Cultural Programming in Community Media: The Case of Radio Almaina
DOI:
https://doi.org/10.22235/d.v0i29.1699Keywords:
community media, community radio, radio programming, cultural programming, Radio AlmainaAbstract
The mainstream media reproduce hegemonic discourses that do not always reflect social and cultural diversity. In this context, community media provide a place for resistance in which culture becomes an important asset. This article focuses on community radio in Spain and aims to explore the status given to cultural programming and how it helps to achieve the objectives of this type of media. A case study is conducted with Radio Almaina, which emerged in 2011 within a social context marked by the 15-M movement. After reviewing the station's schedule, an analysis was made of the cultural contents found in three programs. They all show a commitment to the diversity of contents, as well as ideological positions that are contestatory, or logics that break with traditional schemes. It is concluded that experiences such as that of Radio Almaina contribute to the consolidation of the third sector of communication, which in Spain still lacks a governmental regulation that grants it full recognition.
Downloads
References
Álvarez Moreno, M. A., y Vásquez Carvajal, S. C. (2014). Radio y cultura: una propuesta de radio ciudadana en Internet. Palabra Clave, 18(2), 475-498.
Asociación Mundial de Radios Comunitarias. (2009). Principios para un marco regulatorio democrático sobre radio y TV comunitaria. Recuperado de http://www.amarc.org/documents/14Principios_Legislacion_Radiodifusion_Comunitaria_ES.pdf
Barbas Coslado, Á. (2015). La comunicación educativa en el movimiento 15-M: notas sobre una etnografía pedagógica-política en proceso. Revista internacional de pensamiento político, 10, 103-117.
Bardin, L. (1986). El análisis de contenido. Madrid, España: Akal.
Barranquero Carretero, A. (2012). Redes digitales y movilización colectiva. Del 15-M a nuevas prácticas de empoderamiento y desarrollo local. En M. Martínez Hermida, y F. Sierra Caballero (Coords.), Comunicación y desarrollo. Prácticas comunicativas y empoderamiento local (pp. 377-400). Madrid, España: Gedisa.
Barranquero Carretero, A., y Meda González, M. (2015). Los medios comunitarios y alternativos en el ciclo de protestas ciudadanas desde el 15M. Athenea Digital, 15(1), 139-170.
Bourdieu, P., y Passeron, J. C. (1996). La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Ciudad de México, México: Fontamara.
Calvo, E. (2011). Las radios comunitarias trans la nueva Ley de Comunicación Audiovisual. Derecom. Revista Internacional Online de Derecho de la Comunicación, 7, 1-10.
Cerbino, M., y Belotti, F. (2016). Medios comunitarios como ejercicio de ciudadanía comunicativa: experiencias desde Argentina y Ecuador. Comunicar, 24(47), 49-56.
Chomón Serna, J. M. (2016). La radio glocal crossmedia: la alternativa ante la reducción de espacios de proximidad local en la radio convencional. Icono, 14, 258-286.
Consejería de Presidencia, Administración Local y Memoria Democrática. (2017). Anteproyecto de Ley Audiovisual de Andalucía. Sevilla, España: Junta de Andalucía. Recuperado de https://www.juntadeandalucia.es/export/drupaljda/2.%2020150922_ANTEPROYECTO%20DE%20LEY%20AUDIOVISUAL%20DE%20ANDALUC%C3%8DA_1erB_V5.pdf
Copyleft y creative commons: una alternativa para la libre difusión del conocimiento. (2007). Innovación Educativa, 7(39), 70-77. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1794/179421210007.pdf
García García, J. (2013). Transformaciones en el Tercer Sector: el caso de las radios comunitarias en España. adComunica. Revista de Estrategias, Tendencias e Innovación, 5, 111-131.
García González, A. (2007). Los programas culturales en la radio autonómica en España. Observatorio Journal, 2, 55-63.
Jenkins, H. (2008). Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona, España: Paidós.
Jenkins, H. (18 de marzo de 2013). T is for Transmedia [Entrada en un blog]. Recuperado de http://henryjenkins.org/blog/2013/03/t-is-for-transmedia.html
Ley General de Comunicación Audiovisual N° 7/2010. (31 de marzo de 2010). Boletín Oficial del Estado. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2010-5292
Meda, M. (2012). Del arte de cambiar para que todo siga igual: el Tercer Sector de la Comunicación y la Ley General Audiovisual en España. COMMONS: Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital, 1(1), 59-83.
Moreno, E. (2005). Las “radios” y los modelos de programación radiofónica. Comunicación y Sociedad, 1(18), 61-111.
Muñoz, J. J., y Gil Covarrubias, C. (1986). La radio. Teoría y práctica. Madrid, España: Instituto Oficial de Radio y Televisión.
Ortiz Sobrino, M. A. (2014). La radio como medio para la comunicación alternativa y la participación del Tercer Sector en España y Francia. Comunicación y Hombre, 10, 25-36.
Radio Almaina. (2017). Radio Almaina: Radio libre de Granada. Recuperado de https://radioalmaina.org
Radio Kras. (22 de agosto de 2014). Cinefagia FM [Entrada en un blog]. Recuperado de http://radiokras.blogspot.com/2014/08/cinefagia-fm.html
Ramos García, V. M. (2007). La radio comunitaria frente a los grupos de poder. Razón y Palabra, 59. Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n59/vramos.html
Reactive Commons / Reacción en cadena #48. (23 de marzo de 2018). [Entrada en un blog]. Recuperado de https://reactivecommons.wordpress.com/2018/03/23/reactive-commons-reaccion-en-cadena-48
Villamayor, C. (2010). La dimensión político cultural en la sostenibilidad de las radios comunitarias. Questión. Revista especializada en Periodismo y Comunicación, 28(1). Recuperado de http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/1075
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
From issue number 32 onwards all contents are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Issues number 29-31 are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The contents corresponding to number 28 and earlier editions are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.