The Latin American Colloquiums of Photography and the reconfiguration of photographic practices
DOI:
https://doi.org/10.22235/d.vi32.2108Keywords:
Photography, Latin America, Documentary, Identity, Contemporary ArtAbstract
This article reflects on the changes in the ways of representation in Latin American photography during the 1990s. In this period, it is possible to observe a rupture with the documentary photography of direct registration, a kind of aesthetics that had been established as a feature of the regional photography in the preceding decades. The above-mentioned transformation can be observed from the rise of photographic works characterized by the authors' intervention (either on the level of representation and/or the level of the represented), causing a dimension of temporality typical of contemporary art and the Latin Americanist thought: to deconstruct the images that shaped our imaginaries and the Latin American identity in the present. In this sense, the documents and minutes from the Latin American Colloquiums of Photography, which took place between 1978 and 1996, are inquired. During these colloquiums, photographic practices tried to be defined and categorized.
Downloads
References
Alonso, R. (Ed.). (2008). No sabe / no contesta. Prácticas fotográficas contemporáneas desde América Latina. Buenos Aires, Argentina: Ediciones arte x arte.
Barthes, R. (2005). La cámara lúcida. Buenos Aires: Paidós. (Trabajo original publicado en 1989)
Benedetti, M. (1981). Comentarios. En Consejo Mexicano de Fotografía, Hecho en Latinoamérica 2. Segundo Coloquio Latinoamericano de Fotografía (pp. 67-70). México D. F., México: Consejo Mexicano de Fotografía.
Carreras, C. (Coord.). (2018). Los Coloquios Latinoamericanos de Fotografía y la construcción de paradigmas en torno a la fotografía latinoamericana”. En Tercer Coloquio Latinoamericano de Fotografía (pp.13-27). Montevideo, Uruguay: CDF.
Castanheiras, R. (2014). Rupturas na fotografia documental brasileira: Claudia Andujar e a poética do (in)visível. Discursos fotográficos, 10(16), 53-84.
Castellanos, A. (2000). Pasajeros en tránsito. La fotografía en los años ochenta. Revista Tierra Adentro, 105. (pp. 4-8) Recuperado dehttps://www.tierraadentro.cultura.gob.mx/pdf/091-120/105.pdf
Castellote, A. (2003). Mapas abiertos: fotografía latinoamericana. Madrid, España: Lunwerg.
Cisneros Hernández, P. (2013). La identidad Viajera en la fotografía contemporánea latinoamericana: una deconstrucción de su construcción (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid, España. Recuperado dehttps://repositorio.uam.es/handle/10486/662238
Consejo Mexicano de Fotografía. (1978). Hecho en Latinoamérica. Memorias del Primer Coloquio Latinoamericano de Fotografía. México D. F., México: Consejo Mexicano de Fotografía.
Corp, M. (2018). Experiencias del tiempo en la fotografía latinoamericana contemporánea. Revista Kaypunku, 4(1), 327-381.
Danto, A. (2009). Después del fin del arte. Barcelona, España: Paidós.
Dubois, P. (2008). El acto fotográfico y otros ensayos. Buenos Aires, Argentina: La Marca. (Trabajo original publicado en 1990)
Dubois, P. (2017). Da imagem-traço à imagem-ficção: o movimento das teorias da fotografia de 1980 aos nossos días. Discursos Fotográfico, 13(22),31-51.
Facio, S. (1981). Investigación de la fotografía y colonialismo cultural en América Latina. En Consejo Mexicano de Fotografía, Hecho en Latinoamérica 2. Segundo Coloquio Latinoamericano de Fotografía (pp. 103-107). México D. F., México: Consejo Mexicano de Fotografía.
Figarella, M. (1993). Comentarios. En J. Navarrete (Comp.), Memorias. Encuentro de Fotografía Latinoamericana (pp. 18-20). Caracas, Venezuela: Consejo Nacional de la Cultura/Fundarte.
Fontcuberta, J. (2016). La furia de las imágenes. Notas sobre la postfotografía. Barcelona, España: Galaxia Gutenberg.
