Parentification in single-parent families
DOI:
https://doi.org/10.22235/cp.v13i2.1891Keywords:
parentification, single-parent family, household chores, limits, rolesAbstract
The present article shows the results from a qualitative research and thesis of the authors carried out on single-parent families with female heads of household in the city of Chillán (Chile). The general objective was to know the perception of the mothers from single-parent families in the previously mentioned city, about parentification as a tool to maintain family balance. Semi-structured interviews were held with these female heads of household and key informants, which allowed an appreciation of role distribution within the household and also a greater understanding about how the parentification phenomenon can be a useful tool for each family system. The results showed how parentification follows the personal history of the household heads, as well as the environmental circumstances faced by the family or diseases of its members.
Downloads
References
Barudy, J. (2009). Los buenos tratos a la infancia: parentalidad, apego y resiliencia. Barcelona: Gedisa.
Blazek, M. (2016). Parental attitudes and parentification of children in families with limited parental care competencies. Polish Journal of Applied Psychology, 14(3), 93-107. Doi:10.1515/pjap-2015-0064
Boszormenyi-Nagy, I. y Spark, G. (2013). Invisible Loyalties: Reciprocity In Intergeueratioual Family Therapy. New York: Routledge
Cáceres, P. (2003). Análisis de contenido cualitativo: una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas, individuo y sociedad. 2(1), 53-82. Recuperado dehttp://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/viewFile/3/3
Corbetta, P. (2007). Metodología y Técnicas de la investigación social. Madrid: McGraw-Gill.
Encuesta de caracterización socioeconómica [CASEN]. (2015). Hogares y bienestar: Análisis de cambios en la estructura de los hogares (1990-2015). Recuperado de .http://observatorio.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/documentos/Panorama_Casen_ 2015_Hogares_y_bienestar.pdf
Engelhardt, J. (2012). The Developmental Implications of Parentification: Effects on Childhood Attachment. Graduate Student Journal of Psychology. 14, 45-52. Recuperado de:htttps://www.tc.columbia.edu/publications/gsjp/gsjp-volumes- archive/gsjp-volume-14-2012/25227_Engelhardt_Parentification.pdf
Espina, A., Pumar, B. (1996). Terapia familiar sistémica: teoría, clínica investigación. España: Fundamentos.
Fondo Internacional de Emergencia de las Naciones Unidas para la Infancia [UNICEF, por sus siglas en inglés]. (2000). Maltrato infantil en Chile. UNICEF responde.
González, M. (2002). Aspectos éticos de la investigación cualitativa. Revista Iberoamericana de Educación, (29), 85-103.
Henríquez, G. y Barriga, O. (2005). El Rombo de la Investigación. Cinta de Moebio, (23), 162-168. Recuperado de http://www.facso.uchile.cl/publicaciones/moebio/23/henriquez.htm
Hooper, L. M., L'Abate, L., Sweeney, L. G., Ganesini, G. y Jankowsk, P. J. (2013). Models of Psychopathology: Generational Processes and Relational Roles. New York: Springer.
Hooper, L. y Wallace, S. (2009). Evaluating the Parentification Questionnaire: Psychometric Properties and Psychopathology Correlates. Contemporary Family Therapy, 32(1), 52–68. doi 10.1007/s10591-009-9103-9
Instituto Nacional de Estadísticas Chile [INE]. (2017). Censo de Población y Vivienda 2017. Recuperado de http://ine.ine.cl/redbin/RpWebEngine.exe/Portal?BASE=CENSO_2017&lang=esp
Jankowski, P., Hooper, L., Sandage, S. y Hannah, N. (2011). Parentification and mental health symptoms: mediator effects of perceived unfairness and differentiation of self. Journal of Family Therapy, 35(1), 43-65. Recuperado de http://guru.louisville.edu/hooperresearchlab/uploads/1/8/9/9/18990313/37.-journal- of-family-therapy-2012.pdf
Jurkovic, G. J. (1997). Lost Childhoods: The Plight of the Parentified Child [Infancias Perdidas: La difícil situación del niño parentalizado]. Nueva York: Brunner- Routledge.
Moreno, A. (2015). Manual de Terapia Sistémica. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Quintana, A. (2006). Metodología de investigación científica cualitativa. En A. Quintana y W. Montgomery (Eds.). Psicología: Tópicos de actualidad. Lima: UNMSM.
Ramírez, M. (2005). Padres y desarrollo de los hijos: Prácticas de crianza. Estudios Pedagógicos XXXI, 31(2), 167-177. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718- 07052005000200011
Rodriguez-Gonzalez, M. y Martínez, M. (2015). La teoría familiar sistémica de Bowen: avances y aplicación terapéutica. Madrid: McGraw-Hill.
Selvini, M; Boscolo, L., Cecchin G. y Prata G. (1991). Paradoja y contraparadoja. Buenos Aires: Paidós
Universidad de Chile y World Vision (2018). Modelos Culturales de Crianza en Chile: Castigo y ternura, una mirada desde niños y niñas. Chile. Recuperado de https://www.worldvision.cl/modelos-culturales-de-crianza-en-chile?hsCtaTracking=18b52918- db23-402d-9217-f724ef103c2c%7Ce945d4ca-f512- 4948-9164-6eaa62b65390
Williams, K. (2010). Examining the Construct of Childhood Parentification: An Empirical Investigation. (Tesis de maestría). Memorial University of Newfoundland, St. John. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/33557476.pdf