Argentine classic cinema: space, look and self-reflexivity. The cases of La trampa and Cosas de mujer
DOI:
https://doi.org/10.22235/d.v0i26.1339Keywords:
performing arts, history of Cinema, Argentinian classic cinema, staging, self-reflexivityAbstract
This article proposes a rethinking of the canons of classic-industrial cinema in Argentina, from the analysis of two films of the period: La trampa (Christensen, 1949) and Cosas de mujer (Schlieper, 1951). Through the study of some of their staging operations, the construction of the spaces and the character-looks are highlighted, as well as the self-reflective gestures that appear in these productions. The discussion on the very notion of classical cinema and its characteristics, according to various researchers, allows us to conclude on the need to review this concept.
Downloads
References
Bordwell, D., Staiger, J., y Thompson, K. (1997). El cine clásico de Hollywood. Barcelona, España: Paidós.
Brunetta, G. P. (1987). Nacimiento del relato cinematográfico. (Griffith 1908-1912). Madrid, España: Cátedra.
Burch, N. (1991). El tragaluz del infinito. Madrid, España: Cátedra.
Gomery, D. (1998). El nacimiento de Hollywood y los primeros magnates. En Historia general del cine EEUU (1908-1915),Vol. II (pp. 57-81). Madrid, España: Cátedra.
González Requena, J. (1985). En los límites del cine clásico: la escritura manierista de Douglas Sirk. Eutopías, 1(1-2), 87-105.
González Requena, J. (1986). La metáfora del espejo. El cine de Douglas Sirk. Valencia, España: Instituto de Cine y Radio-Televisión.
González Requena, J.(2006). Clásico, manierista, posclásico. Los modos del relato en el cine de Hollywood. Valladolid, España: Castilla Ediciones.
Heath, S. (1981). Narrative space. En Questions of cinema (pp. 19-75). Bloomington, IN: Indiana University Press.
Losilla, C. (2003). La invención de Hollywood. O cómo olvidarse de una vez por todas del cine clásico. Barcelona, España: Paidós.
Posadas, A. (2009). Zully Moreno. En Damas para la hoguera (pp. 1-34). Buenos Aires, Argentina: Fondo Editorial ENERC-INCAA.
Russo, E. (2005). Diccionario de cine. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Russo, E. (2008). El cine clásico. Itinerarios, variaciones y replanteos de una idea. Buenos Aires, Argentina: Manantial.
Sánchez-Biosca, V. (1990). Sombras de Weimar. Contribuciones a la historia del cine alemán, 1918-1933. Madrid, España: Verdoux.
Sánchez-Biosca, V. (1991). Teoría del montaje cinematográfico. Valencia, España: Filmoteca de la Generalitat Valenciana.
Sarduy, S. (1974). Barroco. Buenos Aires, Argentina: Editorial Sudamericana.
Filmes:
Amadori, L. C. (Director). (1940). Hay que educar a Niní [Película]. Argentina: Argentina Sono Film.
Amadori, L. C. (Director). (1948). Dios se lo pague [Película]. Argentina: Argentina Sono Film.
Clair, R. (Director). (1933). Quatorze Juillet [Película]. Francia: Filmes Sonores Tobis.
Christensen, C. H. (Director). (1949). La trampa [Película]. Argentina: Lumiton.
Christensen, C. H. (Director). (1943). Dieciséis años [Película]. Argentina: Lumiton.
Demare, L. (Director). (1947). Nunca te diré adiós [Película]. Argentina: Artistas Argentinos Asociados.
Mattoli, M. (Director). (1940). Abbandono [Película]. Italia: Società Anonima Grandi Film.
Ophüls, M. (Director). (1935). Divine [Película]. Francia: Eden Productions.
Romero, M. (Director). (1943). El fabricante de estrellas [Película]. Argentina: Lumiton.
Saslavsky, L. (Director). (1943). Eclipse de sol [Película]. Argentina: Estudios San Miguel.
Schlieper, C. (Director). (1951). Cosas de mujer [Película]. Argentina: Interamericana-MAPOL.
Soficci, M. (Director). (1945). La cabalgata del circo [Película]. Argentina: Estudios San Miguel.
Tinayre, D. (Director). (1942). Vidas marcadas [Película]. Argentina: Estudios Baires.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
From issue number 32 onwards all contents are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Issues number 29-31 are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The contents corresponding to number 28 and earlier editions are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.