Theater and Cinema for the general public. Accessibility and stylistic synthesis in the film version of La fiaca (Fernando Ayala, 1969)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v0i26.1324

Keywords:

Argentinean cinema, adaptation, economic factors, accessibility, sixties

Abstract

The article aims to analyze the film directed by Fernando Ayala based on the play La fiaca by Ricardo Talesnik. It seeks to build a double bind: Firs, studying the coincidences between the creative projects of the director and the playwright and the importance of the economic factors that influenced some of the aesthetic choices. Second, based on a methodology of comparative analysis on staging strategies, both theatrical and cinematographic, the work goals to trace the unique features that this film establishes in relation to the play and other productions of the sixties. As an articulating axis between both aspects, an inquiry is made around the role fulfilled by the notion of accessibility as a fundamental mechanism that made possible an amplification of the massive repercussion of the proposal, based fundamentally on the recovery of the protagonist Norman Briski

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Sala, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas - Universidad de Buenos Aires - Universidad Nacional de las Artes

Doctor en Historia y Teoría de las Artes por la Universidad de Buenos Aires (Summa cum laude). Jefe de Trabajos Prácticos de las cátedras Historia del Cine Universal (Facultad de Filosofía y Letras, UBA) y Estudios Curatoriales I (Área Transdepartamental de Crítica de Artes, UNA). Actualmente se desempeña como becario Postdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) con una pesquisa sobre los intercambios cinematográficos y teatrales desarrollados durante la postdictadura argentina (1984-1994).Investigador formado del Centro de Investigación y Nuevos Estudios sobre Cine (CIyNE) y del Grupo de Estudios de Teatro Argentino (GETEA), ambos con sede en el Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano (FFyL, UBA). Ha publicado diversos artículos sobre su especialidad en publicaciones nacionales e internacionales, entre ellas el Primer Premio del III Concurso de ensayos de Cine y Audiovisual “Domingo Di Núbila” organizado por el Festival Internacional de Cine de Mar del Plata.

References

Abuín González, A. (2012). El teatro en el cine. Estudio de una relación intermedial. Madrid, España: Cátedra.

Aumont, J. (2012). El cine y la puesta en escena. Buenos Aires, Argentina: Colihue.

Barthes, R. (1974). El placer del texto. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Bourdieu, P. (1991). La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Madrid, España: Taurus.

Bourdieu, P. (1992). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona, España: Anagrama.

Cattrysse, P. (1992). Pour une théorie de l’adaptation filmique. Le film noir américain. Bern, Suiza: Lang.

Deleuze, G. (1984). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Barcelona, España: Paidós.

Dubatti, J. (1989). Ricardo Talesnik y el realismo. La fiaca (1967). En O. Pellettieri (Comp.), Teatro argentino de los ’60: Polémica, continuidad y ruptura (pp. 157-168). Buenos Aires, Argentina: Corregidor.

España, C. (2005). Transformaciones. Cine argentino 1957-1983: modernidad y vanguardias. En C. España (Dir.), Cine argentino. Modernidad y vanguardias. 1957-1983, Volumen I (pp. 20-207). Buenos Aires, Argentina: Fondo Nacional de las Artes.

Font, D. (2002). Paisajes de la modernidad. Cine europeo, 1960-1980. Barcelona, España: Paidós.

Gesternkorn, J. (1994). Lever le Rideau. En C. Hamon-Siréjols, J. Gestenkorn, y A. Gardies (Eds.), Cinéma et théâtralité (pp. 13-27). Lyon, Francia: Aléas.

Gramsci, A. (1981). Cuadernos de la cárcel. México D.F., México: ERA. (Trabajo original publicado en 1930)

Kristeva, J. (1978). Semiótica 1. Madrid, España: Fundamentos.

Losilla, C. (2012). La invención de la modernidad o cómo acabar de una vez por todas con la historia del cine. Madrid, España: Cátedra.

Martínez, T. E. (1961). La obra de Ayala y Torre Nilsson en las estructuras del cine argentino. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Culturales Argentinas.

Miller, K. (2014). La experiencia del vacío: Tedio y política en novelas argentinas del 2000. Revista Iberoamericana, 80(247), 677-692. doi:10.5195/reviberoamer.2014.7174

Mudrovcic, M. E. (2010). Nombres en litigio. Las guerras culturales en América Latina. Del Happening desarrollista a la posguerra fría. Rosario, Argentina: Beatriz Viterbo.

Oubiña, D. (2016). Una política de autores para Latinoamérica. (Nuevos cines y nueva crítica: Argentina, Brasil, México en los sesenta). Kamchatka, 8, 347-361. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/kamchatka/article/view/9022

Pellettieri, O. (1997). Una historia interrumpida. Teatro argentino moderno 1949-1976. Buenos Aires, Argentina: Galerna.

Pérez Bowie, J.A. (2003). La teoría sobre la adaptación cinematográfica de textos literarios. Estado de la cuestión. En J.A. Pérez Bowie (Ed.), La adaptación cinematográfica de textos literarios. Teoría y práctica (pp. 11-30). Salamanca, España: Plaza Universitaria.

