Need and urgency alliance. Communication policies in the Argentine press (December 2015-January 2016)
DOI:
https://doi.org/10.22235/d35.2591Keywords:
communication policies, media treatment, content analysis, framing, MacriAbstract
This article analyzes the treatment that the Argentinian press made of the communication policy of Mauricio Macri’s government (2015-2019) throughout the first two months of his administration. The work seeks to: a) identify the relevance of this issue in the newspapers Ámbito Financiero, Clarín, El Cronista Comercial and Página/12; b) characterize the main topics of media coverage; and c) comparatively study the ways in which the media evaluated the measures implemented. The research is conceptually based on communication policy studies related to critical political economy and content analysis of journalistic coverage and draws to the quantitative content analysis technique. The conclusion points out that the press gave great importance to the Government's communication policy. However, pronounced differences were found in relation to the topics that organized the media coverage and the assessment of public policy, which exhibited polarization features.
Downloads
References
Abrevaya, S. (15 de enero de 2016). Cordón policial mata medida cautelar. Página/12, pp. 4-5.
Abrevaya, S. (31 de diciembre de 2015). Un DNU de fin de año para ayudar a los amigos. Página/12, pp. 2-3.
Abrevaya, S. (6 de enero de 2016). Un directorio sólo para cuatro amigos. Página/12, pp. 4-5.
Aguad: correo y Arsat. (31 de diciembre de 2015). Ámbito Financiero, p. 11.
Alfie, A. (18 de diciembre de 2015). Transición y pulseadas en el sistema de medios públicos. Clarín, p. 50.
Alfie, A. (19 de diciembre de 2015). Sabbatella resiste: encabezó una reunión de la AFSCA Clarín, p. 50.
Alfie, A. (24 de diciembre de 2015). Herramientas para castigar a medios independientes. Clarín, p. 1.
Alfie, A. (29 de diciembre de 2015). Echan de la cúpula de la AFSCA a dirigentes de Nuevo Encuentro. Clarín, p. 18.
Ali, C., & Puppis, M. (2018). When the Watchdog Neither Barks Nor Bites: Communication as a Power Resource in Media Policy and Regulation. Communication Theory, 28(3), 270–291. https://doi.org/10.1093/ct/qtx003
Apoyo del massismo. El bloque de diputados asegura que la intervención es legítima. (24 de diciembre de 2015). Clarín, p.1.
Apoyos del massismo y Cambiemos, y críticas K. (31 de diciembre de 2015). Clarín, p. 12.
Bagdikian, B. H. (1986). El monopolio de los medios de difusión. México D.F., México: Fondo de Cultura Económica.
Bárbaro: “Sabbatella es un energúmeno stalinista”. (24 de diciembre de 2015). Clarín, p. 5.
Becerra, M. (2016). Restauración. Quipu. Recuperado el 14 de enero de 2016, de https://martinbecerra.wordpress.com/2016/01/14/restauracion/
Becerra, M., & Mastrini, G. (2017). La concentración infocomunicacional en América Latina (2000-2015). Nuevos medios y tecnologías, menos actores. Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes - Observacom.
Borrat, H. (1989). El periódico, actor político. Barcelona, España: Gustavo Gili.
Cablevisión completó la compra de Nextel Argentina. (29 de enero de 2016). Clarín, p. 21.
Califano, B. (2011). “Queremos los medios en manos de empresarios nacionales”. Un análisis del discurso de Néstor Kirchner en la prensa escrita. Ecos de la comunicación, 4(4), 11–38.
Califano, B. (2015a). Los medios de comunicación, las noticias y su influencia sobre el sistema político. Revista Mexicana de Opinión Pública, 19, 61–78. https://doi.org/10.1016/j.rmop.2015.02.001
Califano, B. (2015b). Perspectivas conceptuales para el análisis del Estado y las políticas de comunicación. Austral Comunicación, 4(2), 283–318.
Califano, B. (2018a). La regulación de la comunicación durante el primer año de gobierno de Mauricio Macri en la Argentina. Intersecciones en Comunicación, 12, 49–74.
Califano, B. (2018b). Políticas de comunicación. De sus orígenes a los desafíos de las tecnologías digitales. Revista Mexicana de Opinión Pública, 25, 133–150.
Califano, B. (2019). Urgencias públicas e intereses privados: la regulación de medios en la agenda del gobierno argentino (2015-2019). Ensambles, 6(11), 72–90.
Capitanich: “Me arrepiento de haber roto el diario Clarín”. (6 de febrero de 2016). Clarín, p. 14.
Colle, R. (2011). El análisis de contenido de las comunicaciones. Cuadernos Artesanos de Latina, 11, 1–102.
De Charras, D. (30 de diciembre de 2015). Defender la democracia es defender sus leyes. Página/12, p. 20.
Decretos que avasallan libertades. (31 de diciembre de 2015). Página/12, p. 3.
Democracia sí, mediocracia no. (15 de diciembre de 2015). Página/12, p. 16.
Eilders, C. (2000). Media as political actors? Issue focusing and selective emphasis in the German quality press. German Politics, 9(3), 181–206. https://doi.org/10.1080/09644000008404613
El Gobierno fue a la Justicia para echar a Sabbatella y a Berner del Afsca y la Aftic (24 de diciembre de 2015). El Cronista Comercial, p. 1.
En favor del derecho a la información. (31 de diciembre de 2015). Página/12, p. 5.
Ghanem, S. (1997). El segundo nivel de composición de la agenda: la opinión pública y la cobertura del crimen. Comunicacion y Sociedad, 10(1), 151-167.
Hauser, I. (26 de diciembre de 2015). Jueces con tiempos distintos pero en la misma sintonía Página/12, p. 4.
