Spanish showrunners in the Netflix era: Indicators of tasks for their identification
DOI:
https://doi.org/10.22235/d.v37i2.3343Keywords:
showrunner, task indicators, TV series, Quality TV, Spanish audiovisualAbstract
The recent evolution of the screenwriter into a producer within the revitalized Spanish television landscape still lacks widely agreed-upon criteria for its academic definition and boundaries. This article introduces a table outlining the task indicators for a producer, serving as a prospective methodological tool for analyzing and refining the definition of a showrunner. To construct this table, a methodology was employed that combines a review of academic literature with in-depth interviews with 9 screenwriters and/or executive producers of 23 series released between 1998 and 2021. The application of this table in the Spanish production context has revealed that the Spanish showrunner does not fulfill all the functions outlined in the tool.
Downloads
References
ALMA Sindicato de Guionistas. (2019). La figura del showrunner y la producción ejecutiva. https://www.sindicatoalma.es/wp-content/uploads/2019/06/nota-tecnica-showrunner-y-produccion-ejecutiva.pdf
ALMA Sindicato de Guionistas. (2020). Sistema de créditos para guiones de ficción y entretenimiento. https://www.sindicatoalma.es/wp-content/uploads/2020/01/sistema-de-creditos-para-guiones-de-ficcion-y-entretenimiento.pdf
Bennett, T. (2014). Showrunners: The Art of Running a TV Show (Illustrated edition). Titan Books.
Bignell, J. (2004). An Introduction to Television Studies. Routledge.
Blakey, E. (2017). Showrunner as Auteur: Bridging the Culture/Economy Binary in Digital Hollywood. Open Cultural Studies, 1(1), 321-332. https://doi.org/10.1515/culture-2017-0029
Carrión Domínguez, Á. (2019). La Quality TV y la edad de oro de las ficciones seriadas. ZER: Revista de Estudios de Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 24(46), Article 46. https://doi.org/10.1387/zer.20386
Cascajosa Virino, C. (2016). El ascenso de los showrunners: Creación y prestigio crítico en la televisión contemporánea. Index.comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 6(2), 23-40.
Cascajosa Virino, C. (2016b). La cultura de las series. Barcelona, España: Laertes.
Castro, M. G. D., & Serra, C. C. (2016). Efectos de la crisis económica en la producción de contenidos de ficción televisiva en España entre 2010 y 2015. ZER: Revista de Estudios de Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 21(40), Article 40. https://doi.org/10.1387/zer.16422
Carver, D., & Dubois, B. (2009). Training Gap Analysis. Showrunners in Canadian Television. Cultural Human Resources Council CHRC. https://www.yumpu.com/en/document/read/15918497/showrunners-traininggaps-analysis-cultural-human-resources-
¿Cuántas producciones españolas debutaron en OTT durante 2022?. (2022, 16 de diciembre). Señal News. https://senalnews.com/es/research/cuantas-producciones-espanolas-debutaron-en-ott-durante-2022
De Rosendo, T., & Castro, J. G. (2015). Objetivo Writers’ Room: Las aventuras de dos guionistas españoles en Hollywood: 20. Alba.
Diego-González, P. (2005). The profile of the fiction producer in television. Communication & Society, 18(1), 9-30. https://doi.org/10.15581/003.18.36323
Gallego Calonge, F. J. (2012). La ficción española en el contexto internacional: La figura del productor ejecutivo en televisión [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. Docta Complutense. https://hdl.handle.net/20.500.14352/37223
García-Martínez, A. N. (2014). El fenómeno de la serialidad en la tercera edad de oro de la televisión. En E. Fuster (Coord.), La figura del padre nella serialitá televisiva (pp. 19-42). Pontificia Universitá della Santa Croce.Hadas, L. (2017). From the workshop of JJ Abrams: Bad robot, networked collaboration, and promotional authorship. In Collaborative Production in the Creative Industries (pp. 87-103). University of Westminster Press.
GECA. (2022). El balance GECA. Año 2022. https://webgeca.geca.es/wp-content/uploads/2023/03/Informe-GECA_Balance-anual-de-audiencias-2022.pdf
Higueras Ruiz, M. J. (2021). La producción ejecutiva-creativa de las series de ficción televisiva contemporánea: conceptualización, responsabilidades y dinámicas de autoría vinculadas al perfil audiovisual del showrunner. [Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. DIGIBUG: Repositorio Institucional de la Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/65319
Higueras-Ruiz, M.-J., Gómez-Pérez, F.-J., & Alberich-Pascual, J. (2021). The showrunner’s skills and responsibilities in the creation and production process of fiction series in the contemporary north american television industry. Communication and Society, 34(4), 185-200. https://doi.org/10.15581/003.34.4.185-200
Kallas, C. (2014). Inside the Writers Room. Conversations with American TV Writers. Palgrave Macmillan.
Instituto Español de Comercio Exterior. (2019, 3 de abril). Situación de la industria audiovisual en España. https://www.investinspain.org/es/sectores/audiovisual
McCabe, J., & Akass, K. (Eds.). (2011). Quality TV: Contemporary American Television and Beyond. I. B. Tauris.
Mil maneras de ser ¿showrunner? | Mesa redonda de guionistas. (2019, 30 de abril). Academia de Cine. https://www.academiadecine.com/2019/04/30/mil-maneras-de-ser-showrunner-mesa-redonda-de-guionistas/
Muñoz Fernández, H. (2016). ¿Son arte las series de televisión? Index.comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 6(2), 69-82. https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/230/202
Newman, M. Z., & Levine, E. (2012). Legitimating television: Media convergence and cultural status. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203847640
Newcomb, H., & Alley, R. S. (1983). The Producer’s Medium: Conversations with Creators of American Television. Oxford University Press.
Saló Benito, G. (2016). Del productor ejecutivo a la figura de showrunner. En M. P. L. de Espinosa, C. C. Alcolea, & M. R. Rodríguez (Eds.), Competencias y perfiles profesionales en el ámbito de la comunicación. (1.ª ed., pp. 285-296). Dykinson.
Steiner, T. (2015). Steering the Author Discourse: The Construction of Authorship in Quality TV, and the Case of Game of Thrones. Series - International Journal of TV Serial Narratives, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.6092/issn.2421-454X/5903
Wirth, J., & Melvoin, J. (Eds.). (2004). Writing for Episodic TV. From Freelance to Showrunner. Writers Guild of America.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dixit
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
From issue number 32 onwards all contents are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Issues number 29-31 are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The contents corresponding to number 28 and earlier editions are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.