Variables that Influence the Performance of Nursing Students at the Universidad del Magdalena in the SABER PRO Tests

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/ech.v12i2.3370

Keywords:

academic performance, universities, nursing education, nursing students

Abstract

Objective: To analyze the relationship between personal, family, and institutional variables with the performance in the SABER PRO tests from 2016 to 2019 of nursing students at the Universidad del Magdalena (Colombia). Methodology: Descriptive correlational study. The analysis of the scores obtained in the generic and specific modules of the SABER PRO tests of the nursing students of the Universidad del Magdalena was carried out. Descriptive and inferential analyses were performed using Infostat/L software. Results: The performance in the different modules of the SABER PRO tests was found to be associated with personal variables such as younger age, male gender, and rural residence; family variables such as access to cable television service, ownership of a computer and video game console, residence in a permanent home and no dependents; and institutional variables such as the mean value of tuition fees and scholarships. Conclusions: Personal, family, and institutional variables were identified that are associated with better performance on state tests. These findings highlight the importance of considering multiple individual and contextual factors, when addressing academic achievement and educational equity. It is suggested that educational policies and programs should be designed to reduce existing gaps in these variables and provide equitable access to resources and learning opportunities for all students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

García-González JR, Sánchez-Sánchez PA, Orozco M, Obredor S. Extracción de conocimiento para la predicción y análisis de los resultados de la prueba de calidad de la Educación Superior en Colombia. Form Univ. 2019;12(4):55-62. doi: 10.4067/S0718-50062019000400055

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. Acerca del examen Saber Pro [Internet]. Disponible en: https://www.icfes.gov.co/acerca-del-examen-saber-pro#:~:text=El%20examen%20de%20Estado%20de,los%20distintos%20programas%20profesionales%20universitarios

Universidad Autónoma de Occidente. ¿Qué son las pruebas Saber Pro? [Internet]. Disponible en: https://sitios.uao.edu.co/saberpro/que-son-las-pruebas-saber-pro/

Agudelo AS, Figueroa LA, Vasquez L. Relaciones causales de los factores que afectan el desempeño de los estudiantes en pruebas estandarizadas en Colombia. Revista Espacios. 2019;40(23). Disponible en: https://www.revistaespacios.com/a19v40n23/19402323.html

Duarte Soto CA, Alvarado Medina ID, Suárez Villamizar JA, Madriz Rodríguez DA, Nieto Sánchez ZC, Moreno Sánchez YM, et al. Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes de enfermería. Arch Venez de Farmacol y Ter. 2021;40(9):927-933. doi: 10.5281/zenodo.5834908

Fooladi E, Karim MN, Vance S, et al. Factors Associated with Undergraduate Nursing Students' Academic and Clinical Performance: A Mixed-Methods Study. Front Med (Lausanne). 2022;9:793591. doi: 10.3389/fmed.2022.793591

Gu M, Sok S. Factors Affecting the Academic Achievement of Nursing College Students in a Flipped Learning Simulation Practice. Int J Environ Res Public Health. 2021;18(11):5970. doi: 10.3390/ijerph18115970.

Álvarez Miño L, Ramos E, Villa A. Situación laboral e impacto social de Enfermeros Graduados. Universidad del Magdalena 2007-2019. Rev Cienc Cuidad. 2020;17(3):33-45. doi: 10.22463/17949831.2205

Canova Barrios C. Aspectos éticos en la publicación de manuscritos científicos: Una revisión de literatura. Salud Cienc Tecnol. 2022;2:81. doi: 10.56294/saludcyt202281

Oliveira-Silva G, Del’ Angelo Aredes N, Galdino-Júnior H. Análisis de los factores relacionados con la reprobación académica en la educación de Enfermería: un estudio de método mixto. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2021;29:e3411. doi. 10.1590/1518-8345.4458.3411

Caponnetto V, Dante A, Masotta V, La Cerra C, Petrucci C, Alfes CM, Lancia L. Detailed data about a forty-year systematic review and meta-analysis on nursing student academic outcomes. Data Brief. 2021;38:107298. doi: 10.1016/j.dib.2021.107298

Zárate-Grajales RA, Ostiguín Meléndez RM, Aristizabal P, Serván-Mori E, Nigenda G. Predictors of nursing students' academic performance in the National Autonomous University of Mexico, 2010–2019: A retrospective study. Nurse Educ Today. 2021;100:104790. doi: 10.1016/j.nedt.2021.104790

Grajales-Alonso I, Márquez-Valdez LM, Martínez-Ramos EB, Cortés-Bohórquez E, Ordaz-Zurita FR. Rendimiento académico en estudiantes de enfermería de una universidad pública. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2022;30(3):60-7. Disponible en: http://revistaenfermeria.imss.gob.mx/editorial/index.php/revista_enfermeria/article/view/1246

