The National Council of Science and Technology and the scientific research in criminology in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.22235/rd27.3158Keywords:
criminology, research, science, science policyAbstract
This article is part of the doctoral research entitled Estudio de Pertinencia de los Programas de Formación y Ejercicio Profesional de los Criminólogos en Nuevo León, developed at the Facultad de Filosofía y Letras of the Universidad Autónoma de Nuevo León, with funding from the Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT) in Mexico. This article highlights the importance of scientific research in the areas of criminology and criminalistics and points out four pending areas of development: epistemology and methodology; criminological philosophy; scientific research; and teaching. In Mexico, the organization in charge of guiding scientific and technological activity is CONACYT, of which several areas in which it is linked to criminology and scientific research are presented here. It also shows the process of involvement in the training in science and methodology to be incorporated into the exercise of research and development of knowledge, through quality postgraduate studies. Finally, criminologists in Mexico who are distinguished by the national government as researchers are listed.
Downloads
References
Arreaza Camero, E., & Santos A. T. (1974, octubre). Problemas metodológicos de la investigación Criminológica [Presentación de paper]. Simposio sobre Metodología de las Ciencias Humanas, XXIV Asamblea Anual de ASOV AC, Maracaibo, Venezuela. http://bdigital.ula.ve/storage/pdf/crimi/v3/articulo02.pdf
Arredondo Galván, V. M. (1989). Evaluación y acreditación de los programas de posgrado. Revista de Educación Superior, (18), 1-8. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista71_S1A4ES.pdf
Castillo Barrantes, E. (2008). Vida Social y Derecho. ILANUD; Universidad de Costa Rica y Jurídica Continental.
Cerón Martínez, A. U. (2017). Cuatro niveles de conocimiento en relación a la ciencia. Una propuesta taxonómica. Ciencia Ergo Sum, 24(1), 83-90. https://www.redalyc.org/journal/104/10449880009/html/
Comités Interinstitucionales para la Evaluación de la Educación Superior. (2022). ¿Qué es la Acreditación? https://www.copaes.org/queesacreditacion.html
Consejo para la Acreditación de la Educación Superior. (2022). Acreditación de programas educativos. https://www.ciees.edu.mx/?seccion=acreditacion&area=programas
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. (2022a). Programa Nacional de Posgrados de Calidad. https://conacyt.mx/becas_posgrados/programa-nacional-de-posgrados-de-calidad/
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. (2022b). Sistema Nacional de Posgrados. http://svrtmp.main.conacyt.mx/ConsultaSNP/?c=Consulta&a=Index
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. (2022c). Becas nacionales. https://conacyt.mx/becas_posgrados/becas-nacionales/#:~:text=Nuevo%20proceso%20de%20postulaci%C3%B3n,a%20una%20beca%20del%20Conacyt
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. (2022d). Sistema Nacional de Investigadores. https://conacyt.mx/sistema-nacional-de-investigadores/
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. (2022e). Sistema Nacional de Investigadores. Padrón de Beneficiarios. https://conacyt.mx/wp-content/uploads/sni/Sistema_Nacional_de_Investigadores_Enero_a_Septiembre_2022.xlsx
Delgado Bardales, J. M. (2021). La investigación científica: su importancia en la formación de investigadores. Ciencia Latina. Revista Científica Multidisciplinar. 5(3), 2385-2386. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/476/585
Dirección General de Educación Tecnológica Industrial y de Servicios. (2018). Padrón Nacional de Programas Educativos de Calidad (PNPEC). https://www.dgeti.sep.gob.mx/index.php/la-dgeti-hoy/296-padron-nacional-de-programas-educativos-de-calidad-pnpec
Escobar, J. F., Fernández-Jardón, C. M., & Bedoya, I. B. (2017). Los generadores de conocimiento dentro de los Sistemas Regionales de Innovación (SRI). Revista Espacios, 38(34), 17-39. https://www.revistaespacios.com/a17v38n34/a17v38n34p17.pdf
Gregorutti, G. (2010). La acreditación de los posgrados en instituciones privadas de educación superior mexicanas. Reencuentro, (59), 62-69. https://www.redalyc.org/pdf/340/34015675008.pdf
Hikal, W., & González Alcalá, J. R. (2012). Proyecto Reforma a las escuelas de criminología y criminalística en México. Grupo Educativo IMEI. Derecho y Cambio Social, (27). https://www.derechoycambiosocial.com/revista027/proyecto_de_reforma_de_escuelas_de_criminolog%C3%ADa.pdf
Hikal Carreón, W. S. (2021). Elementos para la especialización de la criminología desde la teoría de sistemas. Revista de Derecho Penal y Criminología, 11(6), 225-235. https://zenodo.org/record/5139221#.Y9NGY3bMKUk
Lamnek, S. (2006). Teorías de la Criminalidad: Una Orientación Crítica. Siglo XXI.
México. (2022). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf
México. (2021, 20 de abril). Ley General de Educación Superior. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGES_200421.pdf
Ordaz Hernández, D., & Cunjama López, E. D. (coords.). (2013). Criminología Reflexiva. Discusiones Acerca de la Criminalidad. Ubijus.
Ramírez, A. V. (2009). La teoría del conocimiento en investigación científica: una visión actual. Anales de la Facultad de Medicina, 70(3), 217-224. http://www.scielo.org.pe/pdf/afm/v70n3/a11v70n3.pdf
Rodríguez Abrahantes, T. N., Rodríguez Abrahantes, A., & García Pérez, M. (2016). La investigación y su contribución formativa en estudiantes de las ciencias médicas. Edumecentro, 8(1), 143-158. http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v8n1/edu11116.pdf
Ríos Marín, J. G. (2013). La investigación científica como medio para adquirir conocimiento significativo. Revista Educación y Desarrollo Social, 7(1), 108-115. https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/reds/article/view/738
Sáenz Vergara, E. M. (2018). La filosofía y la ciencia orientando el conocimiento del ser humano. Revista Academia & Derecho, 8(14), 166-177. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/academia/article/view/4337/3684
Secretaría de Educación Pública. (2022). Registro Nacional de Profesionistas. https://www.cedulaprofesional.sep.gob.mx/cedula/presidencia/indexAvanzada.action
Zaffaroni, E. R. (2022). Criminología. Aproximación desde un Margen. Temis.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Derecho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.