Hayes, A. F., & Krippendorff, K. (2007). Answering the call for a standard reliability measure for coding data. Communication Methods and Measures, 1(1), 77–89. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/19312450709336664
Igartua, J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona, España: Bosch.
Intervienen la AFSCA y denuncian a Sabbatella por resistir la medida. (24 de diciembre de 2015). Clarín, p.1.
Kiousis, S. (2004). Explicating media salience: A factor analysis of New York Times issue coverage during the 2000 U.S. presidential election. Journal of Communication, 54(1), 71–87.
Koziner, N. (2015). El 7-D en la prensa económica argentina. Análisis de los encuadres noticiosos del conflicto judicial entre el Gobierno y el grupo Clarín por el plazo de adecuación a la Ley N° 26.522 en los diarios Ámbito Financiero y El Cronista Comercial. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Quilmes, Argentina.
Koziner, N. (2017). La prensa económica y el debate sobre los medios. Análisis de la cobertura informativa del proceso de discusión de la Ley de Servicios de Comunicación Audiovisual en Ámbito Financiero y El Cronista Comercial (marzo‐octubre de 2009). (Tesis de Doctorado). Universidad Nacional de Quilmes, Argentina.
Koziner, N. (2021). ¿Interés público o interés publicado? La regulación de medios argentinos en la prensa económica. Universitas, 34, 155–176. https://doi.org/10.17163/uni.n34.2021.07
Krippendorff, K. (2004). Reliability in Content Analysis: Some Common Misconceptions and Recommendations. Human Communication Research, 30(3), 411–433. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.2004.tb00738.x
Lía Salgado denunció que fue censurada por el kirchnerismo. (22 de enero de 2016). Clarín, p. 41.
Lombardi: “Se usó dinero de los jubilados para 678”. (21 de enero de 2016). El Cronista Comercial, p. 10.
Manu militari. (31 de diciembre de 2015). Página/12, p. 1.
Marcha ‘K’ por la Ley de Medios. (18 de diciembre de 2015). El Cronista Comercial, p. 10.
Martin, J. R., & White, P. R. R. (2005). The Language of Evaluation. Appraisal in English. Londres, Inglaterra: Palgrave Macmillan.
Martínez, F. (31 de diciembre de 2015). “Preocupa este avance contra una ley”. Página/12, p. 6.
Martini, S. (2000). Periodismo, noticia y noticiabilidad. Buenos Aires, Argentina: Norma.
Matthes, J., & Kohring, M. (2008). The Content Analysis of Media Frames: Toward Improving Reliability and Validity. Journal of Communication, 58(2), 258–279. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2008.00384.x
McCombs, M. (2006). Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento. Barcelona, España: Paidós.
McQuail, D. (2010). Media regulation. Leicester, Inglaterra: University of Leicester.
Murdock, G., & Golding, P. (1981). Capitalismo, comunicaciones y relaciones de clase. En J. Curran (Ed.), Sociedad y comunicación de masas (pp. 22–57). México D.F., México: Fondo de Cultura Económica.
Napoli, P. M. (2008). Media Policy. En W. Donsbach (Ed.), The international encyclopedia of communication (pp. 2969–2980). Malden, MA: Blackwell Publishing.
Ortelli, I. (31 de diciembre de 2015). El gobierno lanzó una nueva política para los medios. Clarín, p. 12.
Page, B. I. (1996). The Mass Media as Political Actors. PS: Political Science and Politics, 29(1), 20–24.
Pan, Z., & Kosicki, G. M. (1993). Framing analysis: An approach to news discourse. Political communication, 3(1), 55–75.
Peco, S. (29 de enero de 2016). Clarín ya tiene el 100% de Nextel y ahora va por el cuádruple play. Ámbito Financiero, p. 8.
Peco, S. (4 de enero de 2016). Malestar en Telefónicas por DNU que cambia legislación. Ámbito Financiero, p. 8.
Pico, S. (5 de enero de 2016). Publican DNU de medios con diseño a medida. Ámbito Financiero, p. 7.
Puppis, M. (2016). Political Media Regulation. En G. Mazzoleni (Ed.), The international encyclopedia of political communication. Oxford, Inglaterra: Wiley-Blackwell.
Reporteros sin Fronteras & Asociación Tiempo Argentino. (2019). Media Ownership Monitor Argentina. Recuperado de https://argentina.mom-rsf.org/es/
Rudman, E. (31 de diciembre de 2015). Medios: cuarto DNU de Macri que se acumula en el Congreso. Ámbito Financiero, p. 11.
Sanguinetti, A. (24 de diciembre de 2015). El Gobierno fue a la Justicia para echar a Sabbatella y a Berner del Afsca y la Aftic. El Cronista Comercial, p. 14.
Sanguinetti, A. (31 de diciembre de 2015). Por decreto, el Gobierno creó un nuevo ente para regular los medios y las telecomunicaciones. El Cronista Comercial, p. 16.
Sanguinetti, A. (31 de enero de 2015). Se impulsará una nueva ley para eliminar las normativas ‘viejas’. El Cronista Comercial, p. 17.
Sanguinetti, A. (6 de enero de 2016). Quejas de telefónicas y empresas de cable por el plazo para liberar la competencia. El Cronista Comercial, p. 17
Sarikakis, K. (2004). Media and communication policy: a definition. Recuperado de https://mediacompolicy.univie.ac.at/wp-content/uploads/2013/03/Media-and-communications-policy.pdf
Silverstone, R. (2004). ¿Por qué estudiar los medios? Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.
Sin reparar en medios. (24 de diciembre de 2015). Página/12, p.1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Dixit
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
From issue number 32 onwards all contents are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Issues number 29-31 are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The contents corresponding to number 28 and earlier editions are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.