IDENTITY, ATTITUDE AND STEREOTYPES IN A URUGUAYAN NATIONAL AND SUPRANATIONAL SAMPLE
DOI:
https://doi.org/10.22235/cp.v0i1.574Keywords:
Cross-cultural Psychology, Social Identity, National Identity, International Attitudes, National StereotypesAbstract
This work aims to study the way people in a Uruguayan sample identify with regions, nations and supranations; attitudes and stereotypes were measured with respect to national groups and supranational groups. This brings proof about people identifications, likes and stereotypes of: ingroup favoritism, contact and familiarity, similarity, prototipicity and attitude asymmetry. Both the results and instruments are discussed.Downloads
References
Azurmendi, M.J. y Bourhis, R. (1998). Presentación del proyecto de investigación “ICYLCABE-1996”: identidades culturales y lingüísticas en las Comunidades Autónomas Bilingües (CAB) de España. Revista de Psicología Social, (13) 3, 547-558.
Azurmendi, M.J., Bourhis, R., Ros, M. y García, I. (1998). Identidad etnolingüística y construcción de ciudadanía en las Comunidades Autonómicas Bilingües (CAB) de España. Revista de Psicología Social, (13) 3, 559-589.
Baron, R. y Byrne, D. (1998). Psicología Social. Madrid: Prentice Hall.
Bar- Tal, D. (2004). The necessity of observing real life situations: Palestinian – Israeli violence as a laboratory for learning about social behaviour. European Journal of Social Psychology, 34, 677-701.
Blanco, A., Caballero, A. y de la Corte, L. (2005). Psicología de los Grupos. Madrid: Pearson Educación.
Cassidy, C. y Trew, K. (1998). Identities in Northern Ireland: a Multidimensional Approach. Journal of Social Issues, 4, 725-739.
Chryssochoou, X. (2000). The representation(s) of a a new superordinate category. Studying the stereotype of the european in the context of european integration. European Psychologist, Vol. 5, N° 4, 269-277.
Cosse, I. y Markarián, V. (1994). Memorias de la Historia. Montevideo: Trilce.
D’Adamo, O. y García Beaudoux, V. (1995). El argentino feo. Una aproximación psicosocial al estudio de nuestra identidad nacional. Buenos Aires: Losada.
de la Corte, L. (2001). Memoria de un compromiso. La Psicología social de Ignacio Martín-Baró. Bilbao, Desclée.
El País (2006, marzo 23). Mayoría apoya el tratado de libre comercio, p. 24.
El País (2005, junio 19). 13% de los uruguayos piensa en la posibilidad de emigrar, p.15.
Errandonea, F. (1996). Herbert C. Kelman y los conflictos internacionales: El método de “pensar entre todos” en el diferendo árabe-israelí. Cuadernos del Claeh, 75, 39-45.
Gissi, J., Zubieta, E. y Páez, D. (2002). La identidad social y cultural de América Latina. En: Morales, Páez, Kornblit y Asún (coords.) Psicología Social. Buenos Aires: Pearson.
Gouveia, V. y Ros, M. (2000). Hofstede and Schwartz’s models for classifying individualism at the cultural level: their relation to macro-social and macro-economic variables. Psicothema. Vol. 12, Suplemento, 25-33.
Grad, H. (2001). Los significados de la identidad nacional como valor personal. En Ros.y Gouveia (Coords.). Psicología social de los valores humanos. Desarrollos teóricos, metodológicos y aplicados, 265-284. Madrid, Biblioteca Nueva.
Herranz, J.K. y Basabe, N. (1999). Identidad nacional, ideología política y memoria colectiva. Psicología Política, N° 18, 31-47.
Jaguaribe, Helio (2004). La clave es la integración. Corre el reloj para el MERCOSUR. En: Fórum 2004 Barcelona. El Observador. Pp. 14-15.
Javaloy, F. (1993). El paradigma de la identidad social en el estudio del comportamiento colectivo y de los movimientos sociales. Psicothema, vol. 5, Suplemento, 277-286.
Kelman, H.C. (1983). Nacionalismo e identidad nacional: un análisis psicosocial. En: Torregrosa y Sarabia (eds.) Perspectivas y contextos de la psicología social, 241-267. Barcelona: Editorial Hispano Europea.
