UNDERGRADUATE EDUCATION BASED ON THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCES. APPROACH FROM THE PSYCHOLOGY DEGREE IN UNIVERSIDAD CATÓLICA DEL URUGUAY

Authors

  • M. del L. González Universidad Católica del Uruguay
  • M.M. Silva Universidad Católica del Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.22235/cp.v0i2.650

Keywords:

Competence, Higher Education, Psychology

Abstract

In this paper we discuss the education by competences in higher education. We review the bibliography on the fi eld, guided by authors such as Peiró, Roe, and Barnett. We introduce an overview of the main decisions taken by universities in the United States, Europe and Latin America about undergraduate education in general and psychology education in particular. We state the principal challenges of today’s higher education by competences: the professional profi le and its relationship with the society demands, curricula tuning, methodology and evaluation of the teaching programs. Finally, we raise the need of reviewing the concepts of teaching and learning in the education by competences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, H. (2006). El modelo educativo por competencias centrado en el aprendizaje y sus implicaciones en la formación integral del estudiante universitario. Consultado en mayo, 25, 2008 en www.congresoretosyexpectativas.udg.mx.

Aristimuño, A (2004): Las competencias en la educación superior, ¿demonio u oportunidad?. Ponencia presentada en el Tercer Congreso Internacional Docencia Universitaria e Innovación (CIDUI), organizado por las Universidades de Gerona, Politécnica de Catalunya, de Barcelona y Autónoma de Barcelona, Gerona, mes de julio.

Aristimuño, A, González, M. L. y Luján, C. (2001): Organización y docencia universitaria: un diálogo posible en: Gairín, J. y Fernández A. (Dirs): Planifi cación y gestión en instituciones de formación. Barcelona: Praxis Vol 1. 75-100

Barnett, R. (2001). Los límites de las competencias. El conocimiento, la educación superior y la sociedad. Barcelona: Gedisa

Delors, J. et. al (1997). La educación encierra un tesoro. México: UNESCO.

Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paídos Ibérica, S.A.

Ocaña A. (2003). Formación General en la Universidad. Presentado en: Conferencia XXIV-A del Seminario General del Simposio Permanente

sobre la Universidad. Montevideo, Uruguay.

Peiro, J (2003). La enseñanza de la Psicología en Europa. Un proyecto de titulación Europea. Papeles del Psicólogo, 24 (086), 25-33.

Peiro, J. (2008). Curriculum universitario basado en competencias: una propuesta europea. Conferencia brindada en el marco de las Tertulias

Académicas. Montevideo: Facultad de Psicología, Universidad Católica del Uruguay. En agosto, 13, 2008.

Posada Álvarez, R. (2003). Formación Superior basada en competencias, Interdisciplinariedad y trabajo autónomo del estudiante. Consultado en mayo, 16, 2008 en www.rieoei.org/deloslectores/648Posada.PDF

Roe, R. (2003). ¿Qué hace competente a un psicólogo?. Revista Cientifi ca de America Latina y el Caribe, España y Portugal, 24: 14-23

Sánchez González, J. (2003). La formación del Psicólogo en una perspectiva Internacional. Una breve selección documental comparada. Consultado en agosto, 30, 2008 en www.icfes.gov.co/cont4/ecaes/docs

Tobon, S. (2007). Aspectos generales del enfoque de las competencias. Consultado en mayo, 17, 2008 en www.tecnologicocomfacauca.edu.com

Yánez, C. (2008). Las competencias en el curriculo universitario: implicaciones para diseñar el aprendizaje y para la formación del profesorado. Consultado en mayo, 4, 2008 en www.redu.um.es/Red_U/m1/

Published

2008-11-30

How to Cite

González, M. del L., & Silva, M. (2008). UNDERGRADUATE EDUCATION BASED ON THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCES. APPROACH FROM THE PSYCHOLOGY DEGREE IN UNIVERSIDAD CATÓLICA DEL URUGUAY. Ciencias Psicológicas, (2), 155–162. https://doi.org/10.22235/cp.v0i2.650

Issue

Section

COMMUNICATION