El camino de Sísifo y la nostalgia reflexiva en el cine de Juan José Campanella

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v0i31.1820

Keywords:

eternal return, community, spatial form, urban topography, reflective nostalgia

Abstract

With an approach to critical geography, cultural studies, politics and urbanism, this article proposes to explore the question of urban spaces represented in two films directed by Juan José Campanella: Luna de Avellaneda [Moon of Avellaneda] (2004) and Metegol [Underdogs] (2013). Consideration is paid to the films’ production context and their consumption, the recurrence of certain “guiding fictions” (Shumway, 1993), the construction of their imaginary limits, and the relationships that the characters have with them. It concludes that both films project long-standing symbolic reconstructions of their society, while exhibiting its unresolved struggles and debating a sense of community belonging.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aitken, S., y Zonn, L. E. (1994). Re-presenting the place pastiche. En S. Aitken y L. E. Zonn (Eds.), Place, Power, Situation, and Spectacle: A Geography of Film (pp. 3-24). Lanham, MD: Rowman & Littlefield.

Altamirano, C. (2008). Pasado, presente. En C. Lida, H. Crespo y P. Yankelevich (Eds.), Argentina, 1976. Estudios en torno al golpe de estado (pp. 17-33). Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Andermann, J. (2015). Nuevo cine argentino. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Anderson, B. (2007). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Andriotti Romanin, E. (2011). Nosotros los del 73. Memoria y política en la Argentina post-2011. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, Núm. Especial: América Latina, 197-212.

Aprea, G. (2008). Cine y políticas en Argentina: continuidades y discontinuidades en 25 años de democracia. Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Arendt, H. (1998). La condición humana. Barcelona, España: Paidós.

Bachelard, G. (1991). La poética del espacio. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Balandier, G. (1994). El poder en escenas. De la representación del poder al poder de la representación. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Barbosa, S. (2010). Menemismo y kirchnerismo en Argentina: un análisis político discursivo de su construcción hegemónica. Pensamento plural, 06, 11-34.

Bauman, Z. (2001). En busca de la política. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Bauman, Z. (2004). Modernidad líquida. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Bauman, Z. (2008). La sociedad sitiada. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Bauman, Z. (2009). Comunidad. En busca de seguridad en un mundo hostil. Madrid, España: Siglo XXI.

Bell, D. (2003). Mythscapes: Memory, Mythology, and National Identity. British Journal of Sociology, 54(1), 63-81.

Bermúdez, G. (2015, 14 de octubre). Elecciones 2015. La pelea por el voto útil: Campanella lo apoyó a Macri y Stolbizer se enojó. Clarín. Recuperado de https://www.clarin.com/politica/elecciones_2015-margarita_stolbizer-juan_jose_campanella_0_BJg3ZKv7x.html

Boym, S. (2001). The Future of Nostalgia. New York, NY: Basic Books.

Camus, A. (1995). El mito de Sísifo. Madrid, España: Alianza.

Capano, D. C. (2017). Identidad nacional y valores comunitarios en El hijo de la novia (2001) y Luna de Avellaneda (2004). Imagofagia. Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, 15, 1-28. Recuperado de http://asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/1305

Cashman, R. (2006). Critical Nostalgia and Material Culture in Northern Ireland. Journal of American Folklore, 119(427), 137-160.

Chambers, I. (1994). Migrancy, Culture and Identity. Londres, Reino Unido: Routledge.

Cohen, A. (2001). The Symbolic Construction of Community. Londres, Reino Unido: Routledge.

Daín, A., y Barros, M. (2011, 24-26 de agosto). El kirchnerismo y la desmesura de lo político. Ponencia presentada en V Coloquio de investigadores en estudios del discurso. II Jornadas internacionales de discurso e interdisciplina. Universidad Nacional de Villa María, Córdoba, Argentina. Recuperado de http://www.academia.edu/2033558/El_kirchnerismo_y_la_desmesura_de_lo_pol%C3%ADtico

Davis, F. (1977). Nostalgia, Identity, and the Current Nostalgia Wave. The Journal of Popular Culture, 11(2), 414-424.