Kelman, H.C. (1977). Fuentes del apego al estado nación: visión psicosocial de las dimensiones del nacionalismo. En: Finley y Marín (eds). Avances en Psicología contemporánea 142-163. Trillas.
Koomen, W. y Bahler, M. (1996). National stereotypes: common representations and in group favouritism. European Journal of Social Psychology, Vol. 26, 325-331.
Krueger, J. (1996). Probabilistic national stereotypes. European Journal of Social Psychology, Vol. 26, 961-980.
Luna-Arocas, R., Guzmán, G., Quintanilla, I. y Farhangmehr, M. (2001). The Euro and European identity: the Spanish and Portuguese case Journal of Economic Psychology, 22, 441-460.
Matera, C., Giannini, M., Blanco, A. y Smith, P.B. (2005). Autostereotyping and National Identity in The Spanish Context Revista Interamericana de Psicología. Vol. 39, Núm. 1, 83-92.
Methol Ferré, A. (2004). “El MERCOSUR va hacia la unidad sudamericana o al fracaso absoluto”. dosmil 30 Crónicas Económicas, N° 18, julio, 4-6.
Methol Ferré, A. (1988). Desde Bolívar. América Latina y sus “poderes intrínsecos”. En Nexo, 17, 3-5.
Montanelli, I, (1994). Historia de Roma. Barcelona: Random House Mondadori.
Montero, M. (1996). La identidad social negativa: un concepto en busca de teoría. En: Morales, Páez, Deschamps y Worchel (eds.) Identidad Social. Aproximaciones psicosociales a los grupos y a las relaciones entre grupos, 395-415. Valencia: Promolibro.
Morales, J. F. (2002). Nuevos desarrollos en identidad social. En: Morales, Páez, Kornblit y Asún (coords.) Psicología Social, 387-395. Buenos Aires: Pearson.
Morales Solá, J. (2006, Febrero 22). La sombra del fracaso sobrevuela el Mercosur. La Nación , p. 27.
Oakes, P., Haslam, S. y Turner, J.C. (1996). Un análisis de la prototipicidad desde la perspectiva de la categorización del yo. En Morales, Páez, Deschamps y Worchel (eds.): Identidad Social. Aproximaciones psicosociales a los grupos y a las relaciones entre grupos, 111-139. Valencia: Promolibro.
Pacheco, G. y Jiménez, B. (comp.) (1990). Ignacio Martín-Baró (1942-1989): Psicología de la liberación para América Latina. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, ITESO.
Peiró, J.M., Morales, J.F. y. Fernández-Dols, J.M (eds.) (1996). Tratado de Psicología Social. Madrid: Síntesis.
Pennebaker, J.W. y Basanick, B. (1998). Creación y mantenimiento de memorias colectivas. En: Páez, Valencia, Pennebaker, Rimé y Jodelet.: Memorias colectivas de procesos culturales y políticos. 31- 47. Bilbao, Universidad del País Vasco.
Pettigrew, T. (1998) Applying Social Psychology to International Social Issues. Journal of Social Issues. 54 (4), 663-675.
Ramírez , S. (1992). Hacia una Psicología Social del Nacionalismo. Universidad Complutense de Madrid.
Ramírez, S. y Torregrosa, J.R. (1996). Psicosociología de las relaciones internacionales. En Alvaro, Garrido y Torregrosa (coords.): Psicología Social Aplicada, 199-217. Madrid: McGraw-Hill/ Interamericana de España.
Reicher, S., Cassidy, C., Wolpert, I., Hopkins, N. y Levine, M. (2006). Saving Bulgaria’s Jews: An analysis of social identity and the mobilisation of social solidarity. European Journal of Social Psychology, 36, 49-72.
Reyes Abadie, W. (1988) El proyecto bolivariano (IV), Nexo N° 17, pp. 45- 72.
Rodríguez, R. y Moya, M. (1998) España vista desde Andalucía. Estereotipos e identidad Psicología Política, N° 16, 27-48.
Rodríguez, A.; Betancor, V.; Rodríguez, R.; Quiles, M.; Delgado, N. y Coello, E. (2005) El efecto de las identidades nacionales con distintos niveles de inclusividad en el prejuicio hacia exogrupos.
Psicothema, Vol. 17, n° 3, pp. 441-446.
Ros, M. y Huici, C. (1998). Identidad nacional y supranacional: la investigación sobre identidad comparativa. En: Baron y Byrne, Psicología Social, 191-195. Madrid: Prentice Hall Iberia.
