ANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTS

Authors

  • Carlos J. Ossa-Cornejo Departamento de Ciencias de la Educación, Universidad del Bio-Bio.
  • Maritza R. Palma-Luengo Departamento de Ciencias de la Educación, Universidad del Bio-Bio.
  • Nelly G. Lagos-San Martín Departamento de Ciencias de la Educación, Universidad del Bio-Bio.
  • Ingrid M. Quintana-Abello Departamento de Ciencias Sociales, Universidad del Bio-Bio.
  • Claudio H. Díaz-Larenas Unidad de Investigación y Desarrollo Docente, Universidad de Concepción.

DOI:

https://doi.org/10.22235/cp.v11i2.1343

Keywords:

critical thinking, assessment, cognition, test, content analysis

Abstract

Critical thinking is a relevant ability nowadays in higher education, but there is a lack of consensus on its definitions and assessment instruments. This article offers a conceptual and methodological review about the instruments used to measure critical thinking, in order to generate a discussion that allows a better understanding and appreciation of the aspects that are considered in this skill. The methodology consisted of a systematic review of studies in databases, selecting 31 studies out of 97 founded, and 8 of them for deep analysis; atopic content analysis in definitions and test characteristics is also used. Results show the existence of many differences in definitions and assessments of critical thinking, with a variety of tests and little consensus on the measured components. The need of an integrative model of Critical Thinking, considering cognitive, metacognitive and dispositional skills is discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, L., & Rodríguez, A. (2011).Critical thinking: Its relevance for education in a Shifting society, Revista de Psicología, 29(1), 175-195. Recuperado de: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472011000100007&lng=es&nrm=iso

Antequera, G. (2011). La promoción del pensamiento crítico en el aprendizaje basado en problemas (ABP). Un análisis a partir de los instrumentos de medición. Observar, 5, 68-94. Recuperado de: http://www.raco.cat/index.php/Observar/article/viewFile/247662/331621

Bailin, S., Case, R., Coombs, J., & Daniels, L. (1999).Common misconceptions of critical thinking. Journal of curriculum studies, 31, 269-283. Recuperado de: http://www.iskconeducation.org/download/BAILIN,CASE,COOMBS%20&%20DANIELS%20-%20Common%20misconceptions%20of%20critical%20thinking.pdf

Black, B. (2012). An overview of a programme of research to support the assessment of critical thinking. Thinking Skills and Creativity, 7, 122-133. doi:10.1016/j.tsc.2012.04.003

Butler, H. A. (2012). Halpern Critical Thinking Assessment predicts real-world outcomes of critical thinking. Applied Cognitive Psychology, 26(5), 721-729. doi:10.1002/acp.2851

Cassany, D. (2005). Los significados de la comprensión crítica. Revista lectura y vida, 26(3), 32-45. Recuperado de: http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a26n3/26_03_Cassany.pdf

Campillo, P., & Guerrero, J. A. (2013). El ABP y el diagrama Heurístico como herramientas para desarrollar la argumentación escolar en las asignaturas de ciencias. México: UNAM. doi:10.1590/s1516-73132013000300002

Calle Álvarez, G. (2013). Construcción de argumentos durante la producción de textos digitales Revista Científica Guillermo de Ockham, 11(2), 101-114. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/1053/105329737008.pdf

Daniel, M., & Auriac, E. (2011).Philosophy, Critical Thinking and Philosophy for Children.Educational Philosophy and Theory, 43(5),415-435. doi:10.1111/j.1469-5812.2008.00483.x

Davies, M. (2013). Critical thinking and the disciplines reconsidered. Higher Education Research & Development, 32(4), 529 – 544. doi:10.1080/07294360.2012.697878

De Mangione, E, & De Anglat, H.(2007) Evaluación de la competencia crítica a través del test de Watson-Glaser. Exploración de sus cualidades psicométricas. Revista de Psicología, 3(6), 1-14. Recuperado de: http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/revistas/revista-psicologia06.pdf

Ennis, R. H., & Millman, J. (1985). Cornell critical thinking test, level X. Pacific Grove, CA: Midwest Publications.

Facione, P.(1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. Millbrea, CA: The California Academic Press.

