Transnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan Cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d35.2278

Keywords:

Uruguayan cinema, contemporary cinema, transnational cinema, film festivals, Rotterdam, financing

Abstract

The International Film Festival Rotterdam (IFFR) and its fund, the Hubert Bals Fund (HBF), has been the hallmark of a set of films that marked a turning point in regional and national film production. With the aim of mapping the transnational context of the Uruguayan films benefited by this fund, the article traces a historical journey through the IFFR and the HBF and establishes which are their identity marks and how they are inserted in the network of European festivals. In addition, the financing tools that converge in the Uruguayan films that obtained the HBF are studied. This journey shows the tensions and articulations of the IFFR with the European festival circuit, the Latin American continent and Uruguayan cinema, and intends to qualify the perspective of postcolonial analysis according to which the financing strategies of the hegemonic circuits are extensions of the colonial dynamics of power.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, G. (2010). Otros mundos. Un ensayo sobre el nuevo cine argentino. Buenos Aires, Argentina: Santiago Arcos.

Amiot-Guillouet, J., y Lozano Aguilar, A. (2019a). Los fondos institucionales y la coproducción: una señal tangible de las relaciones Europa/América Latina y de sus evoluciones desde los años 1990. Archivos de la Filmoteca, 76, 13-20.

Amiot-Guillouet, J., y Lozano Aguilar, A. (2019b). Dinámicas transnacionales de producción y difusión del cine entre América Latina y Europa: el papel de los festivales. En: Archivos de la Filmoteca, No. 77, octubre, pp. 13-20.

Campos, M. (2013). La América Latina de ´Cines en Construcción´. Implicaciones del apoyo económico de los festivales internacionales. Archivos de la Filmoteca, 71, 13-26.

Campos, M. (2016) Construcción y legitimación de los cines (trans)nacionales en el circuito internacional de festivales. El caso de América Latina (Tesis de doctorado). Universidad Carlos III de Madrid, Madrid, España.

De Valck, M. (2007). Film Festivals: From European Geopolitics to Global Cinephilia. Amsterdam. Amsterdam, Holanda: Amsterdam University Press.

Falicov, T. (2012). Programa Ibermedia: ¿cine transnacional iberoamericano o relaciones públicas para España? Reflexiones, 91.

Faraone, D. (s. f.). Fernando Epstein. La máquina de hacer cine. Guía 50. Recuperado de https://guia50.com.uy/fernando-epstein/

Halle, R. (2010). Offering tales they want to hear: transnational European film funding as neo-orientalism. En R. Galt y K. Schoonover (Eds.), Global Art Cinema New Theories and Histories (pp. 303-319). Oxford: Oxford Univerty Press.

Higbee, W., y Hwee Lim, S. (2010). Concepts of transnational cinema: towards a critical transnationalism in film studies. Transnational Cinemas, 1(1), 7-20.

Martin-Jones, D., y Montañez, S. (2009a). Bicycles Thieves or Thieves on Bicycles? ‘El baño del Papa’. Studies in Hispanic Cinemas, 4, 183–98.

Martin-Jones, D., y Montañez, S. (2009b). Cinema in Progress: New Uruguayan Cinema. Screen, 50, 334–44.

Martin-Jones, D., y Montañez, S. (2013). Uruguay Disappears: Small Cinemas, Control Z Films and the Aesthetics and Politics of Auto-erasure. Cinema Journal, 53, 26–51.

Mestman, M. (2009). La exhibición del cine militante: teoría y práctica en el Grupo Cine Liberación. En La comunicación mediatizada: hegemonías, alternatividades, soberanías (pp. 123-137). Buenos Aires, Argentina: CLACSO. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/collect/clacso/index/assoc/D11238.dir/09mest.pdf

Radakovich, R. (Coord.). (2015). Industrias Creativas Innovadoras. El cine nacional de la década. Uruguay: PRODIC-CSIC FIC-UDELAR ICAU – MEC.

Ross, M. (2011). The film festival as producer: Latin American Films and Rotterdam's Hubert Bals Fund. Screen, 52(2), 261-267.

Tadeo Fuica, B. (2014). In Search of Images: Uruguayan Cinema 1960–2010 (Tesis de doctorado). University of St Andrews, St. Andrews, United Kingdom.

Vallejo Vallejo, A. (2014). Festivales Cinematográficos. Secuencias Revista de Historia del Cine, 39.

Películas

Watts (Pablo Rebella y Juan Pablo Stoll, 2001)

Whisky (Pablo Rebella y Juan Pablo Stoll, 2004)

La Perrera (Manuel Nieto, 2006)

Gigante (Adrián Biniez, 2009)

La vida útil (Federico Veiroj, 2010)

Solo (Guillermo Rocamora, 2013)

Tanta Agua (Ana Guevara y Leticia Jorge, 2013)

Published

2021-11-17

How to Cite

Marrero Castro, C. (2021). Transnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan Cinema. Dixit, (35), 83–95. https://doi.org/10.22235/d35.2278

Issue

Section

Research articles

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.