The Use of Twitter in the National Election Campaign in Uruguay

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d35.2459

Keywords:

Twitter, social networks, national elections, Uruguay, multiple correspondence analysis

Abstract

The purpose of this article is to analyze the way in which the different candidates for the 2019 presidential elections in Uruguay used Twitter as a tool for discussion and promotion during the campaign. The aim is to determine whether this platform has an impact on the outreach to new adherents or, otherwise, it aims to be a space of mere digital presence. For the analysis, all the tuits of presidential candidates in the period March-October 2019 were extracted and descriptive processing, multivariate analysis and graph networks were performed. The main findings reveal a precarious use, mostly of self-promotion, and a low interaction between voters and politicians. It also highlights the existence of decentralized networks in blocks that reproduce the party ideological preferences of the offline world and are composed of followers who are, for the most part, supporters. It is concluded that the use of Twitter does nothing more than disseminate political discourse among "peers" ("friends of friends" or militants).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso-Muñoz, L., Marcos-García, S., & Casero-Ripollés, A. (2016). Political Leaders in (inter)Action. Twitter As a Strategic Communication Tool in Electoral Campaigns. Revista Trípodos, 39, 71-90.

Baran, P. (1964). On distributed Communication. Introduction To Distributed Communication Networks. Santa Monica, CA: The Rand Corporation. Recuperado de https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_memoranda/2006/RM3420.pdf

Barberá, P. (2015). How Social Media Reduces Mass Political Polarization. Evidence from Germany, Spain, and the U.S. Presentado en 2015 APSA Conference, San Francisco, CA. Recuperado de http://pablobarbera.com/static/barbera_polarization_APSA.pdf

Benzécri, J. P. (1979). Sur le calcul des taux d'inertie dans l'analyse d'un questionnaire. Les cahiers de l'analyse des données, 4(3), 377-388. Recuperado de http://www.numdam.org/item/CAD_1979__4_3_377_0/

Bogliaccini, J., Borba, I., Giambruno, C., Opertti, M., & Piéiro Rodríguez, R. (2020). Twittarquía: la Política de las Redes en Uruguay. Las elecciones uruguayas en tres millones de tuits. Montevideo, Uruguay: Universidad Católica del Uruguay.

Bourdieu, P. (2012). La distinción: criterio y bases sociales del gusto. Madrid, España: Santillana. (Publicado originalmente en 1979).

Burt, R. S. (2004). Structural Holes and Good Ideas. The American Journal of Sociology, 110(2), 349-399. https://doi.org/10.1086/421787

Casero-Ripollés, A. (2018). Research on political information and social media: Key points and challenges for the future. El profesional de la información, 27(5), 964-974. https://doi.org/10.3145/epi.2018.sep.01

Castro Rojas, S. (2012). Ubicuidad y comunicación: los Smartphones. Revista Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 118, 91-95. https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/197

Chadwick, A. (2013). The Hybrid Media System: Politics and Power. Nueva York, NY: Oxford University Press.

D’Adamo, O., García, V., & Kievsky, T. (2015). Comunicación política y redes sociales: análisis de las campañas para las elecciones legislativas de 2013 en la ciudad de Buenos Aires. Revista Mexicana de Opinión Pública, 19, 107-126. Recuperado de http://www.revistas.unam.mx/index.php/rmop/article/view/50206

De la Fuente, M., & Hufty, M. (Eds.). (2007). Movimientos Sociales y Ciudadanía. La Paz, Bolivia: Plural editores/IUED-CESU-UMSS/NCCR Norte Sud.

Escuder Rodríguez, S. (2019). Política en las redes, redes en la política: estudios de caso de la campaña #VivirSinMiedo. Teknokultura. Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, 16(1), 55-74. https://doi.org/10.5209/TEKN.63104

Fainholc, B. (2011). Un análisis contemporáneo del Twitter. Revista RED. Revista de Educación a Distancia, 26, 1-12. Recuperado de https://revistas.um.es/red/article/view/231971

Falero, A. (2008). Desafíos teórico-metodológicos para el estudio de los movimientos sociales en América Latina. En H. Cairo y G. de Sierra (Comps.), América Latina una y diversa: teorías y métodos para su análisis (pp. 225-247). San José, Costa Rica: Editorial Alma Mater.

