2023-12-01

How to Cite

Ojeda Muñoz, N., & Cabezas Morales, M. E. (2023). Representations of gender roles and stereotypes in Why Women Kill (Marc Cherry, 2019): transgression and evolution. Dixit, 37(2), 95–108. https://doi.org/10.22235/d.v37i2.3348

Issue

Section

Dossier: Streaming platforms | Articles

Similar Articles

<< < 3 4 5 

You may also start an advanced similarity search for this article.