Facione, P. (2007). Pensamiento crítico. ¿Qué es y por qué es importante? Actualización. Documento online, 1-22. Recuperado de: http://www.eduteka.org/PensamientoCriticoFacione.php

Facione, P. A., Facione, N. C., & Giancarlo, C. A. F. (2000).The disposition toward critical thinking: Its character, measurement, and relationship to critical thinking skill. Informal Logic, 20(1), 61-84. Recuperado de: https://www.insightassessment.com/About-Us/Measured-Reasons/pdf-file/The-Disposition-Toward-Critical-Thinking-Its-Character-Measurement-and-Relationship-to-Critical-Thinking-Skill-PDF

Gordón, L. (1994). El efecto de enseñar las destrezas del pensamiento crítico en un curso introductorio de enfermería. Rev. Latino-Am. Enfermagem [Internet]. 2(2), 115-127. doi:10.1590/S0104-11691994000200009

Hager, P., & Kaye, M. (1992).Critical Thinking in Teacher Education: A Process-Oriented Research Agenda. Australian Journal of Teacher Education, 17(2), 26-33. Recuperado de: http://ro.ecu.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1218&context=ajte

Halpern, D. (1998). Teaching critical thinking for transfer across domains dispositions, skills, structure training, and metacognitive monitoring. American Psychologist, 53(4), 449–455. doi:10.1037/0003-066X.53.4.449

Halpern, D. (2006). The nature and nurture of critical thinking. In R. J. Sternberg, H. L. Roediger, & D. F. Halpern (Eds.), Critical thinking in psychology (pp. 1-14). Cambridge, UK: Cambridge UniversityPress.

LaFuente, M. (2009). La Experiencia del Sistema Nacional de Evaluación del Proceso Educativo, SNEPE, en Paraguay. Aprendizajes y desafíos. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa [online], 2(1). Recuperado de: http://rinace.net/riee/numeros/vol2-num1/art3_htm.html

López, G. (2012). Pensamiento crítico en el aula. Docencia e Investigación,XXXVII(22), 41-60. Recuperado de: http://educacion.to.uclm.es/pdf/revistaDI/3_22_2012.pdf

Madariaga, P., & Schaffernicht, M. (2013).Uso de objetos de aprendizaje para el desarrollo del pensamiento crítico. Revista de Ciencias Sociales (RCS), XIX, (3), 472 – 484. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/280/28028572010.pdf

Marin, L., & Halpern, D. F. (2011). Pedagogy for developing critical thinking in adolescents: Explicit instruction produces greatest gains. Thinking Skills and Creativity. 6(1), 1–13. doi:10.1016/j.tsc.2010.08.002

Marzano, R.J. & Costa, A. (1988). Question: Do Standardized Tests Measure General Cognitive Skills? Answer: No. Educational Leadership, 45(8), 66-71. Recuperado de: http://ascd.com/ASCD/pdf/journals/ed_lead/el_198805_marzano.pdf

Melsert, A.L.&Bicalho, P. P. (2012).Desencontros entre umaprática crítica empsicologia e concepções tradicionais em educação. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 16(1), 153-160. doi:10.1590/S1413-85572012000100016

Ministerio de Educación y Cultura. MEC (2007). Informe de Resultados Test de Pensamiento Crítico. Segundo Curso. Sistema Nacional de Evaluación del Proceso Educativo. Programa Reforma Joven. Recuperado de: http://www.oei.es/historico/pdfs/informe-resultados-snepe5.pdf

Miranda, C. (2003). El pensamiento crítico en docentes de Educación General Básica en Chile: un estudio de impacto. Estudios Pedagógicos, 29, 39-54. Recuperado de: http://mingaonline.uach.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052003000100003&lng=es&nrm=iso

Miranda, C., Zambrano, F., & Jélvez, M. (2010). ¿Incide la formación inicial en el desarrollo del pensamiento crítico de los estudiantes de pedagogía? Insumos desde un estudio de caso para un debate en curso. Boletín de Investigación Educacional, 24(1), 79–89.

