UNDERGRADUATE EDUCATION BASED ON THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCES. APPROACH FROM THE PSYCHOLOGY DEGREE IN UNIVERSIDAD CATÓLICA DEL URUGUAY
DOI:
https://doi.org/10.22235/cp.v0i2.650Keywords:
Competence, Higher Education, PsychologyAbstract
In this paper we discuss the education by competences in higher education. We review the bibliography on the fi eld, guided by authors such as Peiró, Roe, and Barnett. We introduce an overview of the main decisions taken by universities in the United States, Europe and Latin America about undergraduate education in general and psychology education in particular. We state the principal challenges of today’s higher education by competences: the professional profi le and its relationship with the society demands, curricula tuning, methodology and evaluation of the teaching programs. Finally, we raise the need of reviewing the concepts of teaching and learning in the education by competences.
Downloads
References
Acosta, H. (2006). El modelo educativo por competencias centrado en el aprendizaje y sus implicaciones en la formación integral del estudiante universitario. Consultado en mayo, 25, 2008 en www.congresoretosyexpectativas.udg.mx.
Aristimuño, A (2004): Las competencias en la educación superior, ¿demonio u oportunidad?. Ponencia presentada en el Tercer Congreso Internacional Docencia Universitaria e Innovación (CIDUI), organizado por las Universidades de Gerona, Politécnica de Catalunya, de Barcelona y Autónoma de Barcelona, Gerona, mes de julio.
Aristimuño, A, González, M. L. y Luján, C. (2001): Organización y docencia universitaria: un diálogo posible en: Gairín, J. y Fernández A. (Dirs): Planifi cación y gestión en instituciones de formación. Barcelona: Praxis Vol 1. 75-100
Barnett, R. (2001). Los límites de las competencias. El conocimiento, la educación superior y la sociedad. Barcelona: Gedisa
Delors, J. et. al (1997). La educación encierra un tesoro. México: UNESCO.
Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paídos Ibérica, S.A.
Ocaña A. (2003). Formación General en la Universidad. Presentado en: Conferencia XXIV-A del Seminario General del Simposio Permanente
sobre la Universidad. Montevideo, Uruguay.
Peiro, J (2003). La enseñanza de la Psicología en Europa. Un proyecto de titulación Europea. Papeles del Psicólogo, 24 (086), 25-33.
Peiro, J. (2008). Curriculum universitario basado en competencias: una propuesta europea. Conferencia brindada en el marco de las Tertulias
Académicas. Montevideo: Facultad de Psicología, Universidad Católica del Uruguay. En agosto, 13, 2008.
Posada Álvarez, R. (2003). Formación Superior basada en competencias, Interdisciplinariedad y trabajo autónomo del estudiante. Consultado en mayo, 16, 2008 en www.rieoei.org/deloslectores/648Posada.PDF
Roe, R. (2003). ¿Qué hace competente a un psicólogo?. Revista Cientifi ca de America Latina y el Caribe, España y Portugal, 24: 14-23
Sánchez González, J. (2003). La formación del Psicólogo en una perspectiva Internacional. Una breve selección documental comparada. Consultado en agosto, 30, 2008 en www.icfes.gov.co/cont4/ecaes/docs
Tobon, S. (2007). Aspectos generales del enfoque de las competencias. Consultado en mayo, 17, 2008 en www.tecnologicocomfacauca.edu.com
Yánez, C. (2008). Las competencias en el curriculo universitario: implicaciones para diseñar el aprendizaje y para la formación del profesorado. Consultado en mayo, 4, 2008 en www.redu.um.es/Red_U/m1/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2008 Universidad Católica del Uruguay
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.