A cinema industry without spectators: Theorizing about the public for the New Latin American cinema in the Sixties

Authors

  • Germán Silveira

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v0i23.684

Keywords:

New Latin American Cinema, Cinematographic Audience, Audience Cultivation, Anti-colonialist Cinema, Film Reception

Abstract

Thorough studies on the New Latin American Cinema of the 1960s have mostly focused on issues such as ideology (a militant cinema), aesthetics (a cinema of poverty) and form (an imperfect cinema). However, a reflection upon the audience developed by the filmmakers has been strangely overlooked. This article aims to theorize on the public, thus rescuing one of the most under-researched aspects of this cinema. Through a critical reading of some texts such as manifestos, interviews and films, this work explores how this movement conceived of the public and the originality this perspective has brought to film history. The spectator was defined as an actor committed to the political changes that Cuban revolution inspired in the region, a spectator who was closer to the conflicts of his/her own historical time than to the comfort of the cinema seat. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Germán Silveira

Germán Silveira::
GEstA (Grupo de Estudios
Audiovisuales), EI/CSIC,
Universidad de la República,
Montevideo, Uruguay
gsilveira72@gmail.com

References

Aisemberg, A. (2014). La productividad de los intercambios entre ficción y documental en el cine cubano y en otros exponentes latinoamericanos (pp. 205-222). En Lusnich, A. L., Piedras, P. y Flores, S. (Eds.). Cine y revolución en América Latina. Una perspectiva comparada de las cinematografías de la región. Buenos Aires: Imago Mundi.

Alfaro, H. (1969). Presentación, Cine del Tercer Mundo, 1, 3-10.

Alfaro, H. (1970). Presentación, Cine del Tercer Mundo, 2, 7-10.

Boasso, M. J., y Silveira, G. (2005). Del cineclubismo a la Cinemateca Uruguaya: una cierta mirada. [Memoria de grado]. Montevideo: Universidad Católica del Uruguay.

Elena, A., y Mestman, M. (2003). Para un observador lejano: el documental latinoamericano en España (pp. 79-92). En Paranaguá, P. A. Cine documental en América Latina. Madrid: Cátedra.

Esquenazi, J.-P. (2000). Le film, un fait social. Réseaux, 99, 13-47.

Francia, A. (2003). Nuevo Cine Latinoamericano en Viña del Mar. Valparaíso: Universidad de Valparaíso.

García Mesa, H. (1968). La programación cinematográfica como factor de información y formación del público. Un ejemplo: Cuba. Cine Cubano, 49, 13-20.

Getino, O., y Solanas, F. (1972). Hacia un tercer cine. Apuntes y experiencias para el desarrollo de un cine de liberación en el Tercer mundo (pp. 40-76). En Hijar, A. Hacia un tercer cine. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Godard, J.-L., y Solanas, F. (1969). Godard por Solanas, Solanas por Godard. Cine del Tercer Mundo, 1, 48-63.

Grupo Cine Liberación (1970). Perspectivas del cine en la situación Argentina. Marcha, 1526, 3.

Gutiérrez Alea, T. (1982). Dialéctica del espectador. La Habana: Ediciones Unión.

Le Grignou, B. (2003). Du côté du public. Usages et réceptions de la télévision. París: Economica.

Mestman, M. (2001). La exhibición del cine militante. Teoría y práctica en el grupo Cine Liberación (Argentina). Cuadernos de la Academia, 9, 123-137.

Núñez, F. (2009). O que é o “Nuevo Cine Latinoamerican o”?: O cinema moderno na América Latina segundo as revistas cinematográficas especializadas latinoamericanas. [Tesis de doctorado]. Niterói: Universidad Federal Fluminense.

Pierre, S. (2012). Les Manifestes de Glauber. Le Magazine du Jeu de Paume. Recuperado de http://lemagazine.jeudepaume.org/2012/11/les-

manifestes-de-glauber-rocha

Resumen de las resoluciones aprobadas por el Primer Encuentro de Cineastas Latinoamericanos realizado en Viña del Mar, Chile, entre el 1 y el 8 de marzo de 1967 (1967). Cine Cubano, 42, 8-9.

Rocha, G. (1967). Nuestra originalidad es el hambre. Una estética de la violencia. Marcha, 1374, 14 de octubre, p. 5.

Rocha, G. (1969). El nuevo cine y la aventura de la creación. Cine del Tercer Mundo, 1, 85-102.

Rocha, G. (1971). Carta de Glauber Rocha. Cine Cubano, 71, 1-11.

Rocha, G. (1993). La estética del hambre. La Caja, 4, 52-55. Recuperado de http://70.32.114.117/gsdl/collect/revista/index/assoc/HASH0655/a0523bfd.dir/r41_14nota.pdf

Silveira, G. (2014). La résistance dans l’obscurité. Le public de la Cinémathèque uruguayenne pendant la dictature militaire (1973-1984). [Tesis de doctorado]. Lyon: Université Jean Moulin Lyon 3.

Tal, T. (2005). Pantallas y revolución: una visión comparativa del Cine de Liberación y el Cinema Novo. Buenos Aires: Lumiere.

Troncone, C. (1969). Viene Joris Ivens. Marcha, 1468, 23.

Viña del Mar y el nuevo cine latinoamericano (1967). Cine Cubano, 42, 1-3.

Viña del Mar. Entrevista con Alfredo Guevara (1969). Cine Cubano, 60, 1-9.

Films

Jacob, L. (2011). C3M. Cinemateca del Tercer Mundo. Uruguay: MJ Producciones.

Solanas, F. (1966-1977). La hora de los hornos. Neocolonialismo y liberación. Argentina: Grupo Cine Liberación.

Published

2015-12-18

How to Cite

Silveira, G. (2015). A cinema industry without spectators: Theorizing about the public for the New Latin American cinema in the Sixties. Dixit, (23), 40–55. https://doi.org/10.22235/d.v0i23.684

Issue

Section

Desde la Academia

Similar Articles

<< < 7 8 

You may also start an advanced similarity search for this article.