Fontcuberta (2000). El elogio del vampiro. En Consejo Nacional para la Cultura y las Artes y Centro de la Imagen, V Coloquio Latinoamericano de Fotografía (pp. 21-23). México D. F., México: Centro de la Imagen. (Trabajo original publicado en 1996)
García Canclini, N. (1981). Fotografía e ideología: sus lugares comunes. En Consejo Mexicano de Fotografía, Hecho en Latinoamérica 2. Segundo Coloquio Latinoamericano de Fotografía (pp. 17-20). México D. F., México: Consejo Mexicano de Fotografía.
García Canclini, N. (2018). Estética e imagen. En C. Carreras (Coord.), Tercer Coloquio Latinoamericano de Fotografía (pp. 149-162). Montevideo, Uruguay: CDF. (Trabajo original publicado en 1984)
García Joya, M. (1981). La posibilidad de acción de una fotografía comprometida dentro de las estructuras vigentes en América Latina”. En Consejo Mexicano de Fotografía, Hecho en Latinoamérica 2. Segundo Coloquio Latinoamericano de Fotografía (pp. 57-62). México D. F., México: Consejo Mexicano de Fotografía.
González Flores, L. (2005). Fotografía mexicana contemporánea. Un modelo para armar. En I. Benitez(Ed.), Hacia otra historia del arte en México (pp.79-108). México D. F., México: Curare.
Green, D. (Ed.). (2007). ¿Qué ha sido de la fotografía? Barcelona, España: Gustavo Gili.
Grobet, L. (1981). Imágenes de miseria: folclor o denuncia. En Consejo Mexicano de Fotografía, Hecho en Latinoamérica 2. Segundo Coloquio Latinoamericano de Fotografía (pp. 81-84). México D. F., México: Consejo Mexicano de Fotografía.
Günter, R. (1981). La fotografía como instrumento de lucha. En Consejo Mexicano de Fotografía, Hecho en Latinoamérica 2. Segundo Coloquio Latinoamericano de Fotografía (pp. 43-47). México D. F., México: Consejo Mexicano de Fotografía.
Haya, M. E. (2018). Premisas para la investigación de la fotografía latinoamericana. En C. Carreras (Coord.), Tercer Coloquio Latinoamericano de Fotografía (pp. 123-138). Montevideo, Uruguay: CDF. (Trabajo original publicado en 1984)
Herrera Ysla, N. (1993). Fotografía ilimitada e inalcanzable. En J. Navarrete (Comp.), Memorias. Encuentro de Fotografía Latinoamericana (pp. 11-17). Caracas, Venezuela: Consejo Nacional de la Cultura/Fundarte.
Kossoy, B. (2001). Fotografía e historia. Buenos Aires, Argentina: La Marca.
Krauss, R. (2002). Lo fotográfico por una teoría de los desplazamientos. Bercelona, España: Gustavo Gili. (Trabajo original publicado en 1985)
Martínez, L. (2008). Aproximación a la fotografía en Latinoamérica. En R. Alonso (Ed.), No sabe / no contesta. Prácticas fotográficas contemporáneas desde América Latina (pp. 143-158). Buenos Aires, Argentina: Ediciones arte x arte.
Mendoza, P. (2000). Presentación. En Consejo Nacional para la Cultura y las Artes y Centro de la Imagen, V Coloquio Latinoamericano de Fotografía (p. 9). México D. F., México: Centro de la Imagen. (Trabajo original publicado en 1996)
Meyer, P. (1978). Presentación. En Consejo Mexicano de Fotografía, Hecho en Latinoamérica. Primer Coloquio Latinoamericano de Fotografía (pp. 17-20). México D. F., México: Consejo Mexicano de Fotografía.
Meyer, P. (1981). Palabras de presentación. En Consejo Mexicano de Fotografía, Hecho en Latinoamérica 2. Segundo Coloquio Latinoamericano de Fotografía (pp. 9-12). México D. F., México: Consejo Mexicano de Fotografía.
