The Impact of Digital Technology in the Music Industry

Authors

  • Fabián Arango Archila Pontificia Universidad Javeriana

DOI:

https://doi.org/10.22235/d.v0i24.1168

Keywords:

digital technology, digitalization, recording industry, music, multimedia

Abstract

This article describes the impact digital technology had on the international recording industry, since 1995 up to this date. It does so through the assessment of the changes in commercialization, production, and distribution of music while also looking into the new habits from the consumers. The aim of the article is thus the description of how a series of inventions developed in the last twenty years (broadband, computers, multimedia, smartphones, P2P services and online communities) have changed the business models in the music sector. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexander, P. J. (2002). Peer-to-peer file sharing: The case of the Music Recording Industry. Review of Industrial Organization, 20, 2, 151- 161.

Arango Archila, F. (2015). De lo offline a lo online: lo virtual como oportunidad de negocio de la Industria discográfica colombiana. Poliantea. 10, 19, 95-144.

Arcos Vargas, A. (2008). Industria musical en Colombia: una aproximación desde los artistas, las disqueras, los medios de comunicación y las organizaciones [Tesis de grado]. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Arias, J.J., Ellis, C. (2013). The decreasing excludability of digital music: implications for copyright law. Economist, 58, 2, 124-132.

Arias Franco, E. (2013). La industria de la música independiente y su consumo cultural. Derecho a Comunicar. Revista Científica de la Asociación Mexicana de Derecho a la Información, 8, 29-47.

Arias, X. (2014, julio 17). iTunes Pass permite recargar con efectivo las cuentas de iTunes. Enter. Recuperado de http://www.enter.co/especiales/vida-digital/adios-a-la-tarjeta-tunespass-permite-recargar-con-efectivo-cuentas-de-itunes/

Arrizabalaga, G. (2009). Tecnología digital y evolución del producto musical. Ontology Studies, 9, 279-287.

Barreto, A. (1998). The music industry: technology and intellectual rights. Law Technology, 31, 1, 19-37.

Bautista Sánchez, J.I., Chekunova Gross, K., Orellana Montero, V.(2013).Batalla por el futuro: la industria discográfica contra la música digital. Pérez, J. (Coord.). Industrias audiovisuales: producción y consumo en el siglo XXI (pp. 156-182). Málaga: Universidad de Málaga.

Bellón, M. (2010). El abc del rock. Bogotá: Aguilar.

Buquet, G. (2002). La industria discográfica: reflejo tardío y dependencia del mercado internacional. Bustamante, E. (Coord.). Comunicación y cultura en la era digital: industrias, mercados y diversidad en España. Barcelona: Gedisa.

Calvi, J. C. (2006). Plan integral de apoyo a la música y a la industria discográfica. Madrid: Fundación Alternativas.

Civano, E. (2003). La industria discográfica y la migración de valor. Recuperado de http://www.udesa.edu.ar/files/img/Administracion/45.PDF

Cobo, L. (2008, noviembre 15). Latin Alternative? Billboard, 120, 45, 6.

Dane, C. (1998). The UK music industry: some recent developments. Cultural Trends, 31, 1-23.

Das, S. (2000). The availability of the fair use defense in music piracy and Internet technology. Federal Communications Law Journal, 52, 3, 727-747.

Easley, R. F. (2005). Ethical issues in the music industry response to innovation and piracy. Journal of Business Ethics, 62, 163-8.

Faulk, G. K. (2011). The relation of prerecorded music media format and the U.S recording industry piracy claims: 1972-2009. Research in Business and Economics Journal, 4, 1-21.

Fouce, H. (2010). Tecnologías y medios de comunicación en la música digital: de la crisis del mercado discográfico a las nuevas prácticas de escucha. Revista Científica de Educomunicación, 34, 17, 65-72.

Fox, M. (2004). E-Commerce business models for the music industry. Popular Music And Society, 27, 2, 201-220.

Fox, M. (2005, julio 4). Technological and social drivers of change in the online music industry. First Monday, special issue, 1. Recuperado de http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/1453/1368

Fuch, C. (2008). Internet and society: social theory in the information age. New York: Taylor & Francis Group.