Olivares, S., & Heredia, Y. (2012). Desarrollo del pensamiento crítico en ambientes de aprendizaje basado en problemas en estudiantes de educación superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(54), 759-778. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/140/14023127004.pdf

Phan, H. P. (2010). Critical thinking as a self-regulatory process component in teaching and learning.Psicothema, 22(2), 284-292. Recuperado de: http://www.psicothema.com/PDF/3728.pdf

Paul, R., & Elder, L. (2003). La mini-guía para el Pensamiento crítico. Conceptos y herramientas. Ed. Fundación para el Pensamiento Crítico. Recuperado de: www.criticalthinking.org

Pinochet, J. (2015). El modelo argumentativo de Toulmin y la educación en ciencias: una revisión argumentada. Ciência & Educação (Bauru), 21(2), 307-327. doi:10.1590/1516-731320150020004

Piette, J. (1998). Una educación para los medios centrada en el desarrollo del pensamiento crítico. En Alfonso Gutiérrez Martín (coord.). Formación del profesorado en la sociedad de la información. Segovia: EU Magisterio-Universidad de Valladolid. Recuperado de: http://www.quadernsdigitals.net/datos_web/biblioteca/l_776/enLinea/5.htm

Rivas, S. F. &Saiz, C. (2012). Validación y propiedades psicométricas de la prueba de pensamiento crítico PENCRISAL. Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 17(1), 18-34. Recuperado de: http://www.pensamiento-critico.com/archivos/validapencrisalpub.pdf

Rudd, R., Baker, M., & Hoover, T. (2000). Undergraduate agriculture student learning styles and critical thinking abilities: Is there a relationship? Journal of Agricultural Education, 41(3), 2-12. doi:10.5032/jae.2000.03002

Saadé, R., Morin, D., & Thomas, J. (2012).Critical thinking in E-learning environments.Computers in Human Behavior, 28, 1608–1617. doi:10.1016/j.chb.2012.03.025

Saiz, C. & Rivas, S. (2008). Evaluación en pensamiento crítico: una propuesta para diferenciar formas de pensar. Ergo, Nueva Época, 22-66. Recuperado de: http://www.pensamiento-critico.com/archivos/evaluarpcergodf.pdf

Saiz, C., Rivas, S.F., & Olivares, S. (2015). Collaborative learning supported by rubrics improves critical thinking. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning. 15 (1), 10-19. doi:10.14434/josotl.v15i1.12905

Sánchez, I. (2012). Evaluación de una Renovación Metodológica para un Aprendizaje Significativo de la Física. Formación Universitaria, 5(5), 51-65. doi:10.4067/S0718-50062012000500006

Sierra, J., Carpintero, E. & Pérez, L. (2010). Pensamiento crítico y capacidad intelectual. Faísca, 15(17), 98 – 110. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3548104.pdf

Tiwari, A., Lai, P., So, M., & Yuen, K. (2006). A comparision of effects of problem based learning and lecturing on the development of students’ critical thinking. Medical Education,40(6), 547-554. doi:10.1111/j.1365-2929.2006.02481.x

Tung, C.A., & Chang, S.Y. (2009).Developing Critical Thinking through Literature Reading.Feng Chia Journal of Humanities and Social Sciences,19, 287-317. Recuperado de: http://www.cocd.fcu.edu.tw/wSite/publicfile/Attachment/f1262069682958.pdf

Valenzuela, J., & Nieto, A. (2008).Motivación y Pensamiento Crítico: Aportes para el estudio de esta relación. Revista electrónica de Motivación y Emoción, 28(1), 1-8. Recuperado de: http://reme.uji.es/articulos/numero28/article3/article3.pdf

Valenzuela, J., Nieto, A., & Muñoz, C. (2014). Motivación y disposiciones: enfoques alternativos para explicar el desempeño de habilidades de pensamiento crítico. Revista electrónica de investigación educativa, 16(3), 16-32. Recuperado de:http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412014000300002&lng=es&tlng=es.

Watson, G., & Glaser, E. M. (1980).Critical thinking appraisal, forms A and B. New York: Harcourt, Brace and Wold.

Yang, Y. T. (2012).Cultivating critical thinkers: Exploring transfer of learning from pre-service teacher training to classroom practice.Teaching and Teacher Education, 28. 1116 -1130. doi:10.1016/j.tate.2012.06.007

Published

2017-05-15

How to Cite

Ossa-Cornejo, C. J., Palma-Luengo, M. R., Lagos-San Martín, N. G., Quintana-Abello, I. M., & Díaz-Larenas, C. H. (2017). ANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTS. Ciencias Psicológicas, 11(1), 19–28. https://doi.org/10.22235/cp.v11i2.1343

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.