BURNOUT SYNDROME IN A GROUP OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO

Authors

  • Natalia Colino Universidad Católica del Uruguay
  • Pablo Pérez Universidad Católica del Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.22235/cp.v9i1.163

Keywords:

burnout syndrome, teachers, type A personality, life events, turnover intention

Abstract

This article examines the incidence of the burnout syndrome among Uruguayan teachers. A sample of 279 secondary school teachers, who work in public schools in Montevideo, completed questionnaires about: burnout syndrome, personality, life events, areas of working life, turnover intentions and sociodemographic data. The results show that 4.2% of the teachers surveyed had elevated levels of burnout syndrome and 42% obtained high values in at least one dimension of the syndrome. The characteristics displayed by the educators who scored higher on the scale of burnout syndrome are the following: the female gender, high number of weekly hours of work, little seniority in the profession, lack of educational training and work in up to two schools. The job-person fit, the type A behavior, stressful life events and turnover intentions correlated significantly with burnout syndrome.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajzen, I. (1985). From intentions to actions: A theory of planned behavior. Heidelberg: Springer.

Alarcon, G., Eschleman, K. J., & Bowling, N. A. (2009). Relationships between personality variables and burnout: A meta-analysis. Work & stress, 23(3), 244-263.

Blanch, A., Aluja, A., & Biscarri, J. (2002). Síndrome de quemarse en el trabajo (burnout) y estrategias de afrontamiento: un modelo de relaciones estructurales. Revista de psicología del trabajo y de las organizaciones, 18(1), 57-74.

Bortner, R. W. (1969). A short rating scale as a potential measure of pattern A behavior. Journal of chronic diseases, 22(2), 87-91.

Brown, L. A., & Roloff, M. E. (2011). Extra-Role Time, Burnout, and Commitment: The Power of Promises Kept. Business Communication Quarterly, 74(4), 450-474.

Byrne, B. M. (1999). The nomological network of teacher burnout: A literature review and empirically validated model. En Vandenberghe R. y Huberman A.M. (eds.). Understanding and preventing teacher burnout. A sourcebook of international research and practice. Cambridge: Cambridge University Press.

Cochrane, R., & Robertson, A. (1973). The life events inventory: a measure of the relative severity of psycho-social stressors. Journal of Psychosomatic Research, 17(2), 135-139.

Cooper, C. L., & Marshall, J. (1976). Occupational sources of stress: A review of the literature relating to coronary heart disease and mental ill health. Journal of occupational psychology, 49(1), 11-28.

Cordes, C. L., & Dougherty, T. W. (1993). A review and an integration of research on job burnout. Academy of management review, 18(4), 621-656.

Cornejo, R. (2008). Entre el sufrimiento individual y los sentidos colectivos: salud laboral docente y condiciones de trabajo. Docencia, 35, 77-85.

Costa, W., & Monteiro, A. M. (2002). A influência de fatores de personalidade e de organização do trabalho no burnout em profissionais de saúde. Estudos de Psicologia, 19(1), 37-48.

Díaz Bambula, F., López Sánchez, A. M., & Varela Arévalo, M. T. (2012). Factores asociados al síndrome de burnout en docentes de colegios de la ciudad de Cali, Colombia. Universitas Psychologica, 11(1), 217-227.

Dorta, M. R. (2002). Validez del constructo patrón de conducta tipo A. Departamento de Personalidad, Evolución y Tratamientos Psicológicos, Universidad de la Laguna.

Ducharme, L. J., Knudsen, H. K., & Roman, P. M. (2007). Emotional exhaustion and turnover intention in human service occupations: The protective role of coworker support. Sociological Spectrum, 28(1), 81-104.

Edwards, J. R., Baglioni Jr. A.J., & Cooper, C. L. (1990). The psychometric properties of the Bortner type A scale. British journal of Psychology, 81(3), 315-333.

Errandonea, G. (2012). Anuario Estadístico de Educación. Resumen ejecutivo 2011. Montevideo: Ministerio de Educación y Cultura (MEC). Recuperado de http://educacion.mec.gub.uy/innovaportal/file/29425/1/resumen_ejecutivo.pdf

Esteve, J. M. (1994). El malestar docente. Barcelona: Paidós Ibérica.

Gil-Monte, P. (2003). Burnout syndrome: ¿síndrome de quemarse por el trabajo, desgaste profesional, estrés laboral o enfermedad de Tomás? Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 19(2), 181-197.

Gil-Monte, P. R., & Peiró, J. M. (1999). Perspectivas teóricas y modelos interpretativos para el estudio del síndrome de quemarse por el trabajo. Anales de psicología, 15(2), 261-268.

Gil-Monte, P., & Peiró, J.M. (2007). Desgaste psíquico en el trabajo: El síndrome de quemarse. Madrid: Síntesis.

González-Trijueque, D., Giachero, S., & Delgado, S. (2012). Riesgos psicosociales en el lugar de trabajo: aproximación teórica y marco legal en Uruguay. Ciencias Psicológicas, 6(1), 75-87.

Guterman, T. (2004). Burnout en deportistas. Lecturas: Educación física y deportes, 10(74). Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd74/burnout.htm

Hernández, G. L., & Olmedo E. (2004). Un estudio correlacional acerca del síndrome del “estar quemado” (burnout) y su relación con la personalidad. Apuntes de psicología, 22(1), 121-136.