Garofalo, R. (1999). From music publishing to mp3: music and industry in the twentieth century. American Music, 17, 3, 318-353.

Guerra digital (2012, febrero 2). Dinero. Recuperado de http://www.dinero.com/edicion-impresa/caratula/articulo/guerra-digital/143793

Halonen-Akatwijuka, M., Regner, T. (2009). Digital technology and the allocation of ownership in the music industry. Jena Economic Research Papers, 3, 1-33.

Hardaker, G., Graham, G. (2003). Impact of on-line technologies for -Music supplier networks. Journal of Services Research, 3, 1, 6-27.

Hernández Escobar, M. (2011). Manual de instrucciones. Autogestión y autopromoción musical en la web 2.0 [Tesis de grado]. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Herrera, A. C. (2008). La importancia de la comunicación en la formación de marca para un artista de la música [Tesis de grado]. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Herrera Tamariz, H. A. (2010). El impacto de la tecnología digital y los nuevos mecanismos de protección de fonogramas: controversia y soluciones en la normativa nacional. Quito: Universidad de las Américas.

IFPI (2004). Online Music Report. Recuperado de http://www.musikindustrie.de/fileadmin/news/publikationen/pb_digtal-music-report-2004.pdf

IFPI (2006). Online Music Report. Recuperado de http://www.ifpi.cz/wp-content/uploads/2013/03/ Digital-Music-Report-2006.pdf

IFPI (2010). Informe 2010. Recuperado de http://www.ifpi.org/content/library/DMR2010.pdf

IFPI (2011). Online Music Report. Recuperado de http://www.ifpi.org/content/library/dmr2011.pdf

IFPI (2013). Informe digital 2013. Recuperado de http://www.ifpichile.cl/archives/dmr2013.pdf

Internet produce las mayores ganancias de la industria musical (2016, marzo 23). El Tiempo. Recuperado de http://www.eltiempo.com/tecnosfera/resenas-tecnologia/mayores-ganancias-de-la-industria-musical-se-dan-por-internet/16544524

Isaacson, W. (2011). Steve Jobs. Buenos Aires: Debate.

Kask, J. (2011). Evolving market channels in the swedish music

industry: a dominant design approach. Segelod, E. (Ed). Studies in industrial renewal. Sweden: Malardaden University, Eskilstuna Vasteras.

Krasilovsky, M. W. (2003). This business of Music. New York: Watson-Guptill Publications.

López, J. A. (2014). El acceso a la información en la economía de red y su impacto en la industria discográfica. Revista Luciérnaga, 6, 11, 52-62.

Merritt, H. (2011). Information technologies and the evolution of the digital divide in Mexico: a public policy approach. Análisis Económico, 26, 62, 119-137.

Monroy Rodríguez, J.C. (2006). La industria musical colombiana en el mercado de los nuevos usos digitales. La Propiedad Inmaterial, 9, 25–44.

Moreau, F. (2013). The Disruptive Nature of Digitization: The Case of the Recorded Music Industry. International Journal Of Arts Management, 15, 2, 18-31.

Moyon, E., Lecocq, X. (2010). Co-evolution between Stages of Institutionalization and Agency: The Case of the Music Industry’s Business Model. Gestión Internacional, 14, 4, 37-52.

Ochoa, A. M. (2003). Músicas locales en tiempos de globalización. Bogotá: Norma.

Palmeiro, C. (2004). La industria discográfica y la revolución digital. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.

Papagiannidis, S., Berry, J. (2007). What has been learned from emergent music business models? International Journal of E-Business Research, 3, 3, 25-39.

Pikas, B., Pikas, A., Lymburner, C. (2011). The future of the music industry. Journal of Marketing Development and Competitiveness, 5, 3, 139-149.

Portal, C., Sánchez Barranquero, L., Torres García, M. (2013). La industria discográfica en España. Pérez Rufí, J. (Coord.). Industrias audiovisuales: producción y consumo en el siglo XXI (pp. 183-202). Málaga: Universidad de Málaga.