Meyer, P. (2000). Tres carabelas rumbo al nuevo milenio. En Consejo Nacional para la Cultura y las Artes y Centro de la Imagen, V Coloquio Latinoamericano de Fotografía (pp. 15-20). México D. F., México: Centro de la Imagen. (Trabajo original publicado en 1996)
Meyer, P. (2018). ¿Para quién y para qué se fotografía? En C. Carreras (Coord.), Tercer Coloquio Latinoamericano de Fotografía (pp.109-121). Montevideo, Uruguay: CDF. (Trabajo original publicado en 1984)
Molina, J. A. (2005). La historia a contrapelo. Modelos visuales y teóricos para el análisis de la fotografía contemporánea en América Latina. Situaciones artísticas Latinoamericanas. Recuperado de https://issuu.com/juanmolina/docs/lahistoriaacontrapelo
Monroy Nasr, R. (2000). Gamas, facetas y recuadros del fotodocumentalismo en México. Revista Tierra Adentro, 105 (pp.19-24). Recuperado de https://www.tierraadentro.cultura.gob.mx/pdf/091-120/105.pdf
Monsivais, C. (1981). Comentarios. En Consejo Mexicano de Fotografía, Hecho en Latinoamérica 2. Segundo Coloquio Latinoamericano de Fotografía (pp. 85-87). México D. F., México: Consejo Mexicano de Fotografía.
Mosquera, G. (2002). Caminar con el diablo. Textos sobre arte, internacioanlismo y culturas. Madrid, España: Exit Publicaciones.
Navarrete, J. A. (2017). Fotografiando en América Latina. Ensayos de crítica histórica. Montevideo, Uruguay: CDF.
Peirce, C. S. (1987). La ciencia semiótica. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.(Trabajo original publicado en 1897)
Pini, I. (2000). En busca de lo propio. Inicios de la modernidad en el arte de Cuba, México, Uruguay y Colombia. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.
Richard, N. (2007). Fracturas de la memoria. Arte y pensamiento crítico. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Rigat, L. (2018). Fotografía latinoamericana contemporánea: critica poscolonial y renovación de los lenguajes. El caso Brasil. Crítica Cultural, 13(2), 233-244. Recuperado de http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/6714
Rosler, M. (1981). Comentario. En Consejo Mexicano de Fotografía, Hecho en Latinoamérica 2. Segundo Coloquio Latinoamericano de Fotografía (pp. 48-53). México D. F., México: Consejo Mexicano de Fotografía.
Sampaio Barbosa, C. (2011). Balance historiográfico de la fotografía latinoamericana a partir de una perspectiva brasileña. Metodologías y ejes de análisis. Recuperado de https://www.ungs.edu.ar/cm/uploaded_files/file/publicaciones/trama/sampaio.html
Santos, A. (2014). Sobre essa tal de fotografia latinoamericana: uma análise do processo de demarcação de uma suposta essência fotográfica latina. Revista Contracampo, 29(1), 153-168.
Schaeffer, J. M. (1990). La imagen precaria. Del dispositivo fotográfico. Madrid, España: Cátedra.
Tibol, R. (1978). Presentación. En Consejo Mexicano de Fotografía, Hecho en Latinoamérica. Primer Coloquio Latinoamericano de Fotografía (pp. 17-20). México D. F., México: Consejo Mexicano de Fotografía.
Tibol, R. (2018). Expresión de lo latinoamericano en la fotografía. En C. Carreras (Coord.), Tercer Coloquio Latinoamericano de Fotografía (pp. 73-84). Montevideo, Uruguay: CDF. (Trabajo original publicado en 1984)
Torres, I. (1993). Presentación. En J. Navarrete (Comp.), Memorias. Encuentro de Fotografía Latinoamericana (p. 3). Caracas, Venezuela: Consejo Nacional de la Cultura/Fundarte.
Villares Ferrer, M. (2016). Hecho en Latinoamérica: la invención de la Fotografía Latinoamericana. Sures, 7. Recuperado dehttps://revistas.unila.edu.br/sures/article/view/404
Villareal, R. (1981). Comentario. En Consejo Mexicano de Fotografía, Hecho en Latinoamérica 2. Segundo Coloquio Latinoamericano de Fotografía (pp. 63-66). México D. F., México: Consejo Mexicano de Fotografía.
Zerwes, E. (2016). A fotografia humanista e a construção de uma historiografia sobre a fotografia latino-americana. Passo Fundo: História: Debates e Tendências, 16(2), 314-327.
Zerwes, E., y Costa, E. (2017). Os Colóquios Latino-Americanos de Fotografia e a institucionalização de uma fotografia brasileira. REB. Revista de Estudios Brasileños, 4(8). Recuperado dehttp://www.revistas.usp.br/reb/article/view/139797
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Dixit
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
From issue number 32 onwards all contents are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
Issues number 29-31 are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The contents corresponding to number 28 and earlier editions are under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.