Cinema and Archival Fever in Three Latin American Experiences: Archivo Cordero, Tierra Sola & the Utopia of Anarchiva

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v36i2.3031

Keywords:

cinema, memory, archive fever, Latin America

Abstract

This essay studies three Latin American documentary experiences that work with archived visual memory. An anthropologist becomes fascinated with an old photographic archive in La Paz, Bolivia. The story of an imaginary researcher who finds some movies about an island far away in the Pacific Ocean, and travels to it, and from there he writes to a friend. Finally, the story of a filmmaker who searched for The Life of General Villa (1914), found fragments of it in La venganza de Pancho Villa (1931), the filmmaker passionate of his own story begins to buy lots of films, old mechanical cinema, and all kinds of visual instruments to live in a utopia called Anarchivia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguayo, F., & Roca, L. (2005). Imágenes e investigación social. Ciudad de México, México: Instituto Mora.

Benjamin, W. (2008). La obra de arte en la época de su reproducibilidad técnica. En Obras Walter Benjamin. Libro I. Volumen 2. Madrid, España: Abada Editores.

Benjamin, W. (2013). Libro de los Pasajes. Apuntes y materiales. Madrid, España: Akal.

Cappa, C. (1986). Yervant Gianikian y Angela Ricci Lucchi. IDIS. Recuperado de https://proyectoidis.org/yervant-gianikian-y-angela-ricci-lucchi/

Céspedes, A. (1995). El dictador Suicida: 40 años de historia en Bolivia. La Paz. Bolivia: Juventud.

Derrida, J. (1995). Mal de archivo. Una impresión freudiana (2a ed.). Madrid, España: Trotta.

Durán Castro, M., & Salamanca, C. (2016). Archivo, memoria y presente en el cine latinoamericano (1a ed.). Bogotá, Colombia: Pontificia Universidad Javierana.

Estrada Álvarez, A. (2021). Arte, cine y acción política. Breve revisión historiográfica de las ideas de los cineastas bolcheviques Dziga Vertov y D’Alexandre Medvedkine. Revista de Antropología Visual, (29), 1–22. https://doi.org/https://doi.org/10.47725/RAV.029.03

Forster, W. K. (1999). Introducción. En A. Warburg (2005), El renacimiento del paganismo. Aportaciones a la historia cultural del Renacimiento europeo (pp. 11-56). Madrid, España: Alianza Forma.

Freund, G. (2011). La fotografía como documento social. Barcelona, España: Gustavo Gili. (Trabajo publicado originalmente en 1974)

Fusco, J. (11 de julio de 2016). Watch: Take A Funky Trip Through Pop Culture with SODA_JERK and The Avalanches. Recuperado de https://nofilmschool.com/2016/07/watch-take-a-funky-trip-through-pop-culture-the-was-soda-jerk

Galindo, M. (2020). Cara de puta. Revista de la Universidad de México, (70), 68–73. Recuperado de https://www.revistadelauniversidad.mx/download/9b064373-825a-4dab-a9e4-1180f5f430fb?filename=cara-de-puta.

Galindo, M. (Ed.). (2004). Estudio Archivo Cordero Bolivia 19-1961. Madrid, España: Turner.

Garrido Díaz, M. (2016). El Kai kai: la cultura más allá de la lengua. Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales, (29), 113–116. Recuperado de http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/305.

Lanza, P. H. (2010). Usos del archivo en el cine documental latinoamericano contemporáneo: los documentos sobrevivientes. Cine Documental, (1). Recuperado de http://revista.cinedocumental.com.ar/1/articulos_03.html

Leyda, J. (1960). A History of the Russian and Soviet Cinema (1a ed.). Nueva York, NY: The Macmillan Company.

Miquel, A. (1997). Salvador Toscano. Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara.

Montenegro, C. (2016). Nacionalismo y coloniaje (4ª ed.). La Paz, Boivia: Biblioteca Bicentenario Bolivia.