Ferrás Sexto, C., & García, Y. (2009). ¿Son las tecnologías de la información capaces de cambiar las formas de hacer política? Estudio de casos en Galicia. La alfabetización tecnológica y el desarrollo regional, 10(2), 179-201. https://doi.org/10.14201/eks.7513

Freeman, L. C. (1979). Centrality in Social Networks: Conceptual clarification. Social Networks, 2(3), 215-39. https://doi.org/10.1016/0378-8733(78)90021-7

Galán-García, M. (2017). La campaña republicana en Twitter: tematización y posicionamiento ideológico en los perfiles de Ben Carson, Ted Cruz, Marco Rubio y Donald Trump. El profesional de la información, 26(5), 850-858. Recuperado de https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/60009

García-Ortega, C., & Zugasti Azagra, R. (2018). Gestión de la campaña de las elecciones generales de 2016 en las cuentas de Twitter de los candidatos: entre la autorreferencialidad y la hibridación mediática. El profesional de la información, 27(6), 1215-1224. https://doi.org/10.3145/epi.2018.nov.05

Gerl, K. (2017). Política 2.0. Internet y el trabajo de los partidos. Revista Nueva Sociedad, 269. Recuperado de https://nuso.org/articulo/politica-20/

Gómez-Calderón, B., Roses, S., & Paniagua-Rojano, F. J. (2017). La campaña en 140 caracteres. Empleo de Twitter por parte de los candidatos de los partidos mayoritarios ante las elecciones generales de 2016 en España. Profesional De La Información, 26(5), 816-823. https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.04

Guess, A., Nyhan, B., Lyons, B., & Reifler, J. (2018). Avoiding the echo chamber about echo chambers: Why selective exposure to like-minded political news is less prevalent than you think. Knight Foudation. Recuperado de https://kf-site-production.s3.amazonaws.com/media_elements/files/000/000/133/original/Topos_KF_White-Paper_Nyhan_V1.pdf

Hogan, B. (2017). Online Social Networks: Concepts for Data Collection and Analysis. En N. G. Fieldng, R. Lee & G. Blank (Eds.), The Sage Handbook of Online Research Methods (pp. 241-258). Thousand Oaks, CA: Sage. Recuperado de https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3047869

Islas, O. (2008). La sociedad de la ubicuidad. Los prosumidores y un modelo de comunicación para comprender la complejidad de las comunicaciones digitales. Revista Razón y Palabra, 3(65). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2769844

Jungherr, A. (2016). Twitter use in election campaigns: A systematic literature review. Journal of Information Technology & Politics, 13(1), 72-91. doi: 10.1080/19331681.2015.1132401

López-Londoño, L. M. (2018). La campaña a la Alcaldía de Manizales (Colombia) en Twitter: un caso para comprender la interacción en línea entre candidatos y ciudadanos. Palabra Clave, 21(3), 798-830. https://doi.org/10.5294/pacla.2018.21.3.7

López-Meri, A., Marcos-García, S., & Casero-Ripollés, A. (2017). What do politicians do on Twitter? Functions and communication strategies in the Spanish electoral campaign of 2016. Profesional De La Información, 26(5), 795-804. https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.02

Lopéz-Roldan, P., & Fachelli, S. (2015). Metodología de la Investigación Social Cuantitativa. Barcelona, España: Universidad Autónoma de Barcelona. Recuperado de https://pagines.uab.cat/plopez/content/manual-misc

Lusoli, W., & Ward, S. (2003). Hunting Protestors Mobilisation, Participation, and Protest Online in the Countryside Alliance. Presentado en el Congreso Anual del European Consortium for Political Research. https://doi.org/10.4324/9780203017531

Moreno, J. L. (1934). Who shall survive?. Nervous and mental disease monograph series. A new approach to the problem of human interrelations, 58, 363-369. https://doi.org/10.1037/10648-006

Naredo, J. M., & Villasante, T. (2011). Democracia real, desde abajo, sin siglas y sin jefes. Recuperado de http://www.elrincondenaredo.org/Biblio-2011-Democracia%20real%20desde%20abajo.pdf

Otaola, L. M. (2007). Nuevas Tecnologías de Comunicación: ¿Oportunidad o riesgo para la esfera pública y la democracia? Razón y Palabra, 54. Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n54/mlarao.html

Pérez Curiel, C. (2020). Political influencers/leaders on Twitter. An analysis of the Spanish digital and media agendas in the context of the Catalan elections of 21 December 2017. Kome: An International Journal of Pure Communication Inquiry, 8(2), 88-108. https://doi.org/10.17646/KOME.75672.46

Salgado, E. (2013). Twitter en la campaña electoral de 2012. Revista Desacatos, 42, 217-232. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13926971013

Van Deursen, A. J. A. M., Helsper, E. J., & Eynon, R. (2016). Development and validation of the Internet Skills Scale (ISS). Information, Communication & Society, 19, 804-823. https://doi.org/10.1080/1369118X.2015.1078834.

Zurutuza-Muñoz, C., & Lilleker, D. (2018). Writing Graffiti on the facebook wall: Understanding the online discourse of citizens to politicians during the 2016 Spanish election. Communication and Society, 31, 27-42. https://doi.org/10.15581/003.31.3.27-42

Published

2021-11-17

How to Cite

Escuder Rodríguez, S. (2021). The Use of Twitter in the National Election Campaign in Uruguay . Dixit, (35), 01–16. https://doi.org/10.22235/d35.2459

Issue

Section

Research articles

Similar Articles

<< < 20 21 22 23 24 25 26 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.