IBM Corporation (2011). IBM SPSS Statistics for Windows (20). Armonk, NY: IBM Corp.

Kareaga, A. (2004). Afrontamiento del estrés en las organizaciones: un programa de manejo a nivel individual/grupal. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 20(1), 77-93.

Lee, R. T., & Ashforth, B. E. (1996). A meta-analytic examination of the correlates of the three dimensions of job burnout. Journal of applied Psychology, 81(2), 123-133.

Leiter, M. P., & Maslach, C. (1988). The impact of interpersonal environment on burnout and organizational commitment. Journal of organizational behavior, 9(4), 297-308.

Leiter, M. P., & Maslach, C. (2000). Areas of Worklife Survey. California: Mind Garden, Inc.

Leiter, M. P., & Maslach, C. (2011). Areas of Worklife Survey Manual (5th ed.). California: Mind Garden, Inc.

Llambí C., & Piñeyro L. (2012). Índice de Nivel Socioeconómico (INSE). Montevideo: Cámara de Empresas de Investigación Social y de Mercado del Uruguay (CEISMU). Recuperado de http://www.gruporadar.com.uy/01/wp-content/uploads/2012/04/Informe-Nuevo-INSE-2011.pdf

Marqués, A., Lima, M. L., & Lopes, A. (2005). Fuentes de estrés, burnout y estrategias de coping en profesores portugueses. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21(1-2), 125-143.

Martínez, M., Moreno, B. y Ferrer, R. (2009). Calidad de vida del profesorado universitario: el desgaste profesional. (Propuesta metodológica y resultados). Acciones e investigaciones sociales, 27, 131-169.

Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Organizational Behavior, 2(2), 99-113.

Maslach, C., Jackson S.E., & Leiter M.P. (2010). Maslach Burnout Inventory Manual (3rd ed.). California: Mind Garden, Inc.

Maslach, C., Jackson S.E., & Schwab R.L. (1986). Maslach Burnout Inventory-Educators Survey (MBI-ES). California: Mind Garden, Inc.

Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual review of psychology, 52(1), 397-422.

Moreno-Jiménez, B., Garrosa, E., Rodríguez, R., Martínez, M., & Ferrer, R. (2009). El Burnout del Profesorado Universitario y las Intenciones de Abandono: Un Estudio Multi-Muestra. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 25(2), 149-163.

Otero-López, J. M., Santiago Mariño, M. J., & Castro Bolaño, C. (2008). An integrating approach to the study of burnout in university professors. Psicothema, 20(4), 766-772.

Raya A.F., Moriana, J.A., & Herruzo J. (2010). Relación entre el Síndrome de Burnout y el patrón de conducta tipo A en profesores. Ansiedad y estrés, 16(1), 61-70.

Robalino, M., & Körner, A. (2005). Condiciones de trabajo y salud docente: estudios de casos en Argentina, Chile, Ecuador, México, Perú y Uruguay. Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe (OREALC / UNESCO). Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001425/142551s.pdf

Rossi, J. (2009) Profesión docente. Profesión cuestionada. Educarnos, 2(6), 1-60.

Salanova, M., Martínez, I. M., & Lorente, L. (2005). ¿Cómo se relacionan los obstáculos y facilitadores organizacionales con el burnout docente?: Un estudio longitudinal. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21(1-2), 37-54.

Santana, Â. M. C., De Marchi, D., Junior, L. C., Girondoli, Y. M., & Chiappeta, A. (2012). Burnout syndrome, working conditions, and health: a reality among public high school teachers in Brazil. Work: A Journal of Prevention, Assessment and Rehabilitation, 41, 3709-3717.

Shin, H., Noh, H., Jang, Y., Park, Y. M., & Lee, S. M. (2013). A longitudinal examination of the relationship between teacher burnout and depression. Journal of Employment Counseling, 50(3), 124-137.

Spurgeon, A., Jackson, C. A., & Beach, J. R. (2001). The Life Events Inventory: re-scaling based on an occupational sample. Occupational Medicine, 51(4), 287-293.

Taris, T. W., Le Blanc, P. M., Schaufeli, W. B., & Schreurs, P. J. (2005). Are there causal relationships between the dimensions of the Maslach Burnout Inventory? A review and two longitudinal tests. Work & Stress, 19(3), 238-255.

United Nations Organization for Education, Science and Culture [UNESCO], (2010). Datos mundiales de educación VII Ed. 2010/11. Recuperado de http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Publications/WDE/2010/pdf-versions/Uruguay.pdf

Vercambre, M. N., Brosselin, P., Gilbert, F., Nerrière, E., & Kovess-Masféty, V. (2009). Individual and contextual covariates of burnout: a cross-sectional nationwide study of French teachers. BMC Public Health, 9(1), 1-12.

Zhang, J., & Zhang, Q. (2012). Teacher Burnout and Turnover Intention in a Chinese Sample: The Mediating Role of Teacher Satisfaction. China Media Research, 8(2).

Published

2015-06-01

How to Cite

Colino, N., & Pérez, P. (2015). BURNOUT SYNDROME IN A GROUP OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO. Ciencias Psicológicas, 9(1), 27–41. https://doi.org/10.22235/cp.v9i1.163

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.