The Relationship Between Family and School in High School Education. The Perspective of High School Teachers
DOI:
https://doi.org/10.22235/pe.v12i1.1787Keywords:
family-school relationship, high school, teacher, teacher’s trainingAbstract
Difficulties associated with relationship between family and school appear increasingly as a matter of discussion in the international bibliography. This study seeks to investigate the perspectives of secondary school teachers on the relationship between family and school. For this purpose, a qualitative methodological design was used, including two focus groups among secondary school teachers who, at the time of the study, worked in the first grade. The data generated were then studied using the content analysis technique. Among the main results of the research, which presupposes a first approach to the subject, it stands out that teachers consider the participation of families to be fundamental, but this is not done in an adequate manner because families show some difficulties, institutions do not have clear guidelines to facilitate their approach, and teacher training in this area is insufficient.
Downloads
References
Bardin, L. (1986). Análisis de contenido. Madrid, España: Akal.
Castro, J.,y Regattieri, M. (2012).Interacción escuela familia. Insumos para las prácticas escolares. Brasilia, Brasil: UNESCO – MEC.
Comellas, M.J. (2009).Familia y escuela: compartir la educación. Barcelona, España: Grao.
Coulon, A. (1995). Etnometodología y educación. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Dabas, E. (1998).Redes sociales, familias y escuelas. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Day, C. (2005).Formar docentes. Cómo, cuándo y en qué condiciones aprende el profesorado. Madrid, España: Narcea.
Day, C. (2012).Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid, España: Narcea.
Flick, U. (2004).Introducción a la investigación cualitativa. Madrid, España: Morata.
Gallo, P. (2009). Transformaciones en las relaciones intergeneracionales, Autoridad y Violencia en las escuelas. En G. Noel(Comp.),La violencia en las escuelas desde una perspectiva cualitativa (pp. 7-20). Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educación de la Nación.
Gimeno Sacristán, J. (1997).Docencia y cultura escolar. Reformas y modelo educativo. Buenos Aires, Argentina: Lugar editorial.
Glaser, B., y Strauss, A. (1967).The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York, NY: Aldine Publishing Company.
González, M., Vandemeulebroecke, L., y Colpin, H. (2001). Pedagogía familiar. Aportes desde la teoría y la investigación. Montevideo, Uruguay: Trilce.
González Tornaría, M.L., y Wagner, A. (2011).La relación familia-escuela: perspectivas y formación de docentes brasileros y uruguayos (Proyecto de investigación). Universidad de la República/UniversidadCatólicadelUruguay/UniversidadFederaldeRioGrandedoSul.
Lacasa, P. (1997).Familias y escuelas. Caminos de la orientación educativa. Madrid, España: Visor.
Ley Nº 18.437. (12 de diciembre de 2008).Ley General de Educación. Recuperado de http://www.impo.com.uy/bases/leyes/18437-2008
Marcelo, C., y Vaillant, D. (2009).Desarrollo profesional docente. Madrid, España: Narcea.
Marrero, A. (2011).La formación docente en su laberinto. Los debates, los actores y una ley. Montevideo, Uruguay: Ediciones Cruz del Sur.
Maxwell, J. (1996). Qualitative research design. An interactive approach. Thousand Oaks, CA: Sage.
Minuchin, S., y Fishman, H. (1984).Técnicas de terapia familiar. Barcelona, España: Paidós.
Palacios, J., y Oliva, A. (2008). La adolescencia y su significado evolutivo. En J. Palacios, A. Marchesi, y C. Coll(Comps.), Desarrollo psicológico y educación. 1. Psicología evolutiva (p. 433-451). Madrid, España: Alianza.
Paredes, M. (2003). Los cambios en la familia en Uruguay: ¿Hacia una segunda transición demográfica? En Nuevas formas de familia. Perspectivas nacionales e internacionales (p. 73-102). Montevideo, Uruguay: UNICEF – UDELAR.
Pérez de León, P. (2001). Focus group. Sistematización de prácticas y calidad. Prisma, 16, 165-179.
Perrenoud, P. (2010).Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona, España: Grao.
Rodrigo, M.J., y Palacios, J. (1998).Familia y Desarrollo humano. Madrid, España: Alianza.
Rodrigo, M.J., Máiquez, M., Martín, J., y Byrne, S. (2008).Preservación familiar. Un enfoque positivo para la intervención con las familias. Madrid, España: Pirámide.
Vaillant, D. (2009). Formación de profesores de Educación Secundaria: Realidades y discursos. Revista de Educación, 350, 105-122.
Vaillant, D. (2010). Capacidades docentes para la educación del mañana. Pensamiento iberoamericano, 7, 113-128.
Vasilachis de Gialdino, I. (Coord.). (2007).Estrategias de investigación cualitativa. Buenos Aires, Argentina: Gedisa.
Walsh, F. (2004).Resiliencia Familiar: estrategias para su fortalecimiento. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors will retain their copyrights and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Recognition License that allows third parties to share the work provided that its author is indicated and Your first publication in this journal.
- Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet after the publication process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access).