The activities of the Department of Cine Arte / SODRE (1944-1962)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d34.2276

Keywords:

film society, cinephilia, film archives, public services , Uruguay

Abstract

The article extensively describes the activities of the SODRE Art Film Department under the direction of its first director, Danilo Trelles, between 1944 and 1962. In this line, the institutional outlook set forth from the management stands out, the set of activities that are deployed during the period, the characteristics of the programs presented and the cinephile profile perceived from this cut, and lastly, the formation of a film archive. This research is part of a larger investigation and is dedicated to thinking about this object of study as part of the audiovisual field of the period and in dialogue with other local and international entities. Starting from the analysis of primary sources, the aim is to address a poorly studied object that was central to the conformation of film culture and whose particularities help to think about the models with which we study these objects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acland, C. R., y Wasson, H. (2011). Useful cinema. Durham y Londres, Inglaterra: Duke University Press.

Alfaro, H. (26 de marzo de 1944). Cine Arte en el SODRE. Cine Radio Actualidad.

Alsina Thevenet, H. (1960, agosto). Valorice el cine. El País. (Carpeta de recortes del CDC Cinemateca).

Amieva, M. (2017). El ‘amateur avanzado’ como cine nacional: El caso del cine uruguayo en la década de 1950. Imagofagia. Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, 16, 142-166.

Amieva, M. (2018). El Festival Internacional de Cine Documental y Experimental del SODRE: las voces del documental y un espacio de encuentro para el cine latinoamericano y nacional. En G. Torello (ed.), Uruguay se filma. Prácticas documentales (1920-1990) (pp. 87-113). Montevideo, Uruguay: Irrupciones.

Facultad de Información y Comunicación. (s. f.). Danilo Trelles. Biblioteca de Autores del Uruguay - Anáforas. Recuperado de http://www.autoresdeluruguay.uy/biblioteca/danilo_trelles/doku.php

Campodónico, M., y Casanova, E. (2011). Historias del SODRE. Montevideo, Uruguay: Ministerio de Educación y Cultura.

Correa Jr., F. (2010). A Cinemateca Brasileira. Das luzes aos anos de chumbo. San Pablo, Brasil: Editora Unesp.

Correa Jr., F. (2012). O Cinema como Instituição: A Federação Internacional de Arquivos de Filmes (1948 – 1960). (Tesis inédita de doctorado). Facultade de Ciências e Letras de Assis, Universidade Estadual Paulista, San Pablo, Brasil.

Costa, J., y Scavino, J. (2009). Por amor al cine: Historia de Cine Universitario del Uruguay. Montevideo, Uruguay: Ricardo Romero Curbelo Editor.

De Torres, I. (2015). Aportes para la historia de la radiodifusión como servicio público. El Sodre de Uruguay: una propuesta innovadora en el contexto hispanoamericano. Question, 1(46), 97-110. Recuperado de http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/2489/2198.

Gauthier, C. (1999). La passion du cinema. Cinéphiles, cíne-clubs et salles spécialiseés. París, Francia: École Nationale des Chartres.

Hagener, M. (2007). Moving Forward, Looking Back: The European Avant-garde and the Invention of Film Culture, 1919-1939. Amsterdam, Países Bajos: Amsterdam University Press.

Hintz, E. (1998). Algo para recordar. La verdadera historia del Cine Club del Uruguay. Montevideo, Uruguay: Ediciones de la Plaza.

Marchesi, A. (2001). El Uruguay inventado: La política audiovisual de la dictadura, reflexiones sobre su imaginario. Montevideo, Uruguay: Trilce.

Secco, L. (2018). Proyecto Uruguay. Ejemplo del uso del documental en dictadura a partir de la serie para televisión de Televisión Educativa. En G. Torello (ed.), Uruguay se filma. Prácticas documentales (1920-1990) (pp. 65-86). Montevideo, Uruguay: Irrupciones.

Silveira, G. (2019). Historia del público de la Cinemateca Uruguaya. Montevideo, Uruguay: Cinemateca Uruguaya.

Tadeo Fuica, B. (2019). Tracing Past Exchanges between European and South American Cinematheques. Iluminace, 31(1).

Trelles, D. (1999). El cine latinoamericano en la batalla de la cultura. ARCALT, 7.

Wschebor Pellegrino, I. (2018). Los archivos fílmicos en la larga duración. Recorrido y recuperación de películas en nitrato de celulosa producidas en Uruguay. Vivomatografías. Revista de estudios sobre precine y cine silente en Latinoamérica, 4, 249-269. Recuperado de http://www.vivomatografias.com/index.php/vmfs/article/view/207

Fuentes

Correspondencia entre la FIAF y las instituciones y particulares uruguayos compiladas por Fausto Correa Jr. Centro de Documentación de Cinemateca.

Materiales institucionales ANIP (materiales sin catalogar): Sumario interno: Incorporación de la División Fotocinematográfica al SODRE y la coexistencia con Cine Arte / Asunto 336, Año 1961.

SODRE. (1945-1963). Catálogos de las temporadas regulares y ciclos temáticos del Departamento de Cine Arte.

SODRE. (1961). Sumario administrativo: Consulta fusión Cine Arte -División Fotocinematografía. ANIP

SODRE. (1963). Su organización y cometidos. Memoria de la labor realizada entre 1930-1962. Montevideo, Uruguay: SODRE.

SODRE. (1979). Cincuenta años de aplausos. 199-1979. Montevideo, Uruguay: SODRE.

Published

2021-06-23

How to Cite

Amieva, M. (2021). The activities of the Department of Cine Arte / SODRE (1944-1962). Dixit, (34), 63–77. https://doi.org/10.22235/d34.2276

Issue

Section

Research articles

Similar Articles

<< < 20 21 22 23 24 

You may also start an advanced similarity search for this article.