The Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v13i2.2172

Keywords:

sense of belonging, higher education, dance, arts

Abstract

The sense of belonging is a feeling of identity that individuals generate with the community with which they interact to achieve common goals. The arts, in turn, demand the consolidation of an identity and the dissemination of artistic experiences in the classroom. For this reason, this study aims to find out how the sense of belonging is presented from the student's point of view in the Dance Degree of the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), Mexico. A quantitative study was conducted through a questionnaire that evaluated the sense of belonging in four dimensions (psychological-social, affective, academic and physical). The results indicate that the academic and social dimensions require actions aimed at self-confidence and approaching the work environment. Analyzing the sense of belonging allows the construction of common meanings that strengthen the professional formation of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baumeister, R., y Leary, M. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal Attachments as a Fundamental Human Motivation. Psychological Bulletin, 117(3). Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/15420847_The_Need_to_Belong_Desire_for_Interpersonal_Attachments_as_a_Fundamental_Human_Motivation

Brea, L. (2014). Factores determinantes del sentido de pertenencia de los estudiantes de Arquitectura de la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra, Campus Santo Tomás de Aquino (Tesis de doctorado). Recuperado de https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/284952/TLMBA.pdf?sequence=1

Freeman, T., Anderman L., y Jensen J. (2007). Sense of belonging in college freshmen at the classroom and campus levels. The Journal of Experimental Education, 75(3), 203-220.

Giovine Yáñez, M. A. (2015). Paradojas del arte contemporáneo. Tópicos del Seminario, (34),155-171. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=594/59443297008

Guzmán, C., y Saucedo, C. (2007). La voz de los estudiantes: experiencias en torno a la escuela. Barcelona, España: Ediciones Pomares.

Haussmann, L., Schofield, J., y Woods, R. (2007). Sense of belonging as a predictor of intentions to persist among African American and white first-year college students. Research in Higher Education, 48(7), 803-839.

Hopenhayn, M., y Sojo, A. (Eds.). (2011). Sentido de Pertenencia en sociedades fragmentadas: America Latina en una perspectiva global. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Huerta, A. (2018). El sentido de pertenencia y la identidad como determinante de la conducta, una perspectiva desde el pensamiento complejo. IE Revista de investigación educativa de la REDIECH, 9(16), 83-97.

Lynton, A. (2006). Crear con el movimiento: la danza como proceso de investigación. REencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, (46), 51-57.

Mellor, D., Stokes, M., Firth, L., Hayashi, Y., y Cummins, R. (2008). Need for belonging, relationship satisfaction, loneliness, and life satisfaction. Personality and Individual Differences, 45(3), 213–218. https://doi.org/10.1016/j.paid.2008.03.020

Ministerio de Educación del Gobierno de España. (2010). Informe anual sobre el estado y situación de las Enseñanzas Artísticas. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=14678_19

Muntañola, J. (2004). Arquitectura, educación y dialogía social. Revista Española de Pedagogía, 62(228), 221-228. Recuperado de https://revistadepedagogia.org/lxii/no-228/arquitectura-educacion-y-dialogia-social/101400010502/

Morrison, M., Epstude, K., y Roese, N. (2012). Life regrets and the need to belong. Social Psychological and Personality Science, 3(6), 1-7. https://doi.org/10.1177/1948550611435137

Negrini, I. (2010). Involucramiento de las estudiantes y los estudiantes en el proceso educativo. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(1), 63-78.

Osterman, K. (2000). Students' Need for Belonging in the School Community. Review of Educational Research, 70(3), 323-367. https://doi.org/10.3102/00346543070003323

Pino, T., Cavieres, E., y Muñoz, J. (2018). Los factores personales e institucionales en el sentido de pertenencia de estudiantes chilenos a lo largo de sus estudios superiores. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 9(25), 24-41. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2991/299158443002

Tortajada, M. (2008). La investigación artística mexicana en el siglo XX. Cultura y Representaciones Sociales, 2(4), 169-196.

Torres, T. (2106). Del arte por el arte a las artes comprometidas con las comunidades: paradigmas actuales entre educación y artes. Pensamiento, Palabra y Obra, 16, 14-23. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/ppo/n16/n16a03.pdf

Turner, J. (1990). Redescubrir el grupo social. Una teoría de la categorización del Yo. Madrid, España: Ediciones Montara. Recuperado de https://sociopsicologia.files.wordpress.com/2010/10/una-teoria-de-la-categorizacion-del-yo-turner.pdf

Published

2020-11-04

How to Cite

Corona, A. (2020). The Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican University. Páginas De Educación, 13(2), 59–79. https://doi.org/10.22235/pe.v13i2.2172

Similar Articles

<< < 14 

You may also start an advanced similarity search for this article.