Cinema for the Ears. Analysis of the Sound Design of the Film Babel

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v0i29.1694

Keywords:

sound design, sound entities, audiovisión, cinema, Babel, González Iñárritu

Abstract

This article seeks to unravel the procedures and strategies in the sound design of the film Babel (2006), and its dialogue with the other cinematographic components, to explore how they contribute in a propositive and expressive way when sound is used in a narrative discourse. To this end, an immersion in the sound proposal of the film is carried out using the methodology proposed by Michel Chion in his book Audiovisión. This type of analysis highlights the potential of sound as a creator of storytelling and discourse in audiovisual products, and enables a richer perception of contexts than those approaches that restrict study to a single glance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. (2007). Composición para el cine. El fiel correpetidor. Madrid, España: Akal.

Alemán, C. (2 de marzo de 2015). ¿Cómo suena el entorno? Entrevista a Martín Hernández. Recuperado de http://moreliafilmfest.com/como-suena-el-entorno-entrevista-a-martin-hernandez/

Arriaga, G. (2005). Babel. Recuperado de http://www.dailyscript.com/scripts/Babel.pdf

Arroyo, S. (2007). Quisiera hablar de la película Babel de Alejandro González Iñárritu. Razón y palabra, 55. Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/cyl/2007/feb1.html

Barenboim, D. (2008). El sonido es vida. El poder de la música. Bogotá, Colombia: Grupo Editorial Norma.

Bejarano, M. (2007). Música concreta. Tiempo destrozado. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.

Beyer, M. (1999). El técnico de sonido. Barcelona, España: Débate.

Branigan, E. (1992). Narrative Comprehension and Film. New York, NY: Routledge.

Calvino, I. (1989). Seis propuestas para el próximo milenio. Madrid, España: Ediciones Siruela.

Chion, M. (1993). La audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona, España: Paidós.

Chion, M. (1996). El cine y sus oficios. Madrid, España: Cátedra.

Chion, M. (2004). La voz en el cine. Madrid, España: Cátedra.

Dolar, M. (2007). Una voz y nada más. Buenos Aires, Argentina: Bordes Manantial.

Fernández Garcés, V., Martínez Galarza, D., Miedes González, I., Sánchez Torres, J. M., Soler Torro, I., y Soriano Fortanet, L. (2013). Babel: Narrativa de la incomunicación. Recuperado de http://www.bocc.ubi.pt/pag/aavv-2013-02-04.pdf

Gorbam, C. (1987). Unheard Melodies. Narrative Film Music. Bloomington, IN: Indiana University Press.

Jullier, L. (2007). El sonido en el cine. Barcelona, España: Paidós Ibérica.

Kassabian, A. (2001). Hearing Film: Tracking Identifications in Contemporary Hollywood Film Music. Londres, Reino Unido: Routledge.

Kenny, G. (2010). This Can't End Well How We Live Now, or The New Humanism according to Alejandro Gonzalez Iñárritu. Film Society of Lincoln Center, 46(6), 46-49.

Lobofex. (21 de diciembre de 2006). WFM radio [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=N_m1pzmRqKQ

Pellicer, J. (2010). Tríptico cinematográfico. El discurso narrativo y su montaje. Ciudad de México, México: Siglo XXI.

Pereira Domínguez, C., Solé Blanch, J., y Valero Iglesias, L. F. (2012). Babel: Cine y comunicación en un mundo globalizado. Polis, 26. Recuperado de http://journals.openedition.org/polis/119

Schafer, M. (1977). The Tuning of the World. Nueva York, NY: Random House.

Schaeffer, P. (1967). El tratado de los objetos musicales. Madrid, España: Editorial Alianza.

Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia. Madrid, España: Grupo Planeta.

Simon Fraser University. (s. f.). The World Soundscape Project. Recuperado de https://www.sfu.ca/sonic-studio/WSP/index.html

Vernallis, C. (2004). Experiencing Music Video. Nueva York, NY: Columbia University Press.

Filmes:

Abounouom, A. (Productor), Arriaga, G. (Escritor), y Iñárritu, A. G. (Director). (2006). Babel [Película]. Estados Unidos: Paramount Pictures.

Arriaga, G. (Productor), Arriaga, G. (Escritor), y Iñárritu, A. G. (Director). (2003). 21 Grams [Película]. Estados Unidos: Focus Features.

Arriaga, G. (Productor), Arriaga, G. (Escritor), y Iñárritu, A. G. (Director). 2000). Amores perros [Película]. México: Filmax.

Azcarraga, E. (Productor), Iñárritu, A. G. (Escritor), y Iñárritu, A. G. (Director). (2002). 11'09''01 - September 11 [Película]. Estados Unidos: CIH Shorts.

Bovaira, F. (Productor), Iñárritu, A. G. (Escritor), y Iñárritu, A. G. (Director). (2010). Biutiful [Película]. México: Mod Producciones.

Iñárritu, A. G. (Escritor & Director). (2012). Naran ja [Película]. Estados Unidos: The Amoveo Company.

Iñárritu, A. G. (Productor, Escritor y Director). (2014). Birdman [Película]. Estados Unidos: New Regency Pictures.

Iñárritu, A. G. (Productor, Escritor y Director). (2015). The Revenant [Película]. Estados Unidos: Regency Enterprises.

Published

2018-10-24

How to Cite

Pardo Siabato, C. (2018). Cinema for the Ears. Analysis of the Sound Design of the Film Babel. Dixit, (29), 04–19. https://doi.org/10.22235/d.v0i29.1694

Issue

Section

Desde la Academia

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.