Dillon, A. (2015). La crisis argentina en el cine de Juan José Campanella. El ojo que piensa. Revista virtual de cine iberoamericano, 6(11), 1-33. Recuperado de http://www.elojoquepiensa.cucsh.udg.mx/index.php/elojoquepiensa/article/view/207

Domínguez, J. M. (2013, 25 de octubre). La grieta existe desde que llegaron los españoles. Reportaje a Diego Peretti. Diario Perfil. Recuperado de http://www.perfil.com/espectaculos/La-grieta-existe-desde-que-llegaron-los-espaoles-20131025-0047.html

El regreso triunfal de Campanella promete mucho. (2018, 21 de julio). La Nueva. Recuperado de https://www.pressreader.com/argentina/la-nueva/20180721/281500752037826

Feinmann, J. (1995). La sangre derramada. Ensayo sobre la violencia política. Buenos Aires, Argentina: Ariel.

Fernández Pedemonte, D. (2006). De la Rúa, Kirchner y las prerrogativas del discurso del poder. En L. Elizalde, D. Fernández Pedemonte y M. Riorda (Eds.), La construcción del consenso. Gestión de la comunicación gubernamental (pp. 269-78). Buenos Aires, Argentina: La Crujía.

Fontanarrosa, R. (1996). “Memorias de un wing derecho”. En R. Fontanarrosa, El mundo ha vivido equivocado y otros cuentos (pp. 45-47). Buenos Aires, Argentina: Ediciones de la Flor.

Frank, J. (1991). The Idea of Spatial Form. New Brunswick, NJ: Rutgers UP

García Canclini, N. (2011). La sociedad sin relato. Antropología y estética de la inminencia. Ciudad de México, México: Katz.

Gorelik, A. (2004). Miradas sobre Buenos Aires. Historia cultural y crítica urbana. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Graves, R. (1985). Los mitos griegos. Buenos Aires, Argentina: Hyspamérica.

Hasta tres versiones del español para Metegol/Futbolín en su carrera internacional. (2013, 14 de noviembre). Noticine. Recuperado de https://www.imdb.com/news/ni56427429

Juan José Campanella: Es una falla caer en la nostalgia. (2015, 31 de mayo). La Capital. Recuperado de https://www.lacapital.com.ar/edicion-impresa/juan-jose-campanella-es-una-falla-caer-la-nostalgia-n654065.html

Katz, A. (2013). El simulacro. Por qué el kirchnerismo es reaccionario. Buenos Aires, Argentina: Planeta.

Kenny, M. (2017). Back to the populist future?: understanding nostalgia in contemporary ideological discourse. Journal of Political Ideologies, 22(3), 256-273.

Korstanje, M. (2011). El culto K en la era contemporánea. Crónica, génesis y apoteosis del proceso kirchnerista. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, Número especial: América Latina, 233-268.

Koza, R. A. (2004). Con los ojos abiertos: crítica cinematográfica de algunas películas recientes. Córdoba, Argentina: Editorial Brujas.

Lanata, J. (2013, 10 de agosto). La grieta. Clarín. Recuperado de http://www.clarin.com/opinion/Grieta_0_971902892.html

Legg, S. (2005). Contesting and Surviving Memory: Space, Nation and Nostalgia in Les Lieux de Mémoire. Environment and Planning D: Society and Space, 481-504.

Loveday, V. (2014). “Flat-capping It”: Memory, Nostalgia and Value in Retroactive Male Working-class Identification. European Journal of Cultural Studies, 17(6), 721-735.

Lowenthal, D. (2015). The Past is a Foreign Country. Cambridge, Reino Unido: Cambridge UP.

Lusnich, A. L. (Ed.). (2005). Civilización y barbarie en el cine argentino y latinoamericano. Buenos Aires, Argentina: Biblos.

Mennel, B. (2008). Cities and Cinema. New York, NY: Routledge.

Mitchell, W. J. T. (1980). Spatial Form in Literature: Toward a General Theory. Critical Inquiry, 6(3), 539-567.

Montero, A. S. (2007a, 19-21 de setiembre). Memorias discursivas de los ‘70 y ethos militante en la retórica kirchnerista (2003-2006). IV Jornadas de jóvenes investigadores. Facultad de Ciencias Sociales. Mesa: Política, discurso e ideología. Instituto Gino Germani (UBA). Recuperado de http://webiigg.sociales.uba.ar/iigg/jovenes_investigadores/4jornadasjovenes/EJES/Eje%205%20Politica%20Ideologia%20Discurso/Ponencias/MONTERO%20Ana%20Soledad.pdf

Montero, A. S. (2007b). Política y convicción. Memorias discursivas de la militancia setentista. Revista latinoamericana de estudios del discurso, 7(2), 91-114.

Montero, A. S. (2008). Justicia y decisión en el discurso presidencial argentino sobre la memoria (2003-2007). Confines, 4(7), 27-41.

