The National Council of Science and Technology and the scientific research in criminology in Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/rd27.3158

Keywords:

criminology, research, science, science policy

Abstract

This article is part of the doctoral research entitled Estudio de Pertinencia de los Programas de Formación y Ejercicio Profesional de los Criminólogos en Nuevo León, developed at the Facultad de Filosofía y Letras of the Universidad Autónoma de Nuevo León, with funding from the Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT) in Mexico. This article highlights the importance of scientific research in the areas of criminology and criminalistics and points out four pending areas of development: epistemology and methodology; criminological philosophy; scientific research; and teaching. In Mexico, the organization in charge of guiding scientific and technological activity is CONACYT, of which several areas in which it is linked to criminology and scientific research are presented here. It also shows the process of involvement in the training in science and methodology to be incorporated into the exercise of research and development of knowledge, through quality postgraduate studies. Finally, criminologists in Mexico who are distinguished by the national government as researchers are listed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arreaza Camero, E., & Santos A. T. (1974, octubre). Problemas metodológicos de la investigación Criminológica [Presentación de paper]. Simposio sobre Metodología de las Ciencias Humanas, XXIV Asamblea Anual de ASOV AC, Maracaibo, Venezuela. http://bdigital.ula.ve/storage/pdf/crimi/v3/articulo02.pdf

Arredondo Galván, V. M. (1989). Evaluación y acreditación de los programas de posgrado. Revista de Educación Superior, (18), 1-8. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista71_S1A4ES.pdf

Castillo Barrantes, E. (2008). Vida Social y Derecho. ILANUD; Universidad de Costa Rica y Jurídica Continental.

Cerón Martínez, A. U. (2017). Cuatro niveles de conocimiento en relación a la ciencia. Una propuesta taxonómica. Ciencia Ergo Sum, 24(1), 83-90. https://www.redalyc.org/journal/104/10449880009/html/

Comités Interinstitucionales para la Evaluación de la Educación Superior. (2022). ¿Qué es la Acreditación? https://www.copaes.org/queesacreditacion.html

Consejo para la Acreditación de la Educación Superior. (2022). Acreditación de programas educativos. https://www.ciees.edu.mx/?seccion=acreditacion&area=programas

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. (2022a). Programa Nacional de Posgrados de Calidad. https://conacyt.mx/becas_posgrados/programa-nacional-de-posgrados-de-calidad/

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. (2022b). Sistema Nacional de Posgrados. http://svrtmp.main.conacyt.mx/ConsultaSNP/?c=Consulta&a=Index

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. (2022c). Becas nacionales. https://conacyt.mx/becas_posgrados/becas-nacionales/#:~:text=Nuevo%20proceso%20de%20postulaci%C3%B3n,a%20una%20beca%20del%20Conacyt

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. (2022d). Sistema Nacional de Investigadores. https://conacyt.mx/sistema-nacional-de-investigadores/

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. (2022e). Sistema Nacional de Investigadores. Padrón de Beneficiarios. https://conacyt.mx/wp-content/uploads/sni/Sistema_Nacional_de_Investigadores_Enero_a_Septiembre_2022.xlsx

Delgado Bardales, J. M. (2021). La investigación científica: su importancia en la formación de investigadores. Ciencia Latina. Revista Científica Multidisciplinar. 5(3), 2385-2386. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/476/585

Dirección General de Educación Tecnológica Industrial y de Servicios. (2018). Padrón Nacional de Programas Educativos de Calidad (PNPEC). https://www.dgeti.sep.gob.mx/index.php/la-dgeti-hoy/296-padron-nacional-de-programas-educativos-de-calidad-pnpec

Escobar, J. F., Fernández-Jardón, C. M., & Bedoya, I. B. (2017). Los generadores de conocimiento dentro de los Sistemas Regionales de Innovación (SRI). Revista Espacios, 38(34), 17-39. https://www.revistaespacios.com/a17v38n34/a17v38n34p17.pdf

Gregorutti, G. (2010). La acreditación de los posgrados en instituciones privadas de educación superior mexicanas. Reencuentro, (59), 62-69. https://www.redalyc.org/pdf/340/34015675008.pdf

Hikal, W., & González Alcalá, J. R. (2012). Proyecto Reforma a las escuelas de criminología y criminalística en México. Grupo Educativo IMEI. Derecho y Cambio Social, (27). https://www.derechoycambiosocial.com/revista027/proyecto_de_reforma_de_escuelas_de_criminolog%C3%ADa.pdf

Hikal Carreón, W. S. (2021). Elementos para la especialización de la criminología desde la teoría de sistemas. Revista de Derecho Penal y Criminología, 11(6), 225-235. https://zenodo.org/record/5139221#.Y9NGY3bMKUk

Lamnek, S. (2006). Teorías de la Criminalidad: Una Orientación Crítica. Siglo XXI.

México. (2022). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf

México. (2021, 20 de abril). Ley General de Educación Superior. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGES_200421.pdf

Ordaz Hernández, D., & Cunjama López, E. D. (coords.). (2013). Criminología Reflexiva. Discusiones Acerca de la Criminalidad. Ubijus.

Ramírez, A. V. (2009). La teoría del conocimiento en investigación científica: una visión actual. Anales de la Facultad de Medicina, 70(3), 217-224. http://www.scielo.org.pe/pdf/afm/v70n3/a11v70n3.pdf

Rodríguez Abrahantes, T. N., Rodríguez Abrahantes, A., & García Pérez, M. (2016). La investigación y su contribución formativa en estudiantes de las ciencias médicas. Edumecentro, 8(1), 143-158. http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v8n1/edu11116.pdf

Ríos Marín, J. G. (2013). La investigación científica como medio para adquirir conocimiento significativo. Revista Educación y Desarrollo Social, 7(1), 108-115. https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/reds/article/view/738

Sáenz Vergara, E. M. (2018). La filosofía y la ciencia orientando el conocimiento del ser humano. Revista Academia & Derecho, 8(14), 166-177. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/academia/article/view/4337/3684

Secretaría de Educación Pública. (2022). Registro Nacional de Profesionistas. https://www.cedulaprofesional.sep.gob.mx/cedula/presidencia/indexAvanzada.action

Zaffaroni, E. R. (2022). Criminología. Aproximación desde un Margen. Temis.

Published

2023-03-24

How to Cite

Hikal Carreón, W. S., & Rodríguez Estrada, L. E. (2023). The National Council of Science and Technology and the scientific research in criminology in Mexico. Revista De Derecho, (27), e3158. https://doi.org/10.22235/rd27.3158

Issue

Section

Essay and research

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.