¿NURSING: IS THERE A RELATIONSHIP BETWEEN HEALTHCARE AND TEACHING ACTIVITIES?

Authors

  • Lía Garnica
  • Martha Ballistreri
  • Dominga Vítola
  • Mónica Tría
  • Mónica Pippino
  • Hugo Meza
  • Mónica Ruiz Brok
  • Alma Bantle
  • Alejandra Ballerini
  • Lorena Guarda
  • María Cristina Vidal
  • Sonia Velasco

DOI:

https://doi.org/10.22235/ech.v1i3.868

Keywords:

Nursing, Teaching, Hospital, Integration.

Abstract

General objective: To understand the perspective on the relationship between healthcare and teaching activities among the teachers of the nurse discipline from the first three years of the bachelor’s degree in nursing of the National University of Santiago del Estero (Universidad Nacional de Santiago del Estero) and of those nurses from the Independence Hospital (Hospital Independencia) where then students learn the practical approach of the degree course. Progress report: An exploratory study with qualitative methodology. Information gathering techniques: Key informants and semi structured interviews with directed questions. Preliminary results: On the one hand, some nurses believe there is integration “in spite of staff and resources shortages. We communicate with each other and we try to work in the best way possible”. “There is respect between the institutions”. On the other hand, other nurses said that “there is no integration and that nurse teachers just impart theoretical knowledge without taking into consideration the reality of hospitals”. Nurse teachers said that “there is good predisposition from hospital nurses but that cannot be considered integration” “there should be an agreement”. The nurses admitted that “the good predisposition of students is very beneficial since they are constantly updating themselves and looking for information on the internet”. Nurse teachers believe that “it is beneficial the staff and authorities good predisposition because that makes our job easier”. As regards the staff from the hospital, they say that “the lack of experience of students hold up the work as well as the shortage of resources and staff”. The obstacles, say the nurse teachers, are “staff shortages and few teachers”. Expectations: The nurses said they hope to “achieve greater organization between teachers and the chiefs of the hospitals”, “we do not like to be treated as if we were still students”. Nurse teachers hope to “institutionalize joint work and research and to plan activities”. Conclusion: Investigation still in progress.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Úbeda Bonet J, Pujol Ribó G, Olivé Ferrer C, Álvarez Miró R,

Segura Óliver MS. Opinión de las enfermeras sobre las experiencias clínicas docente. Enferm Clin. 1993 :11-15.

Perez Andres, C., Alameda Cuesta, Al., Albeniz Lizarraga,

C. La formación práctica en enfermería en la escuela universitaria de enfermería de la comunidad de la Madrid: opinión de los alumnos y de los profesores asistenciales. Un estudio cualitativo con grupos de discusión Rev. Esp. Salud Pública [en línea] 2002 [acceso 27 de abril de 2013]; 76 (5): 517-530 . Disponible en: http://www.scielosp.org/pdf/resp/v76n5/original3.pdf

Soto Fuentes, P. , García, M.A. Impacto de un modelo de integración docente asistencial en la fomraicón profesional y el campo clínico. Cienc. Enferm. [revista en línea] 2011. [acceso 24 de abril de 2013]; 17 (3): 51-68. Disponible en: http://www.scielo.cl/pdf/cienf/v17n3/art06.pdf

Dos Santos, M. F., Barbosa Merighi, M., Muñoz, L. La enfermería clínica y las relaciones con los estudiantes de enfermería: un estudio fenomenológico Texto Contexto Enferm 2010 [acceso 27 de abril de 2013]; 19(1): 112-119. Disponible en: http://www.scielo.br/pdf/tce/v19n1/v19n1a13.pdf

Brevis-Urrutia I, Sanhueza-Alvarado O. Integración docente

asistencial en enfermería: problemas en su construcción? Rev. Eletr.Enf. [Internet]. [acceso 09 de mayo de 2013]; 21 2008;10(2):367-73. Available from: http://www.fen.ufg.br/revista/v10/n2/v10n2a08.htm

