BURNOUT SYNDROME IN A GROUP OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO
DOI:
https://doi.org/10.22235/cp.v9i1.163Keywords:
burnout syndrome, teachers, type A personality, life events, turnover intentionAbstract
This article examines the incidence of the burnout syndrome among Uruguayan teachers. A sample of 279 secondary school teachers, who work in public schools in Montevideo, completed questionnaires about: burnout syndrome, personality, life events, areas of working life, turnover intentions and sociodemographic data. The results show that 4.2% of the teachers surveyed had elevated levels of burnout syndrome and 42% obtained high values in at least one dimension of the syndrome. The characteristics displayed by the educators who scored higher on the scale of burnout syndrome are the following: the female gender, high number of weekly hours of work, little seniority in the profession, lack of educational training and work in up to two schools. The job-person fit, the type A behavior, stressful life events and turnover intentions correlated significantly with burnout syndrome.Downloads
References
Ajzen, I. (1985). From intentions to actions: A theory of planned behavior. Heidelberg: Springer.
Alarcon, G., Eschleman, K. J., & Bowling, N. A. (2009). Relationships between personality variables and burnout: A meta-analysis. Work & stress, 23(3), 244-263.
Blanch, A., Aluja, A., & Biscarri, J. (2002). Síndrome de quemarse en el trabajo (burnout) y estrategias de afrontamiento: un modelo de relaciones estructurales. Revista de psicología del trabajo y de las organizaciones, 18(1), 57-74.
Bortner, R. W. (1969). A short rating scale as a potential measure of pattern A behavior. Journal of chronic diseases, 22(2), 87-91.
Brown, L. A., & Roloff, M. E. (2011). Extra-Role Time, Burnout, and Commitment: The Power of Promises Kept. Business Communication Quarterly, 74(4), 450-474.
Byrne, B. M. (1999). The nomological network of teacher burnout: A literature review and empirically validated model. En Vandenberghe R. y Huberman A.M. (eds.). Understanding and preventing teacher burnout. A sourcebook of international research and practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Cochrane, R., & Robertson, A. (1973). The life events inventory: a measure of the relative severity of psycho-social stressors. Journal of Psychosomatic Research, 17(2), 135-139.
Cooper, C. L., & Marshall, J. (1976). Occupational sources of stress: A review of the literature relating to coronary heart disease and mental ill health. Journal of occupational psychology, 49(1), 11-28.
Cordes, C. L., & Dougherty, T. W. (1993). A review and an integration of research on job burnout. Academy of management review, 18(4), 621-656.
Cornejo, R. (2008). Entre el sufrimiento individual y los sentidos colectivos: salud laboral docente y condiciones de trabajo. Docencia, 35, 77-85.
Costa, W., & Monteiro, A. M. (2002). A influência de fatores de personalidade e de organização do trabalho no burnout em profissionais de saúde. Estudos de Psicologia, 19(1), 37-48.
Díaz Bambula, F., López Sánchez, A. M., & Varela Arévalo, M. T. (2012). Factores asociados al síndrome de burnout en docentes de colegios de la ciudad de Cali, Colombia. Universitas Psychologica, 11(1), 217-227.
Dorta, M. R. (2002). Validez del constructo patrón de conducta tipo A. Departamento de Personalidad, Evolución y Tratamientos Psicológicos, Universidad de la Laguna.
Ducharme, L. J., Knudsen, H. K., & Roman, P. M. (2007). Emotional exhaustion and turnover intention in human service occupations: The protective role of coworker support. Sociological Spectrum, 28(1), 81-104.
Edwards, J. R., Baglioni Jr. A.J., & Cooper, C. L. (1990). The psychometric properties of the Bortner type A scale. British journal of Psychology, 81(3), 315-333.
Errandonea, G. (2012). Anuario Estadístico de Educación. Resumen ejecutivo 2011. Montevideo: Ministerio de Educación y Cultura (MEC). Recuperado de http://educacion.mec.gub.uy/innovaportal/file/29425/1/resumen_ejecutivo.pdf
Esteve, J. M. (1994). El malestar docente. Barcelona: Paidós Ibérica.
Gil-Monte, P. (2003). Burnout syndrome: ¿síndrome de quemarse por el trabajo, desgaste profesional, estrés laboral o enfermedad de Tomás? Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 19(2), 181-197.
Gil-Monte, P. R., & Peiró, J. M. (1999). Perspectivas teóricas y modelos interpretativos para el estudio del síndrome de quemarse por el trabajo. Anales de psicología, 15(2), 261-268.
Gil-Monte, P., & Peiró, J.M. (2007). Desgaste psíquico en el trabajo: El síndrome de quemarse. Madrid: Síntesis.
González-Trijueque, D., Giachero, S., & Delgado, S. (2012). Riesgos psicosociales en el lugar de trabajo: aproximación teórica y marco legal en Uruguay. Ciencias Psicológicas, 6(1), 75-87.
Guterman, T. (2004). Burnout en deportistas. Lecturas: Educación física y deportes, 10(74). Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd74/burnout.htm
Hernández, G. L., & Olmedo E. (2004). Un estudio correlacional acerca del síndrome del “estar quemado” (burnout) y su relación con la personalidad. Apuntes de psicología, 22(1), 121-136.