Ros, M. y Huici, C. (1993). Identidad comparativa y diferenciación intergrupal. Psicothema, vol. 5, Suplemento, 225-236.
Ros, M., Azurmendi, M.J., Bourhis, R. y García, I. (1999). Identidades culturales y lingüísticas en las Comunidades Autónomas Bilingües (CAB) de España: antecedentes y consecuencias. Revista de Psicología Social, (14) 1, 69-86.
Rosa, A.; Blanco, F.; Travieso, D. y Huertas, J.A. (2000) En: Rosa, Bellelli y Bakjurst (Eds.), Memoria colectiva e identidad nacional. 349-384 Madrid, Biblioteca Nueva.
Rosa, A.; Bellelli, G. y Bakjurst, D., (2000). En: Rosa; Bellelli y Bakjurst (Eds.), Memoria colectiva e identidad nacional. 41-90 Madrid, Biblioteca Nueva.
Rutland, A. y Brown, R. (2001). Stereotypes as justifications for prior intergroup discrimination: Studies of Scottish national stereotyping. European Journal of Social Psychology, 31, 127-141.
Sabucedo, J. M., Klandermans, B., Rodríguez, M. y Fernández, C. (2000). Identidad social, valoración política y movilización colectiva en un contexto supranacional. Revista de Psicología Social (15) 3, 269-279.
Salazar, J.M. (coord.) (2001). Identidades nacionales en América Latina. Caracas, Universidad Central de Venezuela.
Salazar, J. M. (1996a). Identidad Social e Identidad Nacional. En: Morales, Páez, Deschamps y Worchel (eds.) Identidad Social. Aproximaciones psicosociales a los grupos y a las relaciones entre grupos, 495-515. Valencia: Promolibro.
Salazar, J.M. (1996b). Ubicuidad y persistencia del apego a lo nacional Revista de Psicología Social Aplicada Vol. 6, nº3.
Salazar, J.M. (1994). Sobre la viabilidad psicológica del “latinoamericanismo” Anthropos. 156, 53-59.
Salazar, J.M. y Salazar, M.A. (1998). Estudios recientes acerca de identidades nacionales en América Latina. Psicología Política, Nº 16, 75-94.
Sangrador, J. L. (1996). Identidades, actitudes y estereotipos en la España de las autonomías. Opiniones y actitudes Nº 10. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Silva, Antonio (1988). Historia y raíces de la gran aventura. Nexo, 17, 31-41.
Tajfel, H. (1984). Grupos humanos y categorías sociales. Barcelona: Herder.
Tajfel, H. (1983). Psicología social y proceso social. En: Torregrosa y Sarabia (eds.) Perspectivas y contextos de la psicología social,177-215. Barcelona: Editorial Hispano Europea
Techio, E.M. y Calderón-Prada, A. (2005). Relaciones intergrupales, valores, identidad social y prejuicio en España después del atentado terrorista del 11 de Marzo. Revista de Psicología Social, 20, (3), pp. 277-287.
Turner, J. C. (1990). Redescubrir el grupo social. Madrid: Morata. Van Oudenhoven, J.P., Askevis-Leherpeux, F.,
Hannover, B., Jaarsma, R. y Dardenne, B. (2002). Asymmetrical international attitudes. European Journal of Social Psychology, 32, 275-289.
van Rijswijk, W., Haslam, S. & Ellemers, N. (2006). Who do we think we are? The effects of social context and social identification on in group stereotyping British Journal of Social Psychology; Vol.45, p. 161-174.
Villegas, J. F. y Salazar, J.M. (2002). Construcción de identidad supranacional en Chile y Venezuela. En. Morales, Páez, Kornblit y Asún, Psicología Social, 359-366 Buenos Aires: Pearson.
Voci, A. (2006). The link between identification and in-group favouritism: Effects of threat to social identity and trust-related emotions. British Journal of Social Psychology, Vol. 45 Issue 2, 265- 284.
Zaiter, J. (1992). La identidad social y nacional de la República Dominicana. Un análisis psicosocial. Universidad Complutense de Madrid.
Zúñiga, C. y Asún, R. (2004). Diseño y validación de una escala de identidad regional. Revista de Psicología Social, 19 (1), 35-49.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2007 Universidad Católica del Uruguay
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.