Pucci Del Río, P. (2008). La crisis del disco: un análisis estratégico bajo la perspectiva del marketing [Tesis de grado]. Santiago: Universidad de Chile.

Ramírez García, F. (2013, febrero 6). iTunes celebra 25.000 millones de canciones vendidas. Enter. Recuperado de http://www.enter.co/cultura-digital/entretenimiento/itunes-celebra-25-000-millones-de-canciones-vendidas/

Ramírez, J., Gómez, N. E. (2011). Manual para el manejo de artistas musicales. Bogotá: Impresiones Leograf.

Ramírez, J., Loaiza, T., Rojas, Á. (2011). Contexto empresarial de las casas disqueras y sellos discográficos físicos y digitales en Bogotá. Bogotá: Universidad Ean.

Raposo, M. (s. f.). Nueva mirada sobre la industria de la música. Buenos Aires: Universidad de Palermo. Recuperado de http://www.palermo.edu/economicas/pdf_economicas/musica.pdf

Renard, S., Goodrich, P., Fellman, P. (2012). Historical changes in the music industry supply chain: a perception of the positioning of the artist musician. MEIEA Journal, 12, 1, 91-129.

Renard, S., Faulk, G., Goodrich, P. (2013). Networks perspectives on the relevance of new revenue streams in the digital era music industry. MEIEA Journal, 13, 1, 149-79.

Roa, E. (2011, diciembre 21). Enter. Recuperado de: http://www.enter.co/cultura-digital/redes-sociales/google-twitter-yahoo-ebay-y-wikipedia-se-unen-contra-la-ley-sopa/

Rojas, L. (2014, octubre 15). Google, Twitter, Yahoo!, Ebay y Wikipedia se unen contra la ley SOPA. Enter. Recuperado de http://www.enter.co/cultura-digital/entretenimiento/bono-se-isculpo-por-haber-puesto-el-album-de-u2-enel-icloud-de-todos/

SGAE (2014). Anuario 2014. Recuperado de http://www.anuariossgae.com/anuario2012/home.html

Stafford, S. (2010). Musical in the digital age: the emergence of digital music and its repercussions on the music industry. The Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 1, 2, 112- 120.

Styven, M. (2007). The intangibility of music in the digital age. Popular Music And Society, 30, 1, 53-64. Swanson, K. (2013). A case study on Spotify: exploring perceptions of the music streaming service. MEIEA Journal, 13, 1, 207-230.

Tschmuck, P. (2003). How creative are the creative industries? A case of the music industry. Journal of Arts Management, Law, and Society, 33, 2, 127-41.

Tu, Y., Lu, M. (2006). An Experimental and Analytical Study of On-Line Digital Music Sampling Strategies. International Journal of Electronic Commerce, 10, 3, 39-70.

Valencia, J. A. (2008). The Impact of Technology on the music industry [Tesis de grado]. Florida: Florida Atlantic University.

Venegas, E. (2009). Investigación de la industria musical y metodología en la producción de audio y construcción visual de una banda de rock [Tesis de grado]. Bogotá: Universidad Javeriana.

Waldfogel, J. (2012). Copyright Research in the Digital Age: Moving from Piracy to the Supply of New Products. The American Economic Review, 102, 3, 337-342.

Weber, L. (2010). Marketing en las redes sociales. México: Edamsa.

Welsh, J. S. (2009). Pay what you like-No really: why copyright law should make digital music free for noncommercial uses. Emory Law Journal, 58, 6, 1495-1535.

Wikström, P. (2014). La industria musical en una era de

distribución digital. Recuperado de: https://www.bbvaopenmind.com/articulo/la-industria-musical-en-una-era-de-distribucion-digital/?fullscreen=true

Yudice, G. (2007). Nuevas tecnologías, música y experiencia. Barcelona: Gedisa.

Published

2016-06-13

How to Cite

Arango Archila, F. (2016). The Impact of Digital Technology in the Music Industry. Dixit, (24), 36–50. https://doi.org/10.22235/d.v0i24.1168

Issue

Section

Desde la Academia

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 

You may also start an advanced similarity search for this article.