IBM Corporation (2011). IBM SPSS Statistics for Windows (20). Armonk, NY: IBM Corp.
Kareaga, A. (2004). Afrontamiento del estrés en las organizaciones: un programa de manejo a nivel individual/grupal. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 20(1), 77-93.
Lee, R. T., & Ashforth, B. E. (1996). A meta-analytic examination of the correlates of the three dimensions of job burnout. Journal of applied Psychology, 81(2), 123-133.
Leiter, M. P., & Maslach, C. (1988). The impact of interpersonal environment on burnout and organizational commitment. Journal of organizational behavior, 9(4), 297-308.
Leiter, M. P., & Maslach, C. (2000). Areas of Worklife Survey. California: Mind Garden, Inc.
Leiter, M. P., & Maslach, C. (2011). Areas of Worklife Survey Manual (5th ed.). California: Mind Garden, Inc.
Llambí C., & Piñeyro L. (2012). Índice de Nivel Socioeconómico (INSE). Montevideo: Cámara de Empresas de Investigación Social y de Mercado del Uruguay (CEISMU). Recuperado de http://www.gruporadar.com.uy/01/wp-content/uploads/2012/04/Informe-Nuevo-INSE-2011.pdf
Marqués, A., Lima, M. L., & Lopes, A. (2005). Fuentes de estrés, burnout y estrategias de coping en profesores portugueses. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21(1-2), 125-143.
Martínez, M., Moreno, B. y Ferrer, R. (2009). Calidad de vida del profesorado universitario: el desgaste profesional. (Propuesta metodológica y resultados). Acciones e investigaciones sociales, 27, 131-169.
Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Organizational Behavior, 2(2), 99-113.
Maslach, C., Jackson S.E., & Leiter M.P. (2010). Maslach Burnout Inventory Manual (3rd ed.). California: Mind Garden, Inc.
Maslach, C., Jackson S.E., & Schwab R.L. (1986). Maslach Burnout Inventory-Educators Survey (MBI-ES). California: Mind Garden, Inc.
Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual review of psychology, 52(1), 397-422.
Moreno-Jiménez, B., Garrosa, E., Rodríguez, R., Martínez, M., & Ferrer, R. (2009). El Burnout del Profesorado Universitario y las Intenciones de Abandono: Un Estudio Multi-Muestra. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 25(2), 149-163.
Otero-López, J. M., Santiago Mariño, M. J., & Castro Bolaño, C. (2008). An integrating approach to the study of burnout in university professors. Psicothema, 20(4), 766-772.
Raya A.F., Moriana, J.A., & Herruzo J. (2010). Relación entre el Síndrome de Burnout y el patrón de conducta tipo A en profesores. Ansiedad y estrés, 16(1), 61-70.
Robalino, M., & Körner, A. (2005). Condiciones de trabajo y salud docente: estudios de casos en Argentina, Chile, Ecuador, México, Perú y Uruguay. Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe (OREALC / UNESCO). Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001425/142551s.pdf
Rossi, J. (2009) Profesión docente. Profesión cuestionada. Educarnos, 2(6), 1-60.
Salanova, M., Martínez, I. M., & Lorente, L. (2005). ¿Cómo se relacionan los obstáculos y facilitadores organizacionales con el burnout docente?: Un estudio longitudinal. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21(1-2), 37-54.
Santana, Â. M. C., De Marchi, D., Junior, L. C., Girondoli, Y. M., & Chiappeta, A. (2012). Burnout syndrome, working conditions, and health: a reality among public high school teachers in Brazil. Work: A Journal of Prevention, Assessment and Rehabilitation, 41, 3709-3717.
Shin, H., Noh, H., Jang, Y., Park, Y. M., & Lee, S. M. (2013). A longitudinal examination of the relationship between teacher burnout and depression. Journal of Employment Counseling, 50(3), 124-137.
Spurgeon, A., Jackson, C. A., & Beach, J. R. (2001). The Life Events Inventory: re-scaling based on an occupational sample. Occupational Medicine, 51(4), 287-293.
Taris, T. W., Le Blanc, P. M., Schaufeli, W. B., & Schreurs, P. J. (2005). Are there causal relationships between the dimensions of the Maslach Burnout Inventory? A review and two longitudinal tests. Work & Stress, 19(3), 238-255.
United Nations Organization for Education, Science and Culture [UNESCO], (2010). Datos mundiales de educación VII Ed. 2010/11. Recuperado de http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Publications/WDE/2010/pdf-versions/Uruguay.pdf
Vercambre, M. N., Brosselin, P., Gilbert, F., Nerrière, E., & Kovess-Masféty, V. (2009). Individual and contextual covariates of burnout: a cross-sectional nationwide study of French teachers. BMC Public Health, 9(1), 1-12.
Zhang, J., & Zhang, Q. (2012). Teacher Burnout and Turnover Intention in a Chinese Sample: The Mediating Role of Teacher Satisfaction. China Media Research, 8(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The reproduction rights of the article are granted under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), open access system.