The context and placement participants: Study on the representation of student teachers

Authors

  • Gerardo Ignacio Sánchez Sánchez Universidad Católica del Maule
  • Ximena Elizabeth Jara Amigo Facultad de Educación de la Universidad Autónoma de Chile (Sede Talca)

DOI:

https://doi.org/10.22235/pe.v9i2.1296

Keywords:

contex, participants, placement, representations, Chile

Abstract

This article explores the representations that 32 student teachers have about the context and placement participants. The results identify the context where the placement is being carried out as a real space of training and production crisis source, and the presence of two types of participants: those who are enthusiastic and under development; and those who experience professional frustration. The qualitative approach was used based on the interpretative case study in which semi-structured interviews and a strategy discussion based on thematic analysis were carried out. The research was conducted on the campus of a regional university of Chile. The study opens up prospects for dialogue in the region, capable of enriching Initial Teacher Training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altet, M. (2010). La competencia del maestro profesional o la importancia de saber analizar las prácticas. Paquay, L., Altet, M., Charlier, E. y Perrenoud, P. (Coords.). La formación profesional del maestro (pp. 33-48). México: FCE.

Ávalos, B. (2003). La formación docente inicial en Chile. Santiago: Ministerio de Educación.

Baillauques, S. (2010). El trabajo de las representaciones en la formación de los maestros. Paquay, L., Altet, M., Charlier, E. y Perrenoud, P. (Coords.). La formación profesional del maestro (pp. 55-87). México: FCE.

Belair, L. (2010). Enseñar la complejidad del oficio de maestro. Paquay, L., Altet, M., Charlier, E. y Perrenoud, P. (Coords.). La formación profesional del maestro (pp. 88-106). México: FCE.

Carbonneau, M y Hétu, C. (2010). La formación práctica de los maestros y el nacimiento de una inteligencia profesional. Paquay, L., Altet, M., Charlier, E. y Perrenoud, P. (Coords.). La formación profesional del maestro (pp. 107-138). México: FCE.

Correa, E., Cividini, M. y Fuentealba, R. (2013). Formación inicial e inserción profesional: procesos clave para la profesionalización docente. Correa, E., Cividini, M. y Fuentealba, R., Boerr, I. Formación e inserción profesional: desafíos y pistas de facilitación para la profesionalización docente (pp. 9-18). Santiago: SDL Impresores.

Davini, M. (1995). Formación docente en cuestión: política y pedagogía. Buenos Aires: Paidós.

Day, C. (2006). Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea.

Diker, G. y Terigi, F. (1997). La formación de maestros y profesores: hoja de ruta. México: Paidós.

Fernández–Cruz, M. (2008). El practicum en la construcción del conocimiento profesional docente. Correa, E., Colette, M., Rittershaussen, S. Vers une conceptualisation de la situation de stage: explorations internationales. Montreal: Editions du CRP.

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Galaz, A., Fuentealba, R., Cornejo, J. y Padilla, A. (2011). Estrategias reflexivas en la formación de profesores y de formadores de profesores. ¿Qué desafíos se proyectan desde la formación basada en competencias?. Santiago: LOM.

Paquay, L., Altet, M. Charlier, E. y Perrenoud, P. (2010). La formación profesional del maestro. Estrategias y competencias. México: FCE.

Pérez, G. (2007). Investigación cualitativa. Madrid: La Muralla.

Riessman, C. (2008). Narrative Methods for the Human Sciences. Thousand Oaks, New Delhi: Sage.

Schon, D. (2010). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. México: Paidós.

Tardif, M. (2004). Los saberes docente y su desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

Tenti, E. (2007). Consideraciones sociológicas sobre profesionalización docente. Educ. Soc., 28 (99), 335-353.

Wanjiru, C. (1999). La ética de la profesión docente. Estudio introductorio a la deontología de la educación. Navarra: EUNSA.

Published

2016-12-02

How to Cite

Sánchez Sánchez, G. I., & Jara Amigo, X. E. (2016). The context and placement participants: Study on the representation of student teachers. Páginas De Educación, 9(2), 118–155. https://doi.org/10.22235/pe.v9i2.1296

Similar Articles

<< < 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.