The study of law from a complex and transdisciplinary approach: Research experiences in youth policies in Argentina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22235/rd24.2627

Keywords:

law study, complexity, transdisciplinarity, social policy, youths

Abstract

The purpose of the article is to offer a conceptual proposal on the law. An epistemological trajectory theory is used, that leads to observing reality from its complexity. Likewise, it entails certain assumptions at the time of the construction of science, in particular, it’s inter or transdisciplinarity. The legal discipline has historically been linked to positivism, which, according to certain positions, brought it closer to the canons instituted on academics. However, it is criticized for an alleged distancing from what happens in particular social situations or contexts. In addition, research results are provided —in the framework of two postgraduate theses— that have incorporated aspects of the aforementioned through the analysis of the effects of state regulations on social policies for young people: The Asignación Universal por Hijo para Protección Social (auh) and the Programa de Respaldo a Estudiantes Argentinos (Progresar). Consequently, the intention of the contribution is to promote knowledge from a socio-legal perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Administración Nacional de la Seguridad Social [Anses] & Observatorio de la Seguridad Social [OSS]. (2018). Información sobre destinatarios del Programa de Respaldo a Estudiantes Argentinos (Progresar). Recuperado de http://observatorio.anses.gob.ar/

Becher, Y. (2017a). Hacia la construcción de un enfoque sociojurídico en el análisis de la producción cultural del género y las políticas sociales en la(s) juventud(es). Millcayac - Revista Digital de Ciencias Sociales, 4(6), 125-146. Recuperado de https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/millca-digital/article/view/885/535

Becher, Y. (2017b). Cartografías socio-estatales y subjetividades. Un recorrido sobre programas sociales en la contemporaneidad. Buenos Aires: Teseo.

Becher, Y. (2017c). Políticas sociales y subjetividad: Un análisis socio-histórico sobre la concepción de sujeto. Kairós. Revista de Temas Sociales, 21(39), 1-19. Recuperado de http://www.revistakairos.org/wp-content/uploads/BecherKairos39.pdf

Becher, Y. (2018). Las juventudes y su vínculo con la burocracia estatal: entre marcas generacionales y redes de sociabilidad. En G. Castro (comp.), Militancias y políticas juveniles. Involucramientos sociales en contextos provinciales (281-319). Buenos Aires: Teseo.

Becher, Y. (2019). El devenir femenino juvenil en programas sociales. De Prácticas y Discursos. Cuaderno de Ciencias Sociales, 8(12), 195-214.

Bertranou, F., Jiménez, M. & Jiménez, M. (2018). Trayectorias hacia la formalización y el trabajo decente de los jóvenes en Argentina. Documento de Trabajo Nº 18. Oficina de país de la OIT para Argentina.

Giddens, A. (1994). Consecuencias de la modernidad. España: Alianza.

Lombardía, M. L. (2017) ¿PROG.R.ES.AR... o volver al pasado? II Convocatoria para la Divulgación Científica sobre Marginaciones Sociales. Programa Interdisciplinario de la UBA sobre Marginaciones Sociales (Piubamas).

Morin, E. (1998). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Observatorio de la Deuda Social Argentina [ODSA] & Universidad Católica Argentina [UCA]. (2020). La pobreza como privación más allá de los ingresos (2010-2019). Introducción de datos fundados en un enfoque de derechos. Buenos Aires: Educa.

Preciado, P. B. (2020). Aprendiendo del virus. En Sopa de Wuhan. Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemias (163-185). Buenos Aires: ASPO.

Rodríguez, A. (2000). Acerca de la cientificidad del derecho. En M. del C. Schilardi y colaboradas (comp.), Ciencia y Derecho. La investigación jurídica. Mendoza: Editorial de la Universidad Nacional de Cuyo.

Sánchez Zorilla, M. (2011). La metodología en la investigación jurídica: características peculiares y pautas generales para investigar en el derecho. Revista Telemática de Filosofía del Derecho, 14, 317-335.

Vega, J. (2009). Las calificaciones del saber jurídico y la pretensión de racionalidad del derecho. Doxa. Cuadernos de Filosofía del Derecho, 32, 375-414.

Vilanova, J. & Lértora Mendoza, C. (1995). La dogmática, ciencia social. Replanteo del iuspositivismo realista. E.D., XXXIII (8699). Buenos Aires.

Published

2021-11-19

How to Cite

Becher, Y. (2021). The study of law from a complex and transdisciplinary approach: Research experiences in youth policies in Argentina. Revista De Derecho, (24), 202–215. https://doi.org/10.22235/rd24.2627

Issue

Section

Essay and research

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.