Montero, A. S. (2009a). Puesta en escena, destinación y contradestinación en el discurso kirchnerista (Argentina, 2003-2007). Discurso y sociedad, 3(2), 316-47.

Montero, A. S. (2009b, 16-18 de abril). Democracia y desmesura. Un análisis polifónico-argumentativo del discurso kirchnerista. Actas del IV Coloquio de la Asociación Latinoamericana de Estudios del Discurso. Universidad Nacional de Córdoba. Recuperado de http://www.lenguas.unc.edu.ar/aledar/hosted/actas2009/expositores/Montero,%20Ana% 20Soledad.pdf

Montero, A. S., y Vincent, L. (2013). Del “peronismo impuro” al “kirchnerismo puro”: la construcción de una nueva identidad política durante la presidencia de Néstor Kircher en Argentina (2003-2007). Postdata, 18(1), 123-157.

Neyret, J. P. (2004). “Soy un perro de la calle”. Entrevista con Nicolás Shumway. Espéculo. Revista de estudios literarios, 26. Recuperado de https://webs.ucm.es/info/especulo/numero26/shumway.htmlRed

Pasquini Durán, J. M. (1995). Ilusiones argentinas. Un relato de ideas. Buenos Aires, Argentina: Planeta.

Pickering, M., y Keightley, E. (2006). The Modalities of Nostalgia. Current Sociology, 54(6), 919-941.

Rancière, J. (2007). En los bordes de lo político. Buenos Aires, Argentina: La Cebra.

Sacheri, E. (2013, 13 de julio). Metegol: Una historia en la que viven personajes. Perfil. Recuperado de https://www.pressreader.com/argentina/perfil-sabado/20130713/283085591783848

Sarlo, B. (2011). La audacia y el cálculo. Kirchner 2003-2010. Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Scheines, G. (1992). Las metáforas del fracaso. Desencuentros y utopías en la cultura argentina. Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Schmidt, S. (2012). Historias de la debacle y la migración en el imaginario fílmico argentino-español. Amérique Latine Histoire et Mémoire. Les Cahiers ALHIM, 23. Recuperado de http://journals.openedition.org/alhim/4183

Scholz, P. (2013, 7 de julio). Campanella: “Quiero que Metegol sea la película que más gente llevó en la historia del cine en la Argentina” (Entrevista al director). Clarín. Recuperado de https://www.clarin.com/espectaculos/quiero-metegol-pelicula-historia-argentina_0_SyqHvOUsPQg.html

Sennett, R. (1978). El declive del hombre público. Barcelona, España: Península

Sennett, R. (2012). Together: The Rituals, Pleasures, and Politics of Cooperation. New Haven, CT: Yale UP.

Shumway, N. (1993). La invención de la Argentina. Historia de una idea. Buenos Aires, Argentina: Emecé.

Smith, K. (2000). Mere Nostalgia: Notes on a Progressive Paratheory. Rhetoric & Public Affairs, 3(4), 505-527.

Smith, L. (2006). Uses of Heritage. Londres, Reino Unido: Routledge.

Smith, L., y Campbell, G. (2017). “Nostalgia for the Future”: Memory, Nostalgia and the Politics of Class. International Journal of Heritage Studies, 23(7), 612-627.

Spillman, E. (2015, 19 de marzo). Campanella apoya a Cambiemos: polémica por su “voto celebrity”. Perfil. Recuperado de https://www.pressreader.com/argentina/perfil-sabado/20151017/281509340029252

Telefé. (2013, 7 de agosto). Programa periodístico en TV: Periodismo para todos – Martín Fierro 2013 [Archivo de vídeo]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=fCwNwipAdoc

Waisbord, S. (2014). Vox populista. Medios, periodismo, democracia. Barcelona, España: Gedisa.

Filmes

Campanella, J. (Director). (2004). Luna de Avellaneda [Película]. Argentina-España: Plural-Jempsa/100 Bares/Catmandu Entertainment/Antena 3 Films.

Campanella, J. (Director). (2013). Metegol [Película]. Argentina-España: Plural-Jempsa/100 Bares/Catmandu Entertainment/Antena 3 Films.

Published

2019-10-03

How to Cite

Hortiguera, H. (2019). El camino de Sísifo y la nostalgia reflexiva en el cine de Juan José Campanella. Dixit, (31), 36–53. https://doi.org/10.22235/d.v0i31.1820

Issue

Section

Desde la Academia | Dossier

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.