Cultural Consumption in the School Dynamics of the First Year of Studies at the Universidad Veracruzana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v36i1.2595

Keywords:

cultural agency, cultural consumption, students, first year, university

Abstract

This article addresses the dynamics of cultural consumption of university students through the relationship between supply and demand of cultural content, and the construction of a cultural agency of these actors in the first year of studies at the Universidad Veracruzana. Through a case study, with a population of 436 students and the use of a quantitative method of bivariate type, an approach to these social actors and their way of consuming a virtual and face-to-face offer is made. Among the findings there is a profile of disruptive students, who break with cultural consumption structures. This is a phenomenon external to the school context, where practices continue to be traditional.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bourdieu, P. (1995). El sentido práctico. Madrid, España: Taurus.

Bourdieu, P. (2010). El sentido social del gusto. Madrid, España: Taurus.

Castellanos, P. (2010). Los museos de ciencias y el consumo cultural. Madrid, España: UOC.

Catalán, C., & Sunkel, G. (1987). El consumo cultural en Chile: la élite, lo masivo y lo popular. Santiago de Chile, Chile: FLACSO.

Crissman, J., & Upcraft, L. (2005). The Keys to First Year Student Persistence. En M. L. Upcraft, J. Gardner, & B. Barefoot (Eds.), Challenging and Supporting the First Year Student. A Handbook for Improving the Furst Year of College (pp. 27-46). San Francisco, CA: Jossey-Bass.

De Certeau, M. (1996). La invención de lo cotidiano. Artes de hacer. Ciudad de México, México: Universidad Iberoamericana.

De Garay, A. (2004). Integración de los jóvenes en el sistema universitario. Prácticas sociales, académicas y de consumo cultural. Barcelona, España: Ediciones Pomares.

De Garay, A., Miller, D. y Montoya, I. (2017). Las trayectorias escolares de los jóvenes en un tablero de serpientes y escaleras. Ciudad de México, México: ANUIES.

Duche, A., & Andía, B. (2019). Consumo cultural de estudiantes universitarios en Perú. Un estudio comparativo. Revista de Ciencias Sociales, 25(1), 354-370.

García Canclini, N. (1993). El consumo cultural y su estudio en México: una propuesta teórica. En N. García Canclini (Coord.), El consumo cultural en México (pp. 15-42). Ciudad de México, México: CONACULTA.

García Canclini, N. (2006). El consumo cultural, una propuesta teórica. En G. Sunkel (Coord.), El consumo cultural en América Latina (pp. 72-95). Bogotá, Colombia: Convenio Andrés Bello.

Geertz, C. (1987). La interpretación de las culturas. Ciudad de México, México: Gedisa.

Giesler, M., & Thompson, C. (2016). A Tutorial in Consumer Research: Process Theorization in Cultural Consumer Research. Journal of Consumer Research, 43, 497-508. https://doi.org/10.1093/jcr/ucw047

Gil González, A. (2012). +Narrativa(s): intermediaciones novela, cine, comic, cine, juego en el ámbito hispánico. Salamanca, España: Ediciones Salamanca.

Guzmán, C. (2017). Las nuevas figuras estudiantiles y los múltiples sentidos de los estudios universitarios. Revista de la Educación Superior, 182, 71-87.

Hernández, J., & Martínez, M. (2016). Nuevos modelos de consumo audiovisual. Los efectos del Binge watching sobre los jóvenes universitarios. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 13, 201-221.

Hernández, O., & Padilla, L. (2019). Expectativas de estudiantes hacia la educación superior: influencia de variables familiares, personales y escolares. Revista Sociológica, 98(34), 221-251.

Instituto Federal de Telecomunicaciones. (2019). Encuesta Nacional de Consumo de Contenidos Audiovisuales. Instituto Federal de Telecomunicaciones. Ciudad de México, México: Gobierno de México.

Navajas, O., & Fernández, J. (2016). El profesional de la museología social. Competencias, habilidades y futuro para su implicación en el desarrollo territorial. Revista Electrónica de Patrimonio Histórico, 19, 152-173.

Nivón, E. (Coord.). (2012). Voces híbridas. Reflexiones en torno a la obra de García Canclini. Ciudad de México, México: UAM.

Pöllman, A. (2016). Habitus, reflexividad y la realización del capital cultural: el potencial (no aprovechado) de la educación intercultural. Revista Educación intercultural y representaciones sociales, 11(21), 55-78.

Prado, E. (2011). Comunicación entre hispanohablantes: España, América Latina y Estados Unidos. En N. García Canclini (Coord.), Conflictos interculturales (pp. 121-147). Barcelona, España: Gedisa.

Ravettino, A. (2012, diciembre). Uso del tiempo libre y consumo cultural en jóvenes adultos estudiantes. Algunas tendencias y consideraciones a partir de datos empíricos. Ponencia presentada en VII Jornadas de Sociología de la UNLP. Argentina en el escenario latinoamericano actual: debates desde las Ciencias Sociales. Mesa 37: Sociabilidad, deporte y tiempo libre en las sociedades contemporáneas. Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina.

Romero, J. (2020). Aproximación al consumo cultural de estudiantes universitarios de economía en Puebla, México. Ultima década, 28(53), 210-234.

Silva, M. (2011). El primer año universitario. Un tramo crítico para el éxito académico. Perfiles Educativos, 33, 102-114.

Silva, M. (2019). El primer año: una intervención institucional estratégica para la retención y el éxito estudiantil. En C. Díaz & L. García-Calderón (Eds.), VI Encuentro Internacional Universitario. Inserción y Permanencia Estudiantil en la Educación Superior (pp.15-40). Lima, Perú: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Sistema de Información Cultural de la Argentina. (2020). Lo que importa es el Streaming. Recuperado de https://www.sinca.gob.ar/VerNoticia.aspx?Id=63

Suárez, J., & Anaya, R. (2019). Agencias y espacios de integración de estudiantes en el primer año en la Universidad Veracruzana. Revista CPU-e, 29, 131-153. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i29.2636

Suárez, J., & Vasquez, A. (2021). Capital cultural y trayectorias de migración interna de estudiantes de recién ingreso a la universidad Veracruzana. Apuntes: Revista de Ciencias Sociales, 48(88), 125–150. https://doi.org/10.21678/apuntes.88.1277

Tinto, V. (1987). El abandono de los estudios superiores. Una nueva perspectiva de las causas de abandono y su tratamiento. Ciudad de México, México: UNAM.

Urteaga, M. (2010). Género, clase y etnia: los modos de ser joven. En R. Reguillo (Coord.), Los jóvenes en México (pp. 15-51). Ciudad de México, México: FCE, CONACULTA.

Published

2022-05-24

How to Cite

Suárez Domínguez, J. L., Navarro Martínez, S. I., & Jiménez García, S. (2022). Cultural Consumption in the School Dynamics of the First Year of Studies at the Universidad Veracruzana. Dixit, 36(1), 72–88. https://doi.org/10.22235/d.v36i1.2595

Issue

Section

Research articles

Similar Articles

<< < 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.