Mundo FAU. (19 de octubre de 2021). Traspasos 2021: Tierra Sola · Tiziana Panizza · Magíster en Arquitectura [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=Sxky54GJrUQ&ab_channel=MundoFAU

Orphan Film Symposium. (2001). Orphans of the Storm II: Documenting the 20th Century. Recuperado de https://www.sc.edu/filmsymposium/archive/orphans2001/programfr.html

Ricoeur, P. (2010). La memoria, la historia, el olvido. Madrid, España: Trotta.

Sánchez Biosca, V. (1991). Teoría del montaje cinematográfico (1a ed.). Valencia, España: Ediciones Textos Filmoteca de la Generalitat Valenciana.

Streible, D. (2009). The State of Orphan Films: Editor’s Introduction. The Moving Image, 9(1), 5-19. https://doi.org/https://doi.org/10.1353/mov.0.0024

Suárez, H. J. (2005). Archivo Julio Cordero (1900-1961). Relaciones, (104), 107–130.

Ultracinema. (13 de julio de 2022). Archivo Cordero. Recuperado de https://nadaesoriginal.ultracinema.x10.mx/mypodcast/archivo-cordero/

Vertov, D. (2011). Memorias de un bolchevique (1a ed.). Salamanca, España: Capitán Swing.

Wood, D. M. J. (2009). Memorias de una mexicana: La Revolución como monumento fílmico. Secuencia, (75), 147-170. https://doi.org/10.18234/secuencia.v0i75.1092

Filmes

Guzmán, P. (Director). (2010). Nostalgia de la luz [Película]. Chile-Francia-Alemania: Atacama Productions; Blinker Filmproduktion; Westdeutscher Rundfunk (WDR), Cronomedia.

Guzmán, P. (Director). (2015). El botón de nácar [Película]. Chile-España-Francia: Atacama Productions; Valdivia Film; Mediapro.

Guzmán, P. (Director). (2019). La cordillera de los sueños [Película]. Chile-Francia: Arte; Atacama Productions.

Guzmán, P. (Director). (2022). Mi país imaginario [Película]. Chile-Francia: Arte France Cinéma; Atacama Productions; Market Chile.

History Club. (10 de octubre de 2017). The Fall of the Romanov Dynasty 1927 [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=N-jz6Xr8SUc

Loznitsa, S. (Director). (2008). Revue [Película]. Recuperado de https://mubi.com/es/films/revue

Marker, C. (Director). (1953). Les statues meurent aussi [Película]. Francia: Présence Africaine, Tadié Cinéma.

Marker, C. (Director). (1957). Lettre de Sibérie [Película]. Francia: Argos Films; Procinex.

Marker, C. (Director). (1983). Sans Soleil [Película]. Francia: Argos Films.

Panizza, T. (Directora). (2017). Tierra sola [Película]. Chile: Domestic Films.

Rabinovich, D. L. (8 de julio de 2015). Yervant Gianikian & Angela Ricci Lucchi Imágenes de Oriente (2001) [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=W8LMM9iPbGg

Rocha, G. (Director). (1988). Sábado de mierda [Película]. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Rocha, G. (Director). (1995). Ferrocarril a utopia [Película]. México: Imagia.

Rocha, G. (Director). (2003). Los rollos perdidos de Pancho Villa [Película]. México: Archivia Films; Banff Center For The Arts; Universidad Autónoma de Guadalajara.

Rocha, G. (Director). (2006). Acme & Co. [Película]. México: Fondo para la Producción Cinematográfica de Calidad; Instituto Mexicano de Cinematografía.

Zamorano Villareal, G. (Directora). (2020). Archivo Cordero [Película]. Bolivia: Coproducción Bolivia-México.

Published

2022-12-01

How to Cite

Estrada Alvarez, A. (2022). Cinema and Archival Fever in Three Latin American Experiences: Archivo Cordero, Tierra Sola & the Utopia of Anarchiva. Dixit, 36(2), 82–96. https://doi.org/10.22235/d.v36i2.3031

Issue

Section

Dossier: Panorama of Latin American Documentary Audiovisual | Essays

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.