Potenze, J. (1 de octubre de 1967). Festival Briski en el San Telmo. La prensa, p 21.

Prohibida La fiaca. (20 de enero de 1969). Siete días, 2(89), p. 54

Rapallo, A. (1993). Fernando Ayala. Buenos Aires, Argentina: Centro Editor de América Latina.

Schettini, A. (1995). Pasen y vean. La vida de Favio. Buenos Aires: Argentina, Sudamericana.

Talesnik, R. (1967). La fiaca. Buenos Aires, Argentina: Talía.

Terán, O. (1991). Nuestros años sesenta. La formación de la nueva izquierda intelectual en la Argentina 1956-1966. Buenos Aires, Argentina: Puntosur.

Tesson, C. (2012). Cine y teatro. Barcelona, España: Paidós.

Torre Nilsson, L. (1985). Torre Nilsson por Torre Nilsson. Buenos Aires, Argentina: Fraterna.

Valdéz, M. (2005). Fernando Ayala. Cultor de la crónica y de la actualidad. En C. España (Dir.), Cine argentino. Modernidad y vanguardias 1957-1976 (pp. 272-299). Buenos Aires, Argentina: Fondo Nacional de las Artes.

Versión fílmica bien lograda de La fiaca. (7 de marzo de 1969). La Nación, p. 23

Williams, R. (1994). Cultura. Sociología de la comunicación y del arte. Barcelona, España: Paidós.

Filmes:

Aletti, G., Rodríguez Mentasti, M., Salías, S., Stevani, C. (Productores), y Mugica, R. (Director). (1965). El reñidero [Película]. Argentina: Sono Film.

Ayala, F. (Productor & Director), Olivera, H. (Productor). (1963). Paula cautiva [Película]. Argentina: Aries Cinematográfica.

Ayala, F. (Productor & Director), Olivera, H. (Productor). (1968). Psexoanálisis [Película]. Argentina: Aries Cinematográfica.

Ayala, F. (Productor & Director), Olivera, H. (Productor). (1969). La fiaca [Película]. Argentina: Aries Cinematográfica.

Ayala, F. (Productor & Director), Olivera, H. (Productor). (1970). La guita [Película]. Argentina: Aries Cinematográfica.

Ayala, F. (Productor & Director), Olivera, H. (Productor). (1971). Los neuróticos [Película]. Argentina: Aries Cinematográfica.

Báilez, H.. (Productor), y Martínez Suárez, J. (Director). (1975). Los chantas [Película]. Argentina: Cinematográfica Victoria.

Barreto, L. (Productor), y Diegues, C. (Director). (1980). Bye Bye Brasil [Película]. Brasil: Luiz Carlos Barreto produções cinematográficas.

Cahen Salaberry, E. (Productor & Director). (1978). ¡Yo también tengo fiaca! [Película]. Argentina: Cinematográfica Victoria.

Cimonetti, M. (Productor), y Feldman, S. (Director). (1960). Los de la mesa 10 [Película]. Argentina: Siluetas.

Daly, J., Gibson, D., Hurd, G. (Productores), y Cameron, J. (Director). (1984). Terminator [Película]. Estados Unidos: Hemdale-Pacific Western-Euro Film Funding-Cinema ’84-Greenberg Brothers Partnership.

Favio, L., (Productor & Director), Sires, J., Tarantini, A., y Labraña, H. (Productores). (1973). Juan Moreira [Película]. Argentina: Choila Producciones.

Favio, L., (Productor & Director), y De Benedetti, O. (Productor). (1974). Nazareno Cruz y el lobo [Película]. Argentina: Centauro Films.

Gaffet, N., Pereira, P., Sires, J. (Productores), Torre Nilson, L. (Productor & Director). (1961). La mano en la trampa [Película]. Argentina: Producciones del Ángel.

Lovell, D., Prophet, M., Roos, F. (Productores), y Coppola, F. (Director). (1984). Cotton Club [Película]. Estados Unidos: Zoetrope Studios-Producers Sales Organizacion-Totally Independient-Robert Evans Company.

Parrilla, C. (Productor), y Martínez Suárez, J. (Director). (1960). El crack [Película]. Argentina: Alithia Cinematográfica.

Rodríguez Mentasti, E. (Productor), y Mugica, R. (Director). (1961). El centroforward murió al amanecer [Película]. Argentina: Sono Film.

Rodríguez Mentasti, E. (Productor), y Torre Nilson, L. (Director). (1957). La casa del ángel [Película]. Argentina: Sono Film.

Torre Nilson, L. (Productor), y Jusid, J.J. (Director). (1975). Los gauchos judíos [Película]. Argentina: Films Cuatro.

Published

2017-06-22

How to Cite

Sala, J. (2017). Theater and Cinema for the general public. Accessibility and stylistic synthesis in the film version of La fiaca (Fernando Ayala, 1969). Dixit, (26), 44–61. https://doi.org/10.22235/d.v0i26.1324

Issue

Section

Desde la Academia

Similar Articles

<< < 5 6 

You may also start an advanced similarity search for this article.