The Cultural Policies of the Colombian State and the Constitution of an Identity. The Case of La sombra del Caminante (2004), by Ciro Guerra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v36i1.2526

Keywords:

cultural policies, Colombian cinema, identity, Law of Cinema, Ciro Guerra

Abstract

The purpose of this article is to understand the incidence of cultural policies carried out by the Colombian State in the construction of identity in Ciro Guerra's film La sombra del caminante (2004). To this end, the institutional work was reviewed from the creation of the Ministry of Culture by Ernesto Samper, through the General Law of Culture (1997), until the enactment of the Law of Cinema (2003). In addition, the context and professional trajectory of Ciro Guerra are characterized. It is concluded that the Colombian State has sought, through cultural policies, to institutionalize a key area to solve the armed conflict. For his part, Guerra presents in his film a message of reconciliation based on truth, justice and the guarantee of non-repetition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

‘Pido disculpas’ por ingreso de narcodineros a la campaña: Samper. (2020, febrero 21). El Tiempo. https://www.eltiempo.com/politica/partidos-politicos/expresidente-samper-habla-del-proceso-8-000-y-del-crimen-de-alvaro-gomez-464696

Araujo, M. C. (2010). Políticas Cinematográficas. En Compendio de Políticas Culturales (pp. 493–551). Ministerio de Cultura.

Bustos, M. L. (2019). Un ministerio para la cultura. Calle14: revista de investigación en el campo del arte, 15(27), 126–139. https://doi.org/https://doi.org/10.14483/21450706.15416

Castañeda, L. (2011). Agentes del sector cinematográfico y la diversidad cultural en Colombia. Comunicación y sociedad, 143–168.

Castillo, J. C. (2006). El Estado-Nación pluriétnico y multicultural colombiano la lucha por el territorio en la reimaginación de la Nación y la reinvención de la identidad étnica de negros e indígenas (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España.

Cifuentes, D. (2018). Las industrias culturales y creativas en Colombia. En J. S. Sánchez Balaguer, S. Arroyo Serrano, J. F. Parra Azor, & A. J. Verdú Jover (coords.), Las industrias culturales y creativas en Iberoamérica: evaluación y perspectivas (pp. 95-104). Universidad Miguel Hernández de Elche, Fundación Iberoamericana de las Industrias Culturales y Creativas.

Colombia. (2003, julio 2). Ley 814 de 2003 por la cual se dictan normas para el fomento de la actividad cinematográfica en Colombia. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=8796

Estrada, J. (2006). Orden neoliberal y reformas estructurales en la década de 1990. Un balance desde la experiencia colombiana. Ciencia Política, 1(1), 141–178. https://revistas.unal.edu.co/index.php/cienciapol/article/view/29350

Flórez, V. (2016). Eficacia de la Ley de Cine en Colombia: industria y mercado cinematográfico. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales sede Argentina.

González, E. (2014). Un recorrido por tres leyes de fomento a las industrias culturales en Colombia. Revista Lebret, (6), 235–255. http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/LEBRET/article/view/1456

Guerra, C. (director). (2004). La sombra del caminante. [Película]. Ciudad Lunar Producciones.

López, A. M. (2013). Tensiones entre las narrativas de ficción y no ficción en la cinematografía contemporánea de Argentina, Chile y Colombia. (Tesis doctoral). Universidad de Chile, Chile.

López, A. M. (2015). Desplazamientos narrativos: En el Cine Colombiano Contemporáneo Sobre el Conflicto. Nuevo Texto Crítico, 28, 233–248.

Revista Semana. (2013, noviembre 13). Lo feo de la ley de cine [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=VrmatGJ__Bg&list=PLLsWV4O8FYCqh79bXV4UMFhfJr-XJyEXP&index=18

Mejía, J. (2016, noviembre 8). Ciro Guerra revela los detalles de “La sombra del caminante”, su ópera prima. Revista Arcadia. https://www.revistaarcadia.com/cine/articulo/ciro-guerra-habla-su-opera-prima/60558/#

Ministerio de Cultura, & Proimágenes en Movimiento. (2004). La Ley de Cine para todos. Ministerio de Cultura República de Colombia.

Nuevo gobierno y política cultural. (1994, julio 24). El Tiempo. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-178297

Programadora CM&. (2010, febrero 18). Agenda CM & La sombra del caminante. [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=JiPvNfJFQ68

Radiónica. (2018, diciembre 5). Entrevista con la directora de cine Colombiana Cristina Gallego - Pájaros de Verano [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=8ScSJTTcrow

Reina, E. (2019). La gestión de marca en empresas productoras de cine: El caso de Ciudad Lunar Producciones (Colombia). (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/76778

Richani, N. (2003). Sistemas de Violencia: la economía política de la guerra y de la paz en Colombia. Instituto de Estudios Políticos y Relaciones Internacionales.

Rivera, J. (2010). Research on Colombian Cinema. Centre for the Study of Communication and Culture, 29, 15–22.

Rivera, J. (2014). ¿Va el cine colombiano hacia su madurez? Análisis de 10 años de ley de cine en Colombia. Anagramas, 13, 127–144.

Samper, E. (1997). Discurso del Doctor Ernesto Samper Pizano, Presidente de la República. La Cultura Unesco.

Sierra, E. (2013). Cine e Industria en Colombia, hacia un estado de la cuestión. Ciencias Sociales y Educación, 2(4), 93–111. https://revistas.udem.edu.co/index.php/Ciencias_Sociales/article/view/788

Suárez, J. (2017). The Reinvention of Colombian Cinema. En M. Delgado, S. Hart, & R. Johnson (Eds.), A Companion to Latin American Cinema (pp. 307–324). Wiley.

The Golden Apricot. (2017, julio 26). Ciro Guerra: Master class [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=VtiSnhSfbFI&list=PLLsWV4O8FYCqh79bXV4UMFhfJr-XJyEXP&index=20&t=3592s

Universidad Nacional de Colombia | @TelevisiónUNAL. (2016, diciembre 20). Ciro Guerra [Video]. Youtube. https://youtu.be/0Dia5NnqdZU

Wilches, J. (2016). Entrevista a Cristina Gallego. Ciudad Paz-ando, 9, 185–191. https://doi.org/10.14483/2422278X.11356

Published

2022-05-24

How to Cite

Salazar González, M. (2022). The Cultural Policies of the Colombian State and the Constitution of an Identity. The Case of La sombra del Caminante (2004), by Ciro Guerra . Dixit, 36(1), 29–40. https://doi.org/10.22235/d.v36i1.2526

Issue

Section

Research articles

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 

You may also start an advanced similarity search for this article.