Ortigoza A. Determinantes del rendimiento académico de alumnos de la carrera licenciatura en enfermería de la Universidad Nacional de Tucumán en el periodo 2003-2011. Revista de Educación. 2022;26:301-313. Disponible en: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/6128

Vidal Barrantes FJ. El papel de la Inteligencia Emocional y Espiritual en la intervención sanitaria y educativa. Salud Cienc Tecnol. 2023;3:311. doi: 10.56294/saludcyt2023311

Brito-Jiménez I, Palacio-Sañudo J. Calidad de vida, desempeño académico y variables sociodemográficas en estudiantes universitarios de Santa Marta-Colombia. Duazary. 2016;13(2):133-141. doi: 10.21676/2389783X.1719

Parra Aguirre MA, Padilla Contreras R. Factores socioeconómicos y rendimiento académico en estudiantes de enfermería. Revisión bibliográfica integrativa. Rev Eug Esp. 2022;16(3):116-118. doi: 10.37135/ee.04.15.11

García Cabezas A, Almeyda Vázquez A. Rendimiento académico en estudiantes de Psicología. UH. 2019;288:128-146. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762019000200128

Carreño K, De la Cruz W, García K, Latorre A. Factores influyentes en el rendimiento académico de los estudiantes en las instituciones de educación superior. Investigación y Desarrollo en TIC. 2020;11(1):57- 69.

Cala-Calviño L, Labadie-Fernández S, Álvarez-González R, Peacok-Aldana S. Sociodemographic variables related to academic performance in the subject Clinical Pharmacology. MediCiego. 2020;26(1):e979. Disponible en: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/979

Sandoval Zúñiga MS. Características sociodemográficas, percepción sobre las habilidades de estudio y rendimiento académico en estudiantes de primer año de carreras de la Facultad Ciencias de la Salud. EDU Review. 2021;9(1):41-54. doi: 10.37467/gka-revedu.v9.2627

Musso E, Brizuela del Moral F, Di Naranjo AP, Pereno G, Sánchez S. Deserción universitaria y rendimiento académico en estudiantes trabajadores y/o con hijos a cargo. Anuario de Investigaciones de la Facultad de Psicología. 2020;5(8):119-134. Disponible en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/aifp/article/view/33328/33753

Lancia L, Caponnetto V, Dante A, Mattei A, La Cerra C, Cifone MG, Petrucci C. Analysis of factors potentially associated with nursing students' academic outcomes: A thirteen-year retrospective multi-cohort study. Nurse Educ Today. 2018;70:115-120. doi: 10.1016/j.nedt.2018.08.020

Giai M, Franco E. Evaluación de la capacidad cognitiva, razonamiento y cálculo en ingresantes de la carrera de enfermería. Rev Chil Enferm. 2021;3(2):34–55. doi: 10.5354/2452-5839.2021.64672

Chewaka Gamtessa L. Correlation Between Academic and Clinical Practice Performance of Nursing Students at a Pediatrics and Child Health Nursing Course; Mizan-Tepi University, Ethiopia. Adv Med Educ Pract. 2021;12:155-162. doi: 10.2147/AMEP.S294650

Carrasco Aldunate P, Guajardo Canales S, Rivera Martínez MS. Significado de la experiencia de estudiar enfermería y trabajar simultáneamente. Rev Chil Enferm. 2022;4(2):67-85. doi: 10.5354/2452-5839.2022.68496

Lancia L, Caponnetto V, Dante A, Mattei A, La Cerra C, Cifone MG, Petrucci C. Analysis of factors potentially associated with nursing students' academic outcomes: A thirteen-year retrospective multi-cohort study. Nurse Educ Today. 2018;70:115-120. doi: 10.1016/j.nedt.2018.08.020

Grande RAN, Berdida DJE, Villagracia HN, Ablao JN, Garcia PRB. Assessment of nursing students’ research competencies with competency‐based education. J Competency-based Educ. 2021;6(4):211–21. doi: 10.1002/cbe2.1260

Casquete-Tamayo EJ, Delgado Mendoza H. Efectos de la pandemia en la educación, la formación, el trabajo docente y los aprendizajes de los estudiantes. Salud Cienc Tecnol. 2023;3:332. doi: 10.56294/saludcyt2023332

Figueira-Teuly J, Canova-Barrios C, Lepez CO. La integración curricular en enfermería: reseña del Conversatorio alusivo al Día de la Enfermería Argentina 2022. Salud Cienc Tecnol. 2022;2:166. doi: 10.56294/saludcyt2022166

Published

2023-11-21

How to Cite

Canova-Barrios, C. J., Acosta-Salazar, D. P., Torres-Barrios, L. A., & Álvarez-Miño, L. (2023). Variables that Influence the Performance of Nursing Students at the Universidad del Magdalena in the SABER PRO Tests. Enfermería: Cuidados Humanizados, 12(2), e3370. https://doi.org/10.22235/ech.v12i2.3370