Arteaga Herrera J., Chávez Lazo, E. (2000). Integración docente-asistencial integración docente – asistencial – investigativa INTEGRACIÓN DOCENTE-ASISTENCIAL-INVESTIGATIVA (IDAI). Rev Cubana Educ Med Super. [revista en línea] 2000 [acceso 24 de abril de 2013]; 14 (2): 184-195. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol14_2_00/

ems08200.htm

Arteaga García, A., Álvarez Blanco, A., Cabrera Cruz N., Toledo

Fernández, (2010) La integración docente, asistencial e investigativa en la Atención Primaria de Salud. Rev Cubana Med Gen Integr [revista en la Internet]. 2010 [acceso 27 de abril de 2013]; 26 (2) Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252010000200015&lng=es

Agramante del Sol, A., Melón Rodríguez R, Peña Fernández

A. Propuesta de guía metodológica para la formación de valores en los estudiantes de enfermería. Revista Cubana Enfermería [revista en línea] 2005 [acceso 27 de abril de 2013]; 21(2) Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/enf/vol21_2_05/enf07205.htm

Albi García,J. Caamaño Vaz,M. D., García López, F., Abad Bernardo, M., Fernández Vaca, M. Benavente Sanguino, M.J. Desarrollo de un instrumento de evaluación de las prácticas clínicas de los estudiantes de enfermería. Enfermería Clínica. 2003. 13: 146-53

Cuñado Barrio A, Sánchez Vicario F, Muñoz Lobo MJ, Rodríguez Gonzalo A, Gómez García I. Valoración de los estudiantes de enfermería sobres las prácticas clínicas hospitalarias. Nure Inv. [revista en internet] 2011 [acceso 24 de abril de 2013]; 8 (52) Disponible en: http://

www.fuden.es/FICHEROS_ADMINISTRADOR/ORIGINAL/NURE52_original_valoracestu.pdf

Programa de apoyo a la reforma de la salud. Modelo de evaluación de la relación docencia-servicio. Criterios básicos de calidad para centros de práctico formativos. Bogotá: Ministerio de la Protección Social : OPS/OMS: Programa de Recursos Humanos; 2004.

Delgado, T., Bentancur, L. Dificultad de la enseñanza del

proceso enfermero en una Universidad Privada de la ciudad de Montevideo. Enfermería: Cuidados Humanizados. [revista en línea] 2012, [acceso 14 de abril de 2013]; 1 (2): 103-112. Disponible en: http://enfermeriacuidadoshumanizados.

ucu.edu.uy/inicio/item/35-revista-deenfermer%C3%ADa-vol1-n%C2%BA2-agosto-2012.html

Palencia E. Reflexión sobre el ejercicio docente de enfermería

en nuestros días. Invest. educ. enferm. [revista en internet] 2006 [14 de abril de 2013]; (24) 2: 130-134. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/iee/v24n2/v24n2a14.pdf

Pereira, J.G., Fracolli. L. La contribución de la articulación enseñanza y servicio para la construcción de la vigilancia de la salud: la perspectiva de los docentes. Rev Latino-am Enfermagem. [revista en línea]. 2009. [acceso 9 de abril de 2013]; 17 (2): 167-173 . Disponible en:

http://www.scielo.br/pdf/rlae/v17n2/es_05.pdf

Taylor S. J., Bogdan, R. Introducción a los métodos cualitativos de Investigación. España: Paidos Ibérica; 2000.

Published

2016-01-31

How to Cite

Garnica, L., Ballistreri, M., Vítola, D., Tría, M., Pippino, M., Meza, H., … Velasco, S. (2016). ¿NURSING: IS THERE A RELATIONSHIP BETWEEN HEALTHCARE AND TEACHING ACTIVITIES?. Enfermería: Cuidados Humanizados, 1(3), 161–167. https://doi.org/10.